• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 28 آذر 1400
کد مطلب : 148485
+
-

سفیدآب

گذر
سفیدآب

محدوده بافت تاریخی- فرهنگی شهر قم حدود ۳۱۵هکتار وسعت دارد که در سال۱۳۹۴ در شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور نیز به تصویب رسیده است و گذر تاریخی سفیدآب هم در همین محدوده تاریخی قرار دارد.
گذر سفیدآب واقع در محله سفیدآب مابین چهارمردان و آذر قم است که در سال۱۳۸۸ به شماره ۲۸۸۰۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و عمر آن به دوره قاجار می‌رسد. سال گذشته عده‌ای از تاریخ‌دوستان و اهالی فرهنگ و رسانه قم در قالب پویش «نه به تخریب گذر سفید‌آب» و امضای طومار در نامه‌ای خطاب به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شهردار قم خواستار حفظ هویت تاریخی با حفظ اصالت بنای گذر سفیدآب قم شدند.
 معاون میراث فرهنگی قم هم در پاسخ به این پویش تأکید کرد که گذر سفیدآب به هیچ عنوان تخریب نخواهد شد. این گذر در محله‌ای به همین نام قرار دارد. محله سفیدآب و سر‌حوض با مدرسه علمیه مومنیه که مؤسس آن آیت‌الله مرعشی‌نجفی (ره) بوده است جدا می‌شوند. به این دلیل به محله سفیدآب می‌گویند که نهری از آنجا می‌گذشته که آب زلال و صافی داشته است. سلطان محمد شریف، چهارمردان، سیدان، سنگ‌بند، پنجعلی، عشقعلی، میدان میر، گذر قلعه، گذر صادق، گذر جدا، الوندیه، سجادیه، تکیه خروس، شادقلی‌خان، حندق، ملا محمود، دروازه کاشان، باب‌الجنه، آخوندی‌ها و تکیه ارک از دیگر محله‌های قدیمی شهر قم هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :