• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 21 آذر 1400
کد مطلب : 147866
+
-

«تیرتاش» در خاموشی

پیگیری
«تیرتاش» در خاموشی

 شهره کیانوش‌راد- خبرنگار

 مشکل‌شان نداشتن امکانات و خدمات دولتی است. تا همین 2هفته پیش گاز هم نداشتند و مجبور بودند برای خرید گازوئیل و گرم کردن خانه‌هایشان مسافتی طولانی را طی‌کنند. سال‌ها از داشتن برق و گاز محروم بوده‌اند، اما زندگی در خانه‌های آبا و اجدادی‌شان را ترک نکرده‌اند. خودشان می‌گویند اگر هم بخواهیم، جایی برای رفتن نداریم.

روستای تیرتاش از بخش کلباد شرقی شهرستان گلوگاه مازندران یکی از روستاهای سرسبز و دیدنی شمال کشور است. آن زمان‌ها که هنوز تقسیمات شهری و روستایی انجام نشده بود چند خانوار در محله بالای جاده گلزار شهدا زندگی می‌کردند. خانه‌های این محله که فقط 600متر با روستای تیرتاش فاصله دارد سال‌ها از داشتن برق و گاز محروم بود. هر بار هم پیگیری کرده‌اند پاسخ شنیده‌اند: «خانه‌های شما در خارج از بافت روستا قرار دارد و برای بهره‌‌مندی از انشعاب و خدمات گاز و برق باید هزینه آن را پرداخت کنید»؛ هزینه‌ای که البته در توان روستاییان نیست. صادق نجفی تیرتاشی که پدر شهید است و حالا بیش از 80سال دارد با ارسال نامه‌ای از روزنامه همشهری خواسته است صدای او و ساکنان این محله را به گوش مسئولان برسانیم. به‌دنبال ارسال نامه و با پیگیری‌های انجام شده او در گفت‌وگوی تلفنی با همشهری اعلام کرد: ما همراه 13خانوار با عائله چند نفره سال‌هاست با مشقت فراوان زندگی می‌کنیم. من بیش از 25سال است در این خانه زندگی می‌کنم و توان رفتن به جای دیگر را ندارم. تا 2هفته پیش گاز هم نداشتیم. سال‌های سال مجبور بودیم از جنگل هیزم تهیه کنیم، اما وقتی از این کار منع شدیم برای خرید گازوئیل تا ایستگاه پمپ بنزین می‌رفتم و بعد منتظر می‌ماندم تا تریلی بیاید و بتوانم سوخت مصرفی خانه را به بالا یعنی جایی که خانه‌ام قرار دارد ببرم. خدارا شکر با کمک مسئولان محلی و اداره گاز انشعاب گاز به این محله رسید، اما همچنان از  داشتن برق محرومیم. مسئولان اداره برق می‌گویند چون خارج از بافت روستا هستید باید هزینه‌ای حدود یک میلیارد تومان بپردازید. ما ساکنان این محله یا دامداریم یا کشاورز و در توانمان نیست که این هزینه را پرداخت کنیم. هر سال هم هزینه‌ها بالاتر می‌رود. حاضریم بخشی از هزینه را بدهیم، اما با این شرایط اقتصادی، توان پرداخت همه این مبلغ را نداریم. زندگیمان سخت است و چشم انتظار کمک و همراهی مسئولان هستیم.

سکونت 40ساله بدون برق و گاز
امیر هوشنگ نجفی، یکی دیگر از ساکنان محله بالای روستای تیرتاش است. او می‌گوید: حداقل 12خانوار هستیم که در میان ما 2خانواده شهید هم هست. یکی از آنها دامدار و یکی هم بیش از 40سال است اینجا سکونت دارد. ساکنان اینجا به‌دلیل خلوتی، طبیعت و هوای سالمش به زندگی در این محله عادت کرده‌اند. اداره برق هزینه کابل‌کشی تا خانه‌های ما را یک میلیارد و 350 هزارتومان اعلام کرده است. افرادی هستند که در این بخش زمین دارند، اما چون ساکن نیستند در پرداخت هزینه مشارکت نمی‌کنند و ما ساکنانی که سال‌ها اینجا زندگی می‌کنیم از برق و گاز محروم بوده‌ایم. تاکنون به جاهای مختلف مراجعه کرده‌ایم. گلوگاه، بهشهر، ساری و.. اما حرف اداره برق یکی است: خارج از بافت روستا هستید و باید هزینه انشعاب را بپردازید.

   اداره برق تخفیف بدهد
اسماعیل جعفری، دهیار روستای تیرتاش درباره پیگیری‌های انجام شده برای حل مشکل این خانوارها می‌گوید: خانوارهای ساکن این محله کشاورز و دامدار هستند و توان مالی برای پرداخت این هزینه را ندارند. آنها از آخرین خانه‌ای که در روستای تیرتاش برق دارد، حدود 600متر فاصله دارند. درست است خارج از بافت روستا هستند، اما این ساکنان از قدیم آنجا و در مسیر جنگل و رودخانه ساکن بوده‌اند. در گذشته مردم گندم را برای آسیاب به آنجا می‌بردند. الان هم در همان‌جا زندگی می‌کنند و حتی پروانه ساخت هم دارند. شورای ده برای تامین پول انشعاب گاز در پرداخت هزینه‌ها کمک کرد و با همکاری اداره گاز مشکل ساکنان این محله حل شد. الان هم شورا و دهیاری حاضرند کمک کنند و بخشی از هزینه را هم ساکنان می‌پردازند و اگر اداره برق همکاری کند و هزینه انشعاب را تخفیف دهد، مشکل این خانوارهای قدیمی روستای تیرتاش حل می‌شود و برق به خانه‌های آنها می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید