• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14856
+
-

شهر در رسانه‌ها

تهران ایده‌های نو و جسورانه می‌خواهد

روزنامه «شرق» در یادداشتی درباره ظرفیت‌های اقتصادی و رقابت‌پذیری شهر تهران نوشته است. در بخشی از این یادداشت بر ضرورت بازتعریف فعالیت‌های اقتصادی تهران تأکید شده است؛ «اصولا بخش قابل ملاحظه‌ای از رقابت‌پذیری را در ایجاد خلاقیت و نوآوری می‌توان جست‌وجو کرد؛ خلاقیت‌هایی که معمولا استارتاپ‌ها و بنگاه‌های نوآور در آن پیشرو هستند... تهران موفق نخواهد شد مگر آنکه همین ایده‌های نو و خلاقانه را در مدیریت شهری وارد کند. مسیر و ایده‌های گذشته نه‌تنها مشکلات پیش‌گفته را حل نخواهد کرد، بلکه روزبه‌روز تهران را در مسابقه رقابت‌پذیری عقب‌تر خواهد برد.» نویسنده با اشاره به پیش خور شدن ظرفیت‌های ساختار فعلی اقتصاد تهران نوشته که «دیگر مسائل تهران با ایده‌های کهنه و رنگ‌و‌رورفته قابل اصلاح نیست. تهران ایده‌های نو و جسورانه می‌خواهد که از طریق آن مسئله عاجل مالیه شهری را در مسیر درمان قرار دهد.»

تخریب با مجوز مدیر قبلی میراث پایتخت

روزنامه «شهروند» به موضوع صدور مجوز ساخت‌وساز در خانه تاریخی حسام لشکر پرداخته است؛ این روزنامه با استناد به برخی خبرها مجوز تخریب این بنای تاریخی را یک «پارادوکس تمام عیار» توصیف کرده و نوشته: «امضای مدیرکل پیشین میراث فرهنگی که انتظار می‌رود حافظ میراث باشد، پای تخریب یک بنای تاریخی ثبت شده است.» در گزارش شهروند درباره ماجرای این خانه قاجاری چنین آمده است «این خانه دو بار در فهرست آثار ملی کشورمان ثبت شده است اما مالکانش با حکم دیوان عدالت اداری این کار را به تعویق انداخته‌اند. در 3‌سال گذشته بخش‌هایی از این بنا تخریب شد و باقی‌اش قرار است پس از ابلاغیه دیوان عدالت اداری به شهرداری تهران؛ از سوی مالکان‌ ویران شود. هفته پیش عکس‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد مالک مقدمات تخریب را آماده کرده و در خفا تمام ارسی‌ها و در و پنجره‌های قاجاری بنا را از جا کنده است.»

طغیان زباله‌گردها در پایتخت

روزنامه «جام جم» از دلایل افزایش چشمگیر زباله‌گردها در تهران گزارش داده است. مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درگفت‌وگو با این روزنامه، رشد زباله‌گردهای پایتخت را تأیید کرده و آن را معلول 2علت دانسته است:‌ اول افزایش قیمت پسماندهای خشک و دوم، مشارکت ضعیف مردم در تفکیک زباله. شهرام فیروزی همچنین گفته که سال گذشته پسماندهایی مثل پلاستیک و قوطی‌های رنگی تا کیلویی400تومان خریده می‌شد و حالا به‌خاطر نوسانات دلار تا 600تومان هم فروخته می‌شود. به گفته او ربط این افزایش قیمت به تولد زباله‌گردهای جدید در تهران این است که بیکارها و آسیب‌دیدگان اجتماعی را جمع کرده پای مخازن زباله تا رایگان از یک منبع ثروت استفاده کنند؛ اینها را فیروزی می‌گوید. جام جم در گزارش خود از «مافیای زباله» نام برده که سود زباله گردی در نهایت نصیب آنها می‌شود؛ مافیایی که می‌گویند تمام‌قد پشت زباله‌گردها ایستاده است.

مصایب برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی پیرامون تشدید ترافیک معابر منتهی به محل برگزاری نمایشگاه کتاب با اشاره به تفاهمنامه میان شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای برگزاری نمایشگاه در محل شهر آفتاب نوشته: «با توجه به مشکلات جدی که در 2سال گذشته برای ناشران و بازدیدکنندگان رخ داد و منشأ این مشکلات هنوز برطرف نشده است، متولیان برگزاری این نمایشگاه تصمیم گرفتند از امتیازی که تفاهمنامه مذکور در اختیار آنها قرار داده است، استفاده نکنند و با انتخاب دوباره مصلای تهران، آشکارا به عقب بازگردند.» به گزارش این روزنامه، به‌نظر می‌رسد یکی از عواملی که موجب شده این تفاهم بلندمدت(6ساله) بعد از 2سال، موقتا به‌هم خورده و طرفین به آن پایبند نباشد، مسئله واگذاری شهر آفتاب به یکی از بانک‌های طلبکار شهرداری به‌منظور تسویه بخشی از بدهی‌های مدیریت شهری بوده است. بر این اساس، ممکن است بار مالی برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، با آنچه در 2سال قبل بوده، متفاوت شده باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید