• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 6 دی 1400
کد مطلب : 149275
+
-

پایان باز کرونا برای سینما

بازگشت محدودیت‌های سینمایی در سایه تهدید اومیکرون

آرش نهاوندی- مترجم

درحالی‌که سینماهای آمریکا و اروپا خود را برای فروش بالا در دوره تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی آماده کرده بودند و فروش بالای فیلم «مرد ‌عنکبوتی: راهی به خانه نیست» امیدها به احیای گیشه سینماها در این دو قاره را زیاد کرده بود، اما شیوع سویه اومیکرون امیدها در دوسوی اقیانوس اطلس را دست‌کم در کوتاه‌مدت تبدیل به یأس کرده و برخی کشورها در اروپا موقتا سینماهای خود را تعطیل کرده‌اند و برخی دیگر نیز محدودیت‌های جدیدی را بر نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما اعمال کرده‌اند.

آمریکا
در آمریکا که اغلب تصمیم به تعطیلی سالن‌های سینما و اعمال محدودیت‌های سینمایی ایالت به ایالت متفاوت است و هنوز در این کشور تصمیم به تعطیلی سینماها گرفته نشده است، یک نظر‌سنجی از هزار نفر درباره تمایل حضور مردم در سالن‌های سینما برگزار شده که بر این اساس مشخص شده که تمایل به حضور در سالن‌های سینما، در زمان شیوع سویه اومیکرون، تنها در میان 39درصد از پرسش‌شوندگانی که 45 تا 65سال‌ داشته‌اند، کاهش یافته ‌و براساس این نظر‌سنجی همچنین مشخص شده که افراد مسن‌‌تر در زمان شیوع اومیکرون کمتر تمایل به حضور در سالن‌های سینما دارند. در آمریکا سویه اومیکرون اکنون تبدیل به‌ سویه غالب کرونا شده و 73درصد از مردم این کشور مبتلا به ‌سویه اومیکرون شده‌اند.

بلژیک
به گزارش هالیوود ریپورتر، بلژیک به‌منظور پیشگیری و کنترل شیوع سویه اومیکرون آخرین کشور اروپایی است که اقدام به تعطیلی سالن‌های سینما، سالن‌های محل برگزاری کنسرت و تمامی اماکن فرهنگی و مرتبط با فعالیت‌های سرگرم‌کننده کرده است. در همین راستا در بلژیک حضور تماشاگران در استادیوم‌‌های فوتبال نیز ممنوع شده است. الکساندر د کورو، نخست‌وزیر این کشور حتی اعلام کرده که دولت بلژیک درصورت افزایش مبتلایان به ‌سویه اومیکرون احتمال دارد تدابیر سختگیرانه‌تری را به‌منظور مهار شیوع اومیکرون اتخاذ کند.

هلند و دانمارک
چندی پیش دولت هلند نیز اعلام کرد که سالن‌های سینمای خود را دست‌کم تا 14ژانویه تعطیل خواهد کرد، جشنواره روتردام نیز که به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین جشنواره‌های سینمایی سال محسوب می‌شود، قرار است امسال نیز به‌صورت کاملا آنلاین برگزار شود. در دانمارک نیز تدابیر مشابهی اتخاذ شده و دولت این کشور موقتا به‌مدت 4هفته سینماها را تعطیل اعلام کرده است.

آلمان
در آلمان که همچنان تعداد واکسن‌زده‌ها به 75درصد نرسیده و چندی پیش نیز اخبار نگران‌کننده‌ای از میزان فوتی‌های کرونا از این کشور به گوش می‌رسید، تصمیمی در رابطه با تعطیلی سالن‌های سینما گرفته نشده است، اما دولت آلمان اخیرا و در پی شیوع سویه اومیکرون محدودیت‌های کرونایی در این کشور را افزایش داده است. در این چارچوب، برای حضور افراد در فضاهای سربسته محدودیت‌های بیشتری درنظر گرفته شده است. سالن‌ها‌ نیز شامل محدودیت‌های بیشتری در زمینه پذیرش تماشاگر شده‌اند. تماشاگران در زمان حضور در سالن‌های سینما در سراسر آلمان باید کارت واکسیناسیون کامل یا کارت پایان دوره ابتلا به کرونا را ارائه دهند. علاوه بر این، تماشاگران باید کارت تست منفی کرونا را نیز در زمان ورود به سالن‌های سینما همراه داشته باشند. استفاده از ماسک هم در سالن‌های سینما در آلمان هم‌اکنون الزامی است.

کره‌جنوبی؛ دیدن فیلم از 10شب به بعد ممنوع
شیوع سویه اومیکرون سبب شده تا مسئولان فرهنگی کره‌جنوبی نیز تدابیری را به‌منظور جلوگیری از گسترش این سویه ویروس کرونا اتخاذ کنند. علاوه بر محدودیت‌هایی که در چارچوب پروتکل‌‌های سینمایی در سالن‌های سینمای کره‌جنوبی همچنان پابرجاست، مسئولان دولتی این کشور اعلام کرده‌اند که سالن‌های سینما در این کشور از ساعت 10شب به بعد مجاز به پذیرش تماشاگر و نمایش فیلم نخواهند بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید