• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14822
+
-

ملی‌پوشان والیبال ساحلی در مصاف با بیکاری

4 ملی‌پوش ثابت تیم‌ملی والیبال ساحلی همگی گلستانی‌اند و دغدغه اصلی آنها نبود شغل است

ورزش
ملی‌پوشان والیبال ساحلی در مصاف با بیکاری




وحید بهرامی‌‌ | آق‌قلا ـ خبرنگار:

در چند شماره گذشته از تور 3 ستاره والیبال ساحلی در بندر ترکمن گفتیم. در آن گزارش نظرات مسئولان برگزاری را درباره این رشته مهیج ساحلی جویا شده بودیم. پس از برگزاری تور 3 ستاره بندر ترکمن، شاهد دومین تور 3 ستاره ساحلی در استان و این ‌بار در آق‌قلا بودیم. همان‌طور که انتظار می‌رفت استقبال پرشور شهروندان از این دوره از مسابقات، حیرت ناظران مسابقات را به دنبال داشت. در کنار استقبال شهروندان، والیبالیست‌های ساحلی دغدغه‌ای به غیر از ورزش در سر داشتند. این ورزشکاران که برای کشورمان افتخار آفریده‌اند، اکنون برای رسیدن به مدال جهانی و آسیایی باید با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند. همانند تور بندر ترکمن در آق‌قلا نیز تیم‌های ملی الف و ب والیبال ساحلی به فینال مسابقات راه یافتند. در بندر ترکمن رئوفی و میرزاعلی قهرمان شدند اما در آق‌قلا ترکیب سالمی و وکیلی قهرمانی مسابقات را کسب کردند.


مشکلات ملی‌پوشان

ملی‌پوش گنبدی والیبال ساحلی که از بی‌توجهی مسئولان شهرش بسیار گله دارد درباره مشکلات ورزشی‌اش به همشهری می‌گوید: 6 سال است که عضو تیم‌ملی والیبال ساحلی کشورم هستم، اما من و «آرش وکیلی» به عنوان تیم ملی الف ایران باید تا روز آخر تور 3 ستاره بندر ترکمن بدون اسپانسر به میدان برویم. چرا باید وضعیت ما ورزشکاران ملی‌پوش این‌گونه باشد که با هزینه شخصی و بدون حامی مالی در یک دوره مسابقات والیبال ساحلی شرکت کنیم؟ 

«بهمن سالمی» ادامه می‌دهد: من واقعا از مسئولان ورزش گنبد گله دارم. به مسابقات آسیایی و جهانی اعزام می‌شوم بدون اینکه حتی یک تماس تلفنی با من بگیرند و جویای حالم شوند. وقتی هم از مسابقات با مدال بازمی‌گردم، کسی به من تبریک نمی‌گوید. در حالی که مسئولان یکی از استان‌های شمالی به ورزشکاری که عنوان چهارم آسیا اقیانوسیه را کسب کرد، زمین مرغوب و سکه بهار آزادی هدیه دادند. حال و روز من را که مدال طلا و نقره جهانی و آسیایی دارم با آنها مقایسه کنید.سالمی می‌افزاید: سال‌ها ورزشکاران ملی‌پوش ساحلی در گنبد کاووس بدون زمین بودند و مسئولان قدمی برای آنها برنداشتند. آیا این درست است که من به عنوان عضو ثابت تیم ‌ملی والیبال ساحلی دغدغه بیکاری داشته باشم. من دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی هستم و به جای اینکه به مسابقاتم فکر کنم، به فکر چگونگی تأمین هزینه پایان‌نامه‌ام هستم. 


پخش زنده تلویزیونی راه‌حل مشکل تأمین اسپانسر 

پیشکسوت والیبال ساحلی استان از بندر ترکمن که با وجود دارا بودن 50 سال سن هنوز هم مانند جوانان در مسابقات ساحلی شرکت می‌کند نیز به فکر آینده این رشته در استان است و در این باره به همشهری می‌گوید: متأسفانه در والیبال ساحلی اسپانسر کمتر تمایل به حضور دارد. خود ورزشکاران باید به دنبال اسپانسر باشند و از سوی دیگر با افزایش ورودی مسابقات از سوی فدراسیون روبه‌رو هستیم و اگر ورزشکاران نتوانند اسپانسری برای تیم 2 نفره خود پیدا کنند، از حضور در مسابقات محروم می‌شوند. من متأسفم که تیم‌های بسیاری به همین دلیل در مسابقات شرکت نکردند. فکر کنید اگر حدود 40 تیم در یک دوره با هم مسابقه دهند تا چه اندازه به کیفیت مسابقات افزوده می‌شود و چقدر می‌توانیم استعدادهای نو را شناسایی کنیم. 

«پرویز فرخی» ادامه می‌دهد: یکی از راه‌هایی که می‌توان پای اسپانسر را به مسابقات والیبال ساحلی باز کرد پخش تلویزیونی مسابقات است. قطعا حامی مالی برای دیده شدن اسپانسری را قبول می‌کند و وقتی این زمینه برایش فراهم شود قطعا برای قبول اسپانسری تیم‌ها خود پیشقدم خواهد شد. در این صورت بخشی از مشکلات ورزشکاران حداقل برای شرکت در مسابقات حل می‌شود. 
این پیشکسوت والیبال ساحلی می‌افزاید: راه‌حل دیگری که به نظرم می‌تواند کمی از مشکلات ورزشکاران را حل کند، افزایش تعداد تورهای چند ستاره در استان و در کل کشور است. در چنین مسابقاتی جوایز خوبی به تیم‌ها تعلق می‌گیرد و هرچه تعداد مسابقات بیشتری برگزار شود، ضمن بالا رفتن توان فنی بازیکنان، شاهد بهبود وضعیت مالی ورزشکاران خواهیم بود. 


برگزاری تورهای ساحلی راه‌حل بهبود وضعیت مالی ورزشکاران

پس از جویا شدن نظرات چند ساحلی‌باز نامدار به نیابت از همه ورزشکاران این رشته، نظر سرپرست سازمان ساحلی فدراسیون والیبال را درباره مشکلات ورزشکاران والیبال ساحلی جویا می‌شویم که وی به همشهری می‌گوید: می‌دانیم که سطح درآمد ورزشکاران سحلی ما بسیار کم است و بیشتر بازیکنان والیبال ساحلی با مشکلات مالی روبه‌رو هستند. برگزاری تورهای داخلی 3 ستاره والیبال ساحلی که بالاترین جوایز را به همراه دارد، می‌تواند به مقدار کمی به ورزشکاران ما کمک کند. 

«فریدون الهامی» ادامه می‌دهد: گلستان به دلیل تعداد بسیار ورزشکاران و علاقه‌مندان والیبال و به خصوص والیبال ساحلی، این توانمندی را در برگزاری تعداد بیشتری از تورهای والیبال ساحلی دارد. در این حالت حضور حامیان مالی را در مسابقات نیز شاهد خواهیم بود. به همین دلیل تلاش می‌کنیم تعداد مسابقات تورهای چند ستاره ساحلی را در استان‌هایی که توان برگزاری دارند افزایش دهیم. حتی این پیشنهاد را دادیم تا استان‌هایی که امکان تأمین روشنایی زمین ساحلی برای برگزاری مسابقات را در شب‌های ماه رمضان دارند، برای برگزاری چنین مسابقاتی اقدام کنند و ما نیز از آنها حمایت می‌کنیم. با این اقدامات هرچند اندک می‌توانیم تا حدودی از مشکلات والیبالیست‌های
 ساحلی بکاهیم. 


استخدام ملی‌پوشان والیبال 

یکی از ملی‌پوشان والیبال ساحلی که ساکن آق‌قلاست درباره مشکلات ورزشکاران این رشته به همشهری می‌گوید: در استان گلستان در رشته والیبال ساحلی استعدادهای بسیاری داریم. اکنون اصلی‌ترین مشکل ما به عنوان ملی‌پوش والیبال ساحلی نبود حامی مالی است. در بندر ترکمن بدون اسپانسر به میدان رفتیم. این موضوع جالبی برای والیبال ساحلی کشورمان نیست. لازم است مسئولان برای حل این مشکلات اقداماتی انجام دهند. 

«آرش وکیلی» می‌افزاید: بیشتر ساحلی‌بازان ما حتی ملی‌پوشان این رشته شغلی ندارند و با جیب خالی در این رشته فعالیت می‌کنند. اگر کمی فکر کنیم به وخیم بودن وضعیت ورزش پی ‌خواهیم برد. 4 ملی‌پوش والیبال ساحلی استان که عناوین متعدد جهانی و آسیایی کسب کرده‌اند شغل مناسبی ندارند و استان توان استخدام آنها را ندارد. اگر مشکل تأمین مالی ورزشکاران ما حل شود، قطعا تمرکز بیشتری بر مسابقات خواهیم داشت. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید