• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 7 دی 1400
کد مطلب : 149327
+
-

زباله شهرهای ایران؛ ۳برابر آلمان

نخستین جلسه کمیته راهبری طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران در شرایطی برگزار شد که برخی معاونان شهرداری تهران و اعضای شورای شهر تهران به معضلات حوزه پسماند پرداختند. به گزارش همشهری، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این جلسه گفت: «سرانه تولید زباله در شهرها ۷۰۰گرم و در روستاها ۴۵۰گرم در کشور است. درحالی‌که این میزان در شهرهای آلمان ۲۵۰گرم است. همچنین در برنامه‌هایی که در گذشته طراحی شده بود، قرار بود جمع‌آوری مکانیزه به ۸۰درصد برسد اما اکنون ۲۰درصد است. همان‌طور که قرار بود پردازش به ۹۰درصد برسد اما اکنون ۲۵درصد است.» حمیدرضا صارمی ادامه داد: «باید به این مسئله توجه داشته باشیم که ما یک تافته جدابافته از دنیا نیستیم که برای خودمان اهدافی تعیین کنیم اما در دنیا رتبه پایینی در بحث زباله داشته باشیم. در سال۱۹۹۲ آلمان قانونی را برای کاهش زباله داشت و براساس این قانون هرکس زباله‌اش بیش از ۳۰۰گرم بود، جریمه می‌شد.»‌ او عنوان کرد: «نباید سطل زباله را در خیابان بگذاریم و باید تا چند سال آینده سطل‌های زباله در خانه‌ها قرار گیرد. در دنیا هفته‌ای یک‌بار و در ایران ما می‌توانیم هر 3روز یک‌بار جمع‌آوری زباله‌ها را داشته باشیم. آلمان با اجرای این قانون ظرف 3سال به همه اهدافش رسید.» 
در ادامه معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران گفت: «وقتی می‌خواهیم یک پیمانکار پسماند را جابه‌جا کنیم با مشکل مواجه می‌شویم؛ بنابراین باید این رانت را تعطیل کنیم. در گاراژهای زیادی در این شهر جمع‌آوری پسماند انجام اما زیر پوست آن کار قاچاق می‌شود.» او اضافه کرد: «100درصد کارها در شهرداری با مشارکت بخش خصوصی قابل حل است. اگر بخواهیم خدمات را از سبد هزینه دولت کم کنیم باید از طریق مشارکت خصوصی این مشکل را برطرف کنیم و مشارکت آن نیز نباید از جنس BOT باشد.» بهرامی یادآور شد: «طرح اشکالاتی دارد اما نباید این حرف‌ها را مقدم کنیم و اجرای آن را پشت گوش بیندازیم چراکه با این کار پسماند به یک مشکل تبدیل می‌شود. این جلسات باید به‌صورت ماهانه و منظم برگزار شود. همچنین از معاونت شهرسازی می‌خواهیم ابلاغ طرح اتاقک پسماند را در مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌های بالای ۵۰واحد بگذارند. علاوه‌بر این به آیین‌نامه مالی اقتصادی و اجتماعی نیز نیاز داریم که در جلسات آتی مصوب خواهد شد.» 
همچنین یک عضو شورای شهر تهران در این جلسه روی تدوین طرح جامع پسماند تأکید کرد. مهدی بابایی گفت: «برای اینکه مشکل چندوجهی پسماند در تهران تعیین‌تکلیف شود تصمیم  بر این شد که باید طرح جامعی تدوین شود و چنین طرحی احصا و مصوب شورای شهر تهران شده و باید در کارگروه استانی نیز به تصویب برسد و این مسئله نیاز به پیگیری دارد تا در آن کارگروه اصلاحات لازم اعمال شود.»‌ عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران اضافه کرد: «شورای شهر تهران هرگونه‌ بودجه‌ریزی در حوزه پسماند را براساس طرح جامع پسماند می‌بیند و تغییرات طرح نیز باید در شورای راهبردی مطرح شده باشد. طرح تفصیلی نیز باید ذیل این طرح تدوین شود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید