همشهری جهانی
سارا کریمان
روزنامه گامی در مسیر تجدد جوامع بود که همچنان نیز بهعنوان بستر و مظهری برای طرح و ترویج اندیشه و دستاوردهای انسانی شناخته میشود. میزان تعامل جامعه با روزنامهها همواره بهعنوان شاخصی در بررسی فعالیتهای فرهنگی سنجیده میشود. روزنامه اگرچه در چشم بر هم زدنی منقضی میشود اما تأثیرات طولانی مدت آن قابل تامل است، از اینرو غالبا با خط مشی نسبتا ثابت اهداف خود را پیگیری میکند. آنچه در دست مخاطب قرار میگیرد، آمیخته است با سیاستگذاری کلی، ذوق روزنامهنگار و نگاه عکس و سرانجام مهارت طراح که قالبی را برای بازگویی و تحلیل وقایع فراهم میکنند. از اینرو جنبه چندوجهی این رسانه منجر به نفوذ و تأثیر آن در عرصههای گوناگون است. روزنامه همشهری در29سال فعالیت خود هزاران بار در عرصههای فرهنگی تکرار و بهعنوان نمادی از زندگی شهری و شهروندان معاصر تبدیل شد. شادی قدیریان در اثر خود از مجموعه عکسهای « قاجار» که امروزه در موزه بریتانیا نگهداری میشود، زنی با شمایل قاجاری را نشان میدهد که روزنامه همشهری در دست گرفته است، عکسی که معانی استعاری از تصویر روزنامه را میتوان از آن استنباط کرد، و اشارهای که هنرمند به وجه ضمنی بیدارگرایانه روزنامه دارد در این اثر هویداست. روزنامه همشهری بهعنوان یکی از شناخته شدهترین روزنامههای فارسی زبان کشور در پایگاه اتحادیه بینالمللی روزنامهها با نام اختصاری ICON هم نمایه شده است، این بنیان بهعنوان مرکز پژوهش کتابخانهای و شبکه بینالمللی مراجع در شیکاگو واقع شده است که در میان همتایان و سایر آرشیوهای بینالمللی عظیمتر و کاملتر است. روزنامه همشهری در مسیر خود از ابتدا تا به امروز توانسته است از خلق یک هویت بصری نمادین تا محتوای اثر بخش، بیوقفه به فعالیت خود ادامه دهد.