باز کردن مسیر زندگی
فاطمه عباسی
حتما میدانید که برای نجات جان یک بیمار یا مصدوم، حتی یک ثانیه هم اهمیت دارد و تأخیر در رسیدگی به بیمار میتواند به قیمت جان او تمام شود. به همین دلیل هم هست که از چند سال گذشته تاکنون رانندگانی که بهخودروهای امدادی بهویژه آمبولانس در خیابانهای شلوغ راه نمیدهند، جریمه میشوند. اصولا آمبولانسهایی که با صدای آژیر در حال حرکت هستند، یا بهسوی محل حادثه میروند و یا در حال انتقال مصدومی به بیمارستان هستند اما برخی از رانندگان به گمان اینکه مصدومی در آمبولانس نیست، بدون توجه به آژیر بهخودشان زحمت نمیدهند که راه را باز کنند و باعث تأخیر در رسیدن خودروی امدادی به بیمارستان میشوند. برخی دیگر از رانندگان هم بعد از باز شدن مسیر، با سرعت و فاصله بسیار نزدیک پشت سر آمبولانس حرکت میکند و به این توجه نمیکنند که با کوچکترین کاهش سرعتی از سوی آمبولانس (درحالیکه خودروی پشت سری، کاملا در نقطه کور راننده قرار دارد) احتمالا با این خودروی امدادی برخورد میکند و لحظات طلایی نجات بیمار تبدیل به لحظاتی تلخ و تاریک میشود. با اینکه برای این رانندگان متخلف جریمه درنظر گرفته شده اما بهگفته دکتر یحیی صالح طبری، سرپرست مرکز اورژانس تهران قرار است در جلو و عقب آمبولانسها دوربین نصب شود تا با خودروهایی که از عقب بهدنبال اورژانس راه میافتند و با خودروهایی که از جلو به آمبولانس راه نمیدهند، برخورد شود. او توضیح میدهد که در کد ۲۴۷ یا همان24 ساعت روز در طول هفته، بیمار قلبی مستقیما به «کتلَب» تحویل داده میشود. اگر اعزام بیمار به بیمارستان یک دقیقه دیرتر باشد، به اندازه یک دقیقه سلولهای قلب بیمار بیشتر میمیرند و عضله قلبش خراب میشود؛ یا در کد ۷۲۴ که مربوط به سکتههای مغزی است، در هر دقیقه ۳ میلیون سلول مغزی میمیرند و حداکثر یک ساعت و نیم وقت هست تا اقدامات لازم انجام شود و فرد به زندگی عادی بازگردد. اگر در این شرایط فردی به آمبولانس راه ندهد و به واسطه این اقدام فردی که دچار سکتههای قلبی یا مغزی شده به وقت طلایی خود نرسد، آیا مستحق تنبیه نیست؟ اگر همان فرد در جایگاه خانواده بیمار بود چه میکرد؟
البته این را هم بگوییم که به تکنسینهای اورژانس هم این تذکر داده شده که نباید باعث شوند که حساسیت مردم نسبت به صدای آژیر آمبولانس کم شود و باید حتما زمانی که لازم است از آژیر استفاده کنند.