• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14922
+
-

صدور مجوزهای فرهنگی تا پایان سال آنلاین می‌شود

علی‌اصغر کاراندیش، معاون توسعه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌های این وزارتخانه برای رعایت حقوق شهروندی در حوزه فرهنگ می‌گوید

فرهنگ
صدور مجوزهای فرهنگی تا پایان سال آنلاین می‌شود

مسعود میر/ خبر‌نگار
«منشور حقوق شهروندی که توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد، شامل موارد متعدد فراوانی است که تمامی آنها نشأت‌گرفته از آموزه‌های دینی و اصول قانون اساسی است. البته نباید فراموش کنیم که این اصول توسط دستگاه‌های اجرایی به‌تنهایی قابل اجرا نیست و برای اجرای کامل و دقیق آن نیاز به همکاری و مساعدت و البته اراده جدی تمام دستگاه‌ها و البته مردم است.»

این حرف‌ها نخستین بخش از دغدغه‌های علی‌اصغر کار‌اندیش، معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و البته دستیار ویژه وزیر در حوزه حقوق شهروندی در گفت‌وگو با همشهری است.

کاراندیش درباره جزئیات پیگیری و اجرای حقوق شهروندی در حوزه فرهنگ می‌گوید:« یک بخش وظایف منشور، درخصوص مسائل فرهنگی است که پیاده و اجرا خواهد شد و البته زمانبر است. بخش دوم وظیفه ما بوده و مبتنی است بر فرهنگسازی‌ و آشنا کردن مردم با حقوقشان در حوزه فرهنگ. این بخش درواقع نوعی مطالبه مردمی است که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ایجاد و هدفمندسازی آن اصرار داریم.»

معاون وزیر فرهنگ در توضیح اقدامات عملی در حوزه حقوق شهروندی این وزارتخانه هم خبرهای تازه‌ای دارد: «به بهانه نمایشگاه کتاب در حال برگزاری یک مسابقه مردمی با موضوع منشور حقوق شهروندی هستیم. در نمایشگاه این منشور میان بازدیدکنندگان توزیع می‌شود و روزانه 10سؤال مرتبط با این منشور به‌صورت مسابقه در نمایشگاه برگزار می‌شود و جوایزی هم برای شرکت‌کنندگان درنظر گرفته‌ایم. به‌جز این مسابقه اما در تلاشیم با برگزاری نشست‌های تخصصی و جلسات هم‌اندیشی راه‌های ظهور و بروز حقوق شهروندی در زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  را برجسته کنیم. به‌عنوان مثال چندی پیش همایشی درباره ممیزی و سینما برگزار و سعی کردیم به این مضمون دست یابیم که این ممیزی‌ها چقدر با اصل قانون اساسی مطابقت دارد.»

کاراندیش در پاسخ به سؤال همشهری درباره حقوق شهروندی و مجوزهای صادره از سوی وزارت ارشاد در حوزه‌هایی نظیر سینما و کتاب هم گفت: «ما اصلاح امور صدور مجوز را جزئی از وظایف ذاتی خودمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دانیم. واقعیت این است که این مجوزها طبق بررسی‌های ما حدود 76تا 80درصد موانع بر سر راه کسب و کارهای مختلف در حوزه فرهنگ را ایجاد می‌کند و ما در تلاشیم تا این موانع را از سر راه برداریم. البته بحث شفاف‌سازی‌ و دولت الکترونیک و همچنین میز خدمت برای پیگیری امور هنرمندان مختلف را مدت‌هاست آغاز کرده‌ایم اما هنوز راهی طولانی در پیش داریم.»

در پاسخ به این سؤال که آیا بالاخره این امکان در وزارتخانه متبوعش به‌وجود می‌آید که صدور مجوزها آنلاین شود هم می‌گوید: «با کاری که شروع کرده‌ایم تا قبل از پایان سال‌جاری می‌توانیم مجوزهای تمامی محصولات و آثار فرهنگی را به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری نویسنده و ناشر صادر کنیم.  در سیستم صدور مجوز آنلاین کتاب متون و مدارک در یک سامانه بارگذاری خواهند شد و پس از بررسی مراجع صدور مجوز به‌صورت آنلاین پیش خواهد رفت.»


انتخاب کتاب سال حقوق شهروندی



علی‌اصغر کاراندیش به تلاش‌های مدیران وزارتخانه متبوعش برای شفاف‌سازی‌ هر چه بیشتر و کار کردن در اتاق‌های شیشه‌ای  اشاره می‌کند و خبر می‌دهد: «مبالغ پرداخت‌های ریالی وزارت ارشاد به مطبوعات تحت عنوان یارانه چندی است که به‌صورت آنلاین در اختیار عموم مردم قرار گرفته و دیگر خبری از پنهان‌کاری و واسطه‌بازی در این مبالغ در وزارت ارشاد نیست.» او همچنین در پایان گفت‌وگویش به موضوع انتخاب کتاب سال در حوزه امور حقوق شهروندی در جشن کتاب سال امسال اشاره می‌کند. معاون وزیر فرهنگ همچنین تأکید دارد که حدود 13تا 15درصد از کل بودجه فرهنگی کشور در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد که این بودجه با عنایت به گستردگی کاری این وزارتخانه هیچ تناسبی با فعالیت‌های آن ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید