• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 9 دی 1400
کد مطلب : 149569
+
-

اگر با کرونا دوز سوم بزنید چه می‌شود ؟

متخصصان می‌گویند علائم ابتلا به بیماری کووید-19 و عوارض جانبی واکسن با یکدیگر متفاوت هستند

اگر با کرونا دوز سوم بزنید چه می‌شود ؟

زهرا خلجی- خبر‌نگار

اگر کسی مبتلا به کووید-19 باشد و نداند، درصورتی که دوز تقویت‌کننده واکسن را دریافت کند چه اتفاقی می‌افتد؟ متخصصان بیماری‌های عفونی و میکروبیولوژی در گفت‌وگو با وب‌سایت مدپیج به این سؤال مهم و عمومی پاسخ داده‌اند.
ابتلا به ویروس کرونای مولد بیماری کووید-19درست قبل یا بعد از دوز تقویت‌کننده واکسن، ممکن است منجر به بروز علامت شود اما احتمالا با عوارض واکسن تداخلی ندارد. آمش آدالجا، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه جانز هاپکینز بالتیمور می‌گوید: من گمان می‌کنم که این اتفاق تأثیر عمده‌ای نخواهد داشت به جز اینکه ممکن است با علائم بیشتری از واکسن و عفونتی که در همان زمان دارید مقابله کنید. فقط ممکن است علائم از حد معمول، ناخوشایندتر باشد.
طبق مطالعه منتشر شده در مجله JAMA Internal Medicine در واقع، احتمال ابتلای شما به SARS-CoV-2 تا 6روز پس از تزریق واکسن تقویت‌کننده تقریبا به همان اندازه است که بدون تقویت کننده. بنیامین تن اوور، استاد دپارتمان میکروبیولوژیNYUGrossman می‌گوید: وقتی برای دوز تقویت‌کننده واکسن اقدام می‌کنید، ممکن است کارکنان محل واکسیناسیون از شما سؤال کنند که آیا علائم کووید دارید یا خیر. این به‌دلیل ابتلا و تداخل دوز تقویت‌کننده نیست. بلکه برای محافظت از تمام افرادی است که در محل واکسیناسیون حضور دارند. با این حال سیمون وایلدز، متخصص بیماری‌های عفونی در ماساچوست می‌گوید احتمال ابتلا به بیماری نزدیک یا حوالی زمان دریافت دوز سوم واکسن اصلا آسیب‌زننده و غیرمعمول نیست: بهتر است اگر به تازگی مبتلا شده‌اید، اجازه دهید تا میزان آنتی‌بادی کمتر شود و سپس به سراغ دوز سوم بروید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ابتدا، قبلا توصیه کرده بود که پس از 90روز از ابتلا به کووید-19 واکسن بزنید اما از آن زمان تاکنون بسیاری از دستورالعمل‌های این آژانس تغییر کرده است و زمان دریافت واکسن پس از ابتلا کمتر شده است. طبق راهنمای جدید، افراد مبتلا به کووید-19 با علامت تا زمانی که از بیماری بهبود پیدا کرده و دیگر نیازی به قرنطینه ندارند، باید برای دریافت واکسن صبر کنند.
با وجود اینکه ابتلا به بیماری و دریافت واکسن هردو به‌طور بالقوه موجب پیدایش علائمی می‌شود اما پاسخ ایمنی به ویروس فرایندهای متفاوتی دارد.

فرق این علائم ابتلا و عوارض واکسن چیست؟
دکتر آدالجا معتقد است اگرچه تب، درد عضلانی و سردرد با هر دو سناریو امکان‌پذیر است اما عوارض جانبی واکسن از عوارض ابتلای موفقیت‌آمیز تا حدودی قابل تشخیص است.
آدالجا می‌گوید: علائم تنفسی فوقانی یک سرنخ است. این علائم شامل گلودرد، گرفتگی صدا و از دست رفتن بویایی و چشایی نیز می‌شود. همچنین اگر علائم طولانی‌مدت باشد، این می‌تواند یک نشانه دیگر از عوارض بیماری باشد. درحالی‌که عوارض جانبی دوز تقویتی ممکن است یک یا دو روز ماندگار باشد، ادامه‌دار بودن علائم ممکن است به معنی بیماری باشد. این یک نکته کلیدی است. وایلدز می‌گوید: اگر بیش از 72ساعت علائم داشتید، ما قویا توصیه می‌کنیم با یک پزشک مشورت کنید و آزمایش بدهید چرا که برای اکثر افراد نباید فراتر از این مدت باشد.

چه انتظاری باید داشته باشیم؟
در هر صورت، عفونتی که قبل از تزریق واکسن تقویت‌کننده برای ایجاد دفاع کامل بدن رخ می‌دهد، احتمالا خفیف است. این البته به سایر عوامل مانند سن، بیماری‌های زمینه‌ای و شرایط سرکوب ایمنی بستگی دارد. حتی ممکن است فردی به نوع شدید بیماری هم مبتلا شده و ویروس را به سایرین هم انتقال دهد. در واقع ابتلای موفقیت‌آمیز به کووید قبل یا بعداز واکسن تقویت‌کننده امکان‌پذیر است و ایمنی هیبریدی نتیجه آن یک محافظت فوق‌العاده ایجاد می‌کند. اما مانند همه پاسخ‌های ایمنی به ویروس، این مورد هم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
با وجود تمام موارد ذکر شده، کارشناسان تأکید دارند که باید در وهله اول واکسینه شوید و در زمان مناسب دوز تقویت‌کننده را دریافت کنید. وایلدز می‌گوید: حتما دوز تقویت‌کننده را بگیرید. چون دو دوز واکسن کووید به تنهایی در برابر اومیکرون مؤثر نیست.

ایمنی هیبریدی
از آنجایی که بدن پس از ابتلا به بیماری، یک پاسخ ایمنی قدرتمند ارائه می‌کند، ایمنی حاصل از ابتلا می‌تواند بسیار محافظت‌کننده باشد اما این ایمنی با واکسیناسیون بیشتر هم می‌شود. در مطالعه‌ای که در مجله نیچر منتشر شده، آمده است افراد واکسینه شده با سابقه قبلی ابتلا به کووید بهتر ویروس به نسبت افراد واکسینه‌ای که هیچ سابقه‌ای نداشته‌اند، بهتر ویروس را خنثی می‌کنند. اما این ایمنی هیبریدی تا چه حد از ابتلای مجدد جلوگیری می‌کند؟ دکتر آدالجا می‌گوید: اگر ایمنی طبیعی با سویه دلتا رخ داده باشد در برابر سویه اومیکرون چندان کافی نخواهد بود. اما حتی دوز تقویت‌کننده هم در برابر آن کافی نیست. بنابراین فکر می‌کنم این یک سؤال بی‌جواب است.
وایلدز خاطرنشان کرد: اگر مصونیت کافی از یک عفونت طبیعی به تنهایی در بدن فردی وجود داشته باشد، نمی‌شود آن را به واکسن ربط داد. از آنجایی که افراد مختلف سطوح مختلفی از آنتی‌بادی‌ها را تولید می‌کنند، نمی‌شود گفت ایمنی طبیعی و ایمنی واکسن می‌تواند آن را به‌طور کامل مصون کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید