• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 29 آذر 1400
کد مطلب : 148584
+
-

کف‌زنی در شب یلدا

مناسبت
کف‌زنی در شب یلدا

اهالی خراسان‌جنوبی آداب و رسوم این شب را کمی متفاوت‌تر از دیگر شهرها برگزار می‌کنند. یکی از خاص‌ترین آیین‌های شب یلدا در خراسان جنوبی مراسم کف‌زنی است. در این مراسم ریشه گیاهی به اسم چوبک در آب خیس می‌شود و بعد از چندبار جوشانده شدن داخل ظرف بزرگ سفالی به اسم تغار ریخته می‌شود.
جوانان و مردان طایفه با دسته چوب‌های نازک درخت انار به اسم دسته گز مایه به‌دست آمده را هم می‌زنند تا به حالت کف در‌آید. جوانان هم قبل از اینکه کف را برای خوردن آماده کنند با مالیدن آن به سر و صورت همدیگر شادی می‌کنند.
در آخر کفی که به‌دست آمد را با شیره شکر مخلوط و نهایتا با پسته و مغز گردو تزئین می‌کنند و برای پذیرایی از مهمانان می‌آورند.
در شب چله مردم خراسان جنوبی در کنار مراسم کف‌زنی در خانه بزرگ‌ترها جمع می‌شوند و با شاهنامه و حافظ‌خوانی، پذیرایی با انواع شیرینی، آجیل، میوه و محصولات باغی تولیدی همان منطقه همچون عناب، بادام، توت خشک، کشک زیره‌ای و کله شاهدانه و کنجد این شب را به صبح می‌رسانند.
در بین مردم خراسان جنوبی چله بزرگ زمستان از اول دی آغاز می‌شود و دهم بهمن به پایان می‌رسد که به آن چله کلو یا چله بزرگ می‌گویند. چله خرد یا چله کوچک هم 11بهمن شروع می‌شود و تا پایان این‌ماه ادامه دارد.
مراسم و آیین کف‌زنی خراسان‌جنوبی به شماره 815در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید