• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 24 آذر 1400
کد مطلب : 148241
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/82Jr3
+
-

وتوی قطعنامه آب‌وهوایی شورای امنیت از سوی مسکو

جهان‌نما
وتوی قطعنامه آب‌وهوایی شورای امنیت از سوی مسکو

نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل با وتوی قطعنامه پیشنهادی جمهوری ایرلند و نیجر، مانع از آن شد که بحران آب‌و‌هوایی به‌عنوان «تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی» مورد شناسایی قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این قطعنامه که برای نخستین‌بار در تاریخ سازمان ملل در شورای امنیت به رأی گذاشته شده، با 12رأی موافق از مجموع 15رأی اعضا همراه شد، اما به‌دلیل رأی مخالف روسیه به‌عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت، به تصویب نرسید.
ایرلند و نیجر در کنار برخی دیگر از کشورهای عضو، طی یک‌سال گذشته تلاش داشته‌اند با مطرح کردن بحران اقلیمی به‌عنوان مسئله‌ای که تهدید‌کننده صلح و امنیت بین‌المللی است، آن را در دستور کار شورای امنیت قرار دهند. طبق ماده ۲۴ منشور ملل متحد، شورای امنیت مسئول اصلی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است.
علاوه بر روسیه، هند نیز به قطعنامه پیشنهادی رأی منفی داده است. نماینده چین نیز که به‌نظر می‌رسد با نمایندگان این دو کشور هم‌نظر بوده، ترجیح داد در جلسه رای‌گیری حاضر نشود. نماینده آمریکا در سازمان ملل با تأکید بر اینکه بحران آب‌وهوایی به یک بحران امنیتی در جهان تبدیل شده، اقدام روسیه را غیرقابل توجیه خوانده است. نماینده فرانسه نیز هم‌نظر با آمریکا بر وجود ارتباط واضح بین مسئله گرمایش زمین و مقوله امنیت تأکید کرده که کمبود آب و موادغذایی به‌زودی یکی از دلایل اصلی ناامنی در جهان خواهد بود.
نماینده روسیه سخنان مطرح شده در این نشست را زیرسؤال برده و گفته که برای کشورش، مسئله تغییرات آب‌و‌هوایی نمی‌تواند هم‌رده مسئله تروریسم به‌عنوان تهدید‌کننده صلح و امنیت بین‌المللی درنظر گرفته شود. به‌گفته واسیلی نبنزیا، تصویب چنین قطعنامه‌هایی فقط بر سردرگمی و دامن‌زدن به استانداردهای دوگانه منجر می‌شود.
نمایندگان جمهوری ایرلند و نیجر اما از اساس نحوه رای‌گیری در شورای امنیت در مورد مسائل کلان بین‌المللی را زیر سؤال برده و خواستار پایان دادن به حق وتوی 5عضو دائم شورای امنیت شده‌اند. به‌گفته آنها، حق وتو به‌عنوان مکانیسمی که از فردای جنگ جهانی دوم 5کشور آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه را در موضعی برتر نسبت به دیگر کشورها قرار داده باید لغو شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید