• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 21 آذر 1400
کد مطلب : 147947
+
-

آبی‌بنفشی باوفا

محمدرضا نصیری


 رنگ مد سال2021 آبی‌بنفشی اعلام شده. بی‌انصاف‌ها ما آقایون هنوز در تشخیص رنگ صورتی از نارنجی مانده‌ایم، این دیگر چه ستمی است؟ خود رنگ بنفش را به این شکل حفظ می‌کردیم که می‌گفتیم «آبی را دیدی؟ قرمزش»؛ حالا آبی‌بنفشی را چه‌جوری توی مغزمان فرو کنیم؟ اصلا چرا شرکت پنتون باید برای ما خاورمیانه‌ای‌ها رنگ سال انتخاب کند؟ مگر رنگ قهوه‌ای چه اشکالی دارد؟ خیلی هم رنگ سنگین و گرمی است. این شرکت به‌اصطلاح پنتون هر سال دم تحویل سال که می‌شود بعد از انبارگردانی سالانه می‌گردد ببیند لباس‌های چه رنگی روی دستش باد کرده، همان را به‌عنوان رنگ سال اعلام می‌کند.
چند نفرمان می‌دانستیم رنگ پارسال طوسی و زرد بود؟ چند دست لباس طوسی و زرد خریدیم و پوشیدیم؟ حالا به فرض که خانم‌ها از این مد پیروی کردند، نصف جمعیت دنیا یعنی مردها متوجه مد جدید نمی‌شوند و فکر می‌کنند آبی یا سرمه‌ای است. 20نوع رنگ بنفش داریم که اگر گوگل کنید می‌بینید نصف‌شان قرمز و نصف‌شان آبی است و واقعا هیچ تفاوتی با هم ندارند. فقط بعضی‌ها کم‌رنگ‌تر و بعضی‌ها پررنگ‌ترند. خوش‌به‌حال پنتون؛ از همین امسال بخواهد براساس طیف‌های بنفش رنگ سال را تعیین کند،20سال دیگر هم رنگ کم نمی‌آورد.
این شرکت در اعلام رنگ سال نوشته «در رنگ سال۲۰۲۲، وفاداری و ثبات آبی با شور و هیجان و نشاط قرمز ترکیب شده.» تازه داشتیم گرم یا سرد یا خنثی بودن رنگ‌ها را یاد می‌گرفتیم که وفاداری و ثبات و نشاط و شور هم به آنها اضافه شد؛ مثلا رنگ وفادار داریم، رنگ خائن! رنگ شور داریم، رنگ کم‌نمک. بعضی رنگ‌ها ثبات دارند، بعضی‌ها بی‌ثبات و دمدمی و دوقطبی هستند.
در بخش دیگری از این اعلان نوشته:« این رنگ به ما اعتماد به‌نفس می‌بخشد». نه‌خیر، چیزی که به آدم اعتماد به نفس می‌بخشد لباس گرانی است که عکس‌شان را گذاشته‌اید وگرنه بابای من با پیژامه و عرقگیر این رنگی اعتماد به‌نفس ندارد تا سر کوچه برود نان بخرد و پیغام می‌دهد که سر راه 2تا نان بربری ساده بگیر با 3پرس چلوکباب.

این خبر را به اشتراک بگذارید