• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 24 خرداد 1402
کد مطلب : 194481
+
-

آلمان دوباره مشتری نفت ایران شد

اصل ماجرا
آلمان دوباره مشتری نفت ایران شد

«دور زدن تحریم‌ها و ناکام گذاشتن تلاش 40ساله آمریکا برای به انزوا کشیدن اقتصاد ایران، بزرگ‌ترین سلاح تهران در برابر غرب است.» این بخشی از گزارش چندی پیش وب‌سایت آمریکایی پولیتیکو است که آشکارا به شکست تحریم‌های نفتی ایران توسط آمریکا اعتراف می‌کند.
 اغلب ناظران غربی وقتی پای اعتراف به شکست در اعمال تحریم‌های نفتی ایران به میان می‌آید مدعی می‌شوند که آنچه این تحریم‌ها را نافرجام گذاشته، تمایل و نیاز چین به خرید گسترده نفت ایران است. اما واقعیت این است که چین تنها کشوری نیست که به‌رغم تحریم‌های گسترده آمریکا، نفت ایران را خریداری می‌کند. سازمان آمار اروپا(یورواستات) از واردات یک محموله بزرگ 69هزار و 737تنی نفت خام یا فرآورده نفتی ایران توسط آلمان خبر داده است. این در حالی است که آلمان آخرین‌بار در اکتبر2018 یک محموله 10هزار تنی نفت‌خام یا فرآورده نفتی از ایران وارد کرده بود.
 علاوه‌بر آلمان، 3کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا- یعنی بلغارستان، رومانی و لهستان- نیز با وجود فشارهای شدید واشنگتن در سال گذشته میلادی(2022) حدود 4181تن نفت یا فرآورده‌های نفتی از ایران وارد کرده‌اند. این آمار و ارقام از حقیقتی غیرقابل انکار پرده برمی‌دارد: شکست آمریکا در تحریم ایران و وجود مشتریانی که حاضرند خطر مواجه شدن با تبعات نقض تحریم‌های اغلب یکجانبه آمریکا را به جان بخرند.
فوریه سال2023 بود که خبرگزاری آلمانی دویچه‌وله نیز در گزارشی با عنوان «‌چطور ایران با وجود تحریم‌های آمریکا صادرات نفت خود را افزایش داده است؟» به آمار و ارقام‌های شرکت‌های تحلیل انرژی ازجمله Vortexa استناد کرده بود که از افزایش صادرات نفت‌خام و میعانات گازی ایران طی 3‌ماه پایانی سال2022 خبر داده و تخمین زده بود صادرات ایران در آن بازه زمانی حدود یک‌میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به حجم صادرات ایران در سال 2020میلادی افزایش چشمگیری داشته است.
وب‌سایت پولیتیکو موفقیت تهران در دور زدن تحریم‌های نفتی را بزرگ‌ترین سلاح ایران علیه طرف‌های غربی خوانده و در گزارش خود آورده است: «جمهوری اسلامی سال‌هاست که تلاش‌های آمریکا برای به انزوا کشیدن اقتصاد خود را ناکام گذاشته است. حال اگر مسکو که به‌دلیل جنگ اوکراین هدف تحریم‌های شدید قرار گرفته است، موفق به کپی‌برداری از روش‌های ایران شود، می‌تواند امیدوار باشد که تأثیر بسیاری از تحریم‌هایی که با آن روبه‌روست، به‌ویژه در بخش نفت و گاز که ستون فقرات اقتصاد روسیه را تشکیل می‌دهد، کاهش داده و تا حد زیادی بی‌اثر کند.»
این وب‌سایت تحلیلی در انتها با مرتبط کردن موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌ها نوشته که این مسئله احتمالا می‌تواند گزارش بانک جهانی مبنی‌بر رشد 4درصدی اقتصاد ایران در سال مالی گذشته به‌رغم تورم و نرخ بالای بیکاری را توضیح دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید