• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14824
+
-

حمایت از کالای ایرانی به ‌‌مشکلات ارز‌ گره خورد

با توجه به اینکه قزوین یک استان صنعتی است واحدهای تولیدی و سامانه جامع تجارت، بانک‌ها و گمرکات با مشکلاتی در زمینه قیمت دلار روبه‌رو هستند

صنعت
حمایت از کالای ایرانی به ‌‌مشکلات ارز‌ گره خورد




میثم مالمیر |  قزوین- خبرنگار:‌

شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی که با حضور استاندار قزوین برگزار شد گرچه با موضوع حمایت از کالای ایرانی کار خود را شروع کرد، اما طولی نکشید که سایه مشکلات ارزی بر کل جلسه سایه افکند و از فعالان تولید گرفته تا حتی برخی دولتی‌ها از ‌وضعیت پیش آمده در مبادلات تجاری انتقاد کردند. با اینکه «علیرضا کشاورز قاسمی» رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین تلاش کرد ‌ بین حمایت از کالای ایرانی و مشکلات ارزی فاصله بیندازد، اما این کار میسر نشد و فعالان تولید و بخش خصوصی هرآنچه را در دل داشتند، بیان کردند. حرف همه فعالان اقتصادی و تولیدی این بود که چرا وقتی دولت هنوز آمادگی اجرای دستور قیمت ارز را ندارد، به این وضعیت تن ‌داده است.‌‌ 

تولیدکنندگان و صادرکنندگان اکنون با مشکلات گمرکی دست و پنجه نرم می‌کنند و همین مسأله حیات واحدهای صنعتی استان را به مخاطره انداخته است.
 

مشکلات پرداخت ارز

عضو شورای عالی کار گفت: در حال حاضر بسیاری از واحدهای صنعتی ما اجناسی را از گمرک وارد کرده‌اند اما حالا در مرحله پرداخت ارز‌ گیر افتاده‌اند. برخی از تصمیمات ارزی زمانی باید گرفته شود که واحد تولیدی به پله آخر نرسیده باشد. آبرو و حیثیت ‌ واحد تولیدی بسیار با‌اهمیت است و اگر به این موضوع توجه نکنیم دیگر توان رقابت نخواهیم داشت. «علی‌اصغر آهنی‌ها» گفت: در این 23 سال تجربه‌ای که بنده در حوزه صنعت کسب کرده‌ام، تا به حال امکان نداشته ‌ که کالایی در داخل کشور تولید شود‌ و استان قزوین از آن بی‌بهره ‌بماند. 


اول نوسازی، بعد‌ حمایت از کالای ایرانی

«مرتضی مرادیان» یکی از فعالان بخش خصوصی در گفت‌وگو با همشهری گفت: تا زمانی که ماشین‌آلات واحدهای تولیدی فرسوده و قدیمی است، ‌‌تولید کالای با‌کیفیت غیرممکن است و به تبع آن نمی‌توانیم شعار امسال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی را تحقق ببخشیم. 

وی افزود: متأسفانه تسهیلاتی که امروزه به‌منظور رونق تولید اعطا می‌شود، معمولاً با عنوان سرمایه در گردش است و کمتر به تسهیلات سرمایه ثابت (ساخت یک کارخانه) بها می‌دهیم و درنتیجه پس از گذشت زمان‌، بانک، واحد تولیدی و دستگاه‌های متولی همه درگیر خواهند شد که تسهیلات را برگردانند. ‌‌در شرایط کنونی که خیلی از واحدهای صنعتی ما به‌روز نیستند، لازم است ‌با وام‌های با بهره‌کم به نوسازی ماشین‌آلات روی بیاوریم. 
مرادیان با تأکید بر اهمیت به‌روز کردن ماشین‌آلات برای تولید کالاهای با کیفیت گفت: هفته پیش در یکی از نمایشگاه‌های صنعتی، یک بطری شیشه پاک‌کن خریداری کردم اما هرکاری کردم دستگیره پمپ آن عمل کند، موفق نشدم. 

وی گفت: به تهران و شرکت تولیدکننده آن مراجعه کردم و به مدیر آن گفتم لطفاً دقت کنید که این کالا قبل از اینکه به دست مصرف‌کننده برسد، کنترل شود. به هرحال واقعیت این است که من برای آخرین‌بار این کالا را خریداری کردم و هرگز برای بار دوم مرتکب این اشتباه نخواهم شد. 


بلاتکلیفی صادرات 

یکی از اعضای بخش خصوصی استان گفت: در آخرین جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران که با حضور « محمدرضا پورابراهیمی داورانی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد، به موضوع نرخ ارز که دستور آقای اسحاق جهانگیری بود پرداخته شد. در همین جلسه بود که متوجه شدم اصلاً مسأله مشکلات ارزی نیست و باید سرنخ را در بانک‌ها پیدا کرد. 

«سیدعلی حسینی» گفت: مشکلات صندوق‌های بازنشستگی و بدهی دولت به پیمانکاران سبب شد در همان جلسه پیشنهادهایی ارائه کنیم. با توجه به اینکه قزوین یک استان صنعتی است و واحدهای تولیدی با دستور یکشبه دولت درگیر شده‌اند، هنوز سامانه جامع تجارت، بانک‌ها و گمرکات با مشکلاتی روبه‌رو هستند. 

وی گفت: ولی الهه سیف رئیس بانک مرکزی نیز اعلام کرده بود که این دستور قرار بود در خرداد اجرا شود ولی به علت تحولات ارزی، دولت مجبور شد که در 21 فروردین آن را اعلام کند و ما شاهدیم که بدنه دولت برای این دستور هیچ‌ آمادگی نداشت. حتی آقای پورابراهیمی انتقادات زیادی از این دستور داشت و سپس به ارائه راهکارهای صادراتی پرداخت. به‌عنوان مثال در این جلسه عنوان شد که 30‌ درصد صادرات کشور از سوی پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها صورت می‌گیرد و 40‌ درصد مابقی در اختیار دیگران است که اگر دولت ارز این 70‌درصدی‌ها را در اختیار آنها قرار دهد و برای 30‌ درصد نیز بسته‌های مشوق در نظر بگیرد، مشکلات نوسان ارز را دور زده‌ایم. 
حسینی افزود: اگر یک صادرکننده ارزی داشته باشد و بخواهد کالایی به خارج از کشور صادر کند، هنوز بلاتکلیف آیین‌نامه است و نمی‌توان جلوی تجارت و صادرات را گرفت چراکه ‌تجارت مانند یک موجود زنده است و امیدواریم در یک جلسه غیر‌علنی بتوانیم به مشکلات ارزی بانک بپردازیم. همچنین لازم است که از کلی‌گویی پرهیز کنیم و با ارائه آمار و جزئیات صریح و شفاف مباحث را مطرح کنیم. 


مشکلات ترخیص کالا 

مدیرکل گمرک استان گفت: به دلیل نوسانات ارز مشکلات بسیاری در حوزه تولید‌ ایجاد شده است و کالاهای واحدهای تولیدی‌ به دلیل ثبت نکردن سفارش‌ بلاتکیف مانده‌اند. همه درخواست دارند که بدون ثبت سفارش کالاهایشان را ترخیص کنند. البته برای 2 شرکت توانستیم این کار را انجام دهیم، اما الان به تبع آن‌ها 12 شرکت دیگر هم درخواست دارند که کالاهایشان را بدون ثبت سفارش ترخیص کنیم. 

«رضا نیک‌سرشت» گفت: در بسیاری از موارد، کالاهای موجود، مواد اولیه واحدهای تولیدی است که مدیران آن اظهار می‌کنند اگر کالا ترخیص نشود، شرکت ورشکسته و کارخانه تعطیل می‌شود. حالا خودمان هم مانده‌ایم که چگونه بدون ثبت سفارش کالاها را ترخیص کنیم. 

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید دادستان کل کشور به علت چنین موردی که در گمرک شهید رجایی بندعباس اتفاق افتاده بود، فرایند ترخیص را قاچاق اعلام کرد و می‌خواست مدیرکل گمرک را بازداشت کند. 

وی یادآور شد: پلیس آگاهی استان نیز پشت در‌های گمرک منتظر است تا کالایی به این شکل از گمرک خارج شود و سریعاً دستور توقیف آن را صادر کند. اگر برای این موضوع فکری نکنیم، واحدهای تولیدی با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند شد و قطعاً زمین می‌خورند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید