• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 8 دی 1400
کد مطلب : 149474
+
-

نقد خبر/ معمای ارز 4200و بنزین

  خبر: حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: ارز 4200در سال آینده وجود ندارد و حتی برای گندم و دارو نیز دولت در حال بررسی نحوه پرداخت یارانه یا مابه‌التفاوت از طریق مکانیزم‌های مختلف آن است.به‌گفته این مقام مسئول یارانه‌های سال آینده بیشتر نقدی خواهد بود و به هر نفر تقریباً ۵۰هزار تومان به‌عنوان معیشت پرداخت می‌شود و یارانه دیگری تحت عنوان هدفمندی به مبلغ ۴۵هزار و ۵۰۰تومان است. از سوی دیگر یک روز پس از اظهارنظر وزیر نفت مبنی بر اختصاص 15لیتر سهمیه بنزین به هر فرد، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت اعلام کرد: تمهیداتی دید‌ه‌ایم که خانوارها با تعداد کم هم کمتر از ۶۰لیتر بنزین نگیرند.
  نقد: حساسیت افکار عمومی نسبت به تغییر الگوی پرداخت یارانه‌ها و همچنین شیوه جدید اختصاص سهمیه بنزین به اندازه کافی پتانسیل ایجاد انتظارات تورمی را به همراه خود دارد. از این منظر شفافیت در اطلاع‌رسانی و دقت در گفته‌ها و وعده‌ها می‌تواند جلوی تشدید انتظار روانی قیمت کالاها و خدمات را بگیرد. پیشنهاد می‌شود دولت از لاک دفاعی و پشت میز‌نشینی خارج شود و به جای اظهارنظرهای پراکنده و قطعی‌نشده، یک نفر در دولت مسئولیت اطلاع‌رسانی را برعهده بگیرد و دیگر مسئولان تنها به تشریح ابعاد و پیامدهای احتمالی برای مردم بپردازند.
اینکه معاون اول رئیس‌جمهور بگوید: ارز 4200دارو به هیچ عنوان حذف نمی‌شود و معاون سازمان برنامه و بودجه سخنی دیگر بگوید یا اینکه وزیر نفت سهمیه بنزین هر نفر را 15لیتر اعلام کند و معاونش به‌گونه‌ای دیگر دوپهلو سخن بگوید، نشان از فقدان یک نظام اطلاع‌رسانی شفاف و جامع در دولت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید