• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 28 آذر 1400
کد مطلب : 148554
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/v233m
+
-

پایان « رشد» در سکوت

پنجاه‌ویکمین جشنواره فیلم رشد بهترین‌های خود را معرفی کرد

پایان « رشد» در سکوت

اختتامیه قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی کشور به پایان رسید؛ جشنواره‌ای که متولی‌اش وزارت آموزش و پرورش است و امسال برپایی‌اش با جشنواره سینماحقیقت همزمان شده بود و شاید به همین دلیل کمتر کسی متوجه برگزاری‌اش شد؛ جشنواره‌ای با بیش از نیم‌قرن قدمت که حالا سال‌هاست کمتر خبرساز می‌شود، امسال فیلم‌هایش به‌صورت آنلاین به نمایش درآمد.
به گزارش همشهری، پنجاه‌و‌یکمین جشنواره فیلم رشد از ۲۰ تا ۲۶ آذر‌ماه در تهران برگزار و امسال برای نخستین‌بار نشان شهید لندی در برخی از بخش‌ها اهدا شد.
این دوره از جشنواره در سطح ملی و بین‌المللی در بخش‌های داستانی بلند، داستانی کوتاه، مستند‌ کوتاه، مستند بلند‌ و پویانمایی با حضور بیش از ۱۰۵ کشور خارجی و ۳۱۵۵ اثر برگزار شد. از این تعداد فیلم ۱۹۸۰ فیلم از کشورهای خارجی و ۱۱۷۵ فیلم ایرانی در بخش‌های بین‌الملل، معلمان، دانشجومعلمان و دانش‌آموزان به نمایش درآمد.
جالب اینکه چهره‌هایی چون رسول صدرعاملی و ابوالفضل جلیلی هم میان داوران این دوره از جشنواره رشد حضور داشتند.
پنجاه‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با حضور وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، رئیس سازمان سینمایی، جمعی از مدیران، معاونان سازمان، مدیران حوزه ستادی و هنرمندان و علاقه‌مندان، عصر جمعه در سینما فلسطین با معرفی برگزیدگان به‌کار خود پایان داد.
مهین جواهریان، عضو هیأت داوران بخش پویانمایی در این مراسم گفت: خوشحالم که به‌رغم تمام مشکلات و معضل کرونا که تأثیر بسیاری بر همه عرصه‌ها گذاشته، هنوز این جشنواره پابرجاست.
 محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی که از دیگر سخنرانان مراسم پایانی جشنواره رشد بود در بخش‌هایی از صحبت‌هایش گفت: در کشور ترکیه از من خواستند که متد جشنواره فیلم رشد را بیان کنم تا نمونه آن را اجرا کنند؛ بنابراین ما باید تلاش کنیم که این امانت را در جایگاه خود نگاه داریم و نگذاریم که دیگر کشورها از ما پیشی بگیرند؛ بر همین مبنا ضروری است که اقداماتی انجام دهیم تا جایگاه ما در منطقه، آسیا و دنیا به اوج بازگردد. امیدوارم که کارگروهی به نام سینما تشکیل شود تا بتوانیم یک برنامه‌ریزی جدی برای حمایت از اکران فیلم‌های مناسب دانش‌آموزان داشته باشیم.
رسول صدرعاملی، عضو هیأت داوران بخش داستانی جشنواره بین‌المللی فیلم رشد نیز در این مراسم گفت: ‌ما در کشور جشنواره‌های بسیاری داریم که برخی از آنها، مهم نیستند، اما جشنواره فیلم رشد، رویداد بسیار مهمی است که باید به تداوم آن فکر کنیم. این تأکید من شکل شعر و شعاری ندارد؛ کمااینکه ۵۱سال پیش در اروپا نیز، جشنواره‌هایی با همین عناوین برگزار شده است.
غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دیگر سخنران این مراسم ضمن تسلیت ایام فاطمیه، یادی از شهید علی لندی کرد و گفت: پس از دهقان فداکار، ما امروز دانش‌آموزی فداکار داریم که الگوی دانش‌آموزان ما خواهد بود.
حدادعادل ادامه داد: جشنواره رشد، یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های کشور ماست که امسال پنجاه‌ویکمین سال برگزاری را پشت سر می‌گذارد. این جشنواره پس از انقلاب مدتی متوقف شد؛ بنابراین من در دورانی که متصدی سازمان پژوهش بودم، از امکان احیای این جشنواره مطلع شدم؛ لذا در سال ۱۳۶۴، اقدام به احیای این رویداد کردیم و پس از چند سال، این رویداد مجددا برگزار شد. این جشنواره در سال‌های سخت جنگ که ارتباطات بین‌المللی دشوار بود، برگزار شد و پیام مهمی برای داخل و خارج از کشور داشت.
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش هم که از دیگر سخنرانان این مراسم بود، درباره این رخداد سینمایی گفت: جشنواره فیلم رشد رابطه بین هنر و تربیت است. این رابطه دیرینه‌ترین رابطه بوده و در دنیا ثبت شده است. هنر در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی و به‌ویژه در نظام تعلیم و تربیت جایگاه ویژه‌ای دارد. همچنین سواد هنری در برنامه درسی آورده شده است. استعدادهای دانش‌آموزان خلاق در این زمینه شکوفا و نقدپذیری و شاخص‌هایی از این دست‌در افراد نمایان می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید