• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14823
+
-

تبدیل کارخانه‌های چای به انبار

رئیس سندیکای کارخانه‌های چای شمال: در سال‌های گذشته تولید چای در استان 75 هزار تن بود که اکنون این میزان به 25 هزار تن رسیده است

چای
تبدیل کارخانه‌های چای به انبار




وحیده اسماعیلی | رشت – خبرنگار:

گیلان اصلی‌ترین تولیدکننده  چای درکشور است. 21 هزار هکتار باغ چای در کشور وجود دارد که از این مقدار 19 هزار هکتار توسط 50 هزار باغدار چای در استان به‌زراعی و در آنها برگ سبز تولید می‌شود. 

خشکسالی و سرمازدگی در سال‌های اخیر مشکلات زیادی را برای فعالان این بخش به دنبال داشته است. از سوی دیگر قدیمی بودن و نبود تجهیزات مناسب موجب رکود برخی از کارخانه‌های تولید چای در استان شده است. کارخانه‌های چای نقش مهمی در تولید چای مرغوب دارند. اینکه وضعیت امسال کارخانه‌های چای چگونه است و نقش آنها در میزان تولید ملی چقدر بوده را از مسئولان این بخش جویا شدیم. 


از کارخانه‌ها حمایت نمی‌شود

رئیس سندیکای کارخانه‌های چای شمال در گفت‌و‌گو با همشهری با اشاره به شعار حمایت از کالای داخلی گفت: علی‌رغم این شعار قیمت برگ سبز چای تنها 4 درصد افزایش داشت که این مقدار با هزینه‌های باغداران و کارخانه‌دارن چای همخوانی ندارد. گویا اینکه مسئولان شعار امسال را نشنیده‌اند و به آن توجه ندارند. 

«رحمت سمیعی» ادامه داد: موضوع بعدی قدر سهمی است که کارخانه‌های چای از بابت برگ سبز چای پرداخت می‌کردند. تا پیش از امسال 40 درصد از سوی کارخانه‌ها و 60 درصد از سوی دولت این قدر سهم پرداخت می‌شد و دولت به نوعی حمایت می‌کرد. اما الان بهای برگ درجه 2 را 44 درصد سهم کارخانه در نظر گرفته‌اند و سهم دولت نیز 56 درصد شده است. برای برگ درجه یک نیز این سهم 41 درصد شده است. در نتیجه ضربه بزرگی به صنعت چای استان وارد شد.

 سمیعی افزود: وقتی قیمت برگ سبز چای بیش از 4 درصد افزایش ندارد، اما قدر سهم کارخانه‌ها بالا رفته است، این تناقض با شعار امسال همخوانی ندارد و ضربه بزرگی به پیکر صنعت نیمه جان چای است. 

رئیس سندیکای کارخانه‌های چای شمال با بیان اینکه به جای حمایت از چای داخلی، مسئولین از واردات چای خارجی حمایت کردند، گفت: چگونه می‌شود که ما سال‌هاست درخواست داریم مالیات بر ارزش افزوده بر چای داخلی برداشته شود، اما این کار برای چای خارجی انجام شده است؟ در حال حاضر سالانه درکشور 120 هزار تن مصرف چای داریم که در حدود 90 هزار تن آن چای خارجی است. این در حالی است که تولید چای داخلی در کشور بین 25 تا 30 هزار تن است که از این مقدار نیز در حدود 15 هزار تن به مصرف داخلی می‌رسد. ما بهترین چای جهان را در کارخانه‌های شمال تولید می‌کنیم که کاملا ارگانیک هستند، اما مورد حمایت قرار ندارد. 


حمایت از واردکنندگان به جای تولیدکنندگان

 رئیس سندیکای کارخانه‌های چای شمال ادامه داد: بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده برای چای وارداتی موجب شده حدود 250 میلیارد تومان برای واردکنندگان چای سودآوری حاصل شود. حال سوال اینجاست آیا این کار با شعار حمایت از تولید داخلی مغایرت ندارد؟ سمیعی تصریح کرد: اگردولت سازمان چای را مستقل کند تصمیمات کارشناسی و مناسب‌تری برای صنعت چای توسط کارشناسان واقعی اخذ می‌شود و چای تولید داخل مورد حمایت بیشتری قرار می‌گیرد. 
وی افزود: گیلان بیش از 200 کارخانه چای دارد که 151 مورد آن فعال هستند. متاسفانه برای رونق کارخانه‌های راکد برنامه خاصی نداریم.

چون که همین تعداد کارخانه فعال نیز با توجه به میزان تولید برگ سبز زیاد هستند و عمدتا نیز به صورت پراکنده در مناطق مختلف استان مستقرند. بسیاری از کارخانه‌های راکد به انبار تبدیل شده‌اند و حتی در صورت اخذ وام و تسهیلات نیز قادر نیستند تولید کنند، چون حمایت‌های واقعی از سوی دولت از آنها انجام نمی‌شود. در سال‌های گذشته تولید چای در استان 75 هزار تن بود که الان این میزان به 25 هزار تن رسیده است.


انعقاد قرارداد با سازمان چای

رئیس سازمان چای در بازدید از کارخانه‌های چای استان گفت: 178 واحد چایسازی در استان‌های گیلان و مازندران وجود دارد. در سال گذشته، 151 واحد فعال با سازمان چای بابت خرید برگ سبز چایکاران قرارداد بستند و در سال جاری نیز کارخانه‌های چایسازی در حال انعقاد قرارداد با این سازمان هستند.«محمد ولی روزبهان» گفت: طی سال زراعی گذشته 108 هزار تن برگ سبز چای به ارزش اقتصادی 2 هزار و 30 میلیارد ریال از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شد که از این مقدار، 24 هزار تن چای خشک تولید و به بازار عرضه شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید