• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 20 آذر 1400
کد مطلب : 147798
+
-

چه‌جوری دوتا خوردی؟!

هوادار در مقابل پرسپولیس به‌اندازه همه بازی‌های قبلی‌اش گل زد و نیمی از ضربات داخل چارچوب این تیم وارد دروازه حامد لک شد

چه‌جوری دوتا خوردی؟!

پرسپولیس در یک روز عجیب و غریب با حریف ته‌ جدولی‌اش مساوی کرد و به شکلی غیرمنتظره 2امتیاز از دست داد. با وجود اینکه تیم یحیی در این فصل صلابت آنچنانی نداشت و 2پیروزی و 3کلین‌شیت این تیم در 3بازی اخیر هم خیلی میلی‌متری و شکننده به‌دست آمده بود، اما باز هم کسی گمان نمی‌کرد این تیم مقابل هوادار ته‌جدولی متوقف شود. پیروزی سرخپوشان مقابل هوادار پیش از مسابقه قطعی به‌نظر می‌رسید و شکل و شمایل بازی در نیم‌ساعت اول هم نشان از برتری بی‌چون‌وچرای قرمزها داشت که البته ضربات آخر این تیم به ثمر نمی‌نشست. اما در ادامه اتفاقاتی افتاد و گل‌هایی ردوبدل شد که پرسپولیس را حتی تا مرز شکست هم پیش برد. تیمی که در 720دقیقه قبلی فقط 2گل زده بود طی 90دقیقه مقابل پرسپولیس هم 2گل زد و حالا تزلزل تیم یحیی در خط دفاعی حقیقت بزرگی است که حتی پشت اشتباهات داوری و هند مهاجم هوادار هم نمی‌توان پنهانش کرد.

  دست‌هایی در کار است!
پرسپولیس در نیم‌ساعت ابتدایی بازی پنجشنبه، یکی از بهترین نمایش‌هایش را در فصل جاری ارائه کرد و بارها تا مرز گلزنی پیش رفت. مهدی ترابی که 8هفته هواداران را در حسرت درخشش‌های گذشته‌اش نگه داشته بود، بالاخره در این بازی از افت خارج شد و حرکات زیبای گذشته‌اش را از سر گرفت. در آن دقایق به‌نظر می‌رسید پرسپولیس و ترابی بالاخره به تنظیمات اصلی برگشته‌اند و دروازه هوادار هم دیر یا زود بالاخره فرو خواهد ریخت. اما در بخش دفاعی، تیم یحیی همان تیم متزلزلی بود که هر توپی روی دروازه‌اش می‌آمد به دلهره‌ای برای طرفدارانش بدل می‌شد. بالاخره هم قرمزها روی یک ضربه ایستگاهی با کوچک‌ترین فشار دروازه‌شان فرو ریخت تا از آن لحظه شکل‌وشمایل بازی تغییر کند و هوادار هم با انگیزه و روحیه‌ای بالاتر به بازی ادامه داد.
حاصل بازی متعادل دو تیم از دقیقه 30 تا 90، یک مساوی 2-2 بود که نتیجه‌ای عالی برای هوادار و ناامیدکننده برای پرسپولیس محسوب می‌شود. نکته جالب در پایان این بازی هم اعتراف گلزن هوادار به گلزنی با دست بود که ادعای او یک روز بعد توسط سرمربی تیمش رد شد! رضا عنایتی می‌گوید گل تیمش را صدبار دیده و مطمئن است این گل نه با دست محمدجواد محمدی که توسط حامد لک به ثمر رسیده است.

  آمار دفاعی پرسپولیس؛ در حد سهمیه
براساس آمارها و اعداد متریکا، امید عالیشاه در این بازی رکورد پاس کلیدی در یک بازی از این فصل را شکسته است. عالیشاه 7پاس کلیدی داشته که این آمار در لیگ21 بی‌سابقه بوده است. کرنر او در دقیقه91 هم به پاس گلی برای گل سیامک نعمتی بدل شد تا عالیشاه رکورددار پاس گل در تاریخ لیگ برتر و برای تیم پرسپولیس باشد. او با 25پاس گل بالاتر از وحید امیری و جواد کاظمیان قرار گرفته که هرکدام 24پاس گل داده‌اند. عملکرد عالیشاه در بازی با هوادار یکی دیگر از دلایل نمایش پرفروغ قرمزها در بخش هجومی بود که البته به پیروزی این تیم منجر نشد.
پرسپولیس در این بازی 67درصد مالکیت توپ داشت و 621پاس هم با دقت بالای 84درصد ردوبدل کرد. اما باز هم این اعداد و ارقام کمکی به شاگردان یحیی نکردند و این تیم برای پنجمین‌بار طی 9بازی از کسب پیروزی بازماند. این داستان پرسپولیس امسال است؛ تیمی که زیاد گل می‌خورد و تاریخ لیگ برتر نشان داده جام‌ها در پایان به تیم‌هایی می‌رسند که گل‌های کمتری دریافت می‌کنند. حتی پرسپولیس توفانی و وحشتناک برانکو در لیگ15 هم به‌خاطر گل‌های خورده فراوانش به جام نرسید؛ این تیم که شبحی از آن تیم هم نیست.

4 درد پرسپولیس
چرا مدافع عنوان قهرمانی، امسال عملکرد پرفراز و نشیبی دارد؟
بهروز رسایلی

در هفته‌ای که استقلال و سپاهان برابر رقبا به پیروزی رسیدند، پرسپولیس ناباورانه با نتیجه مساوی 2 -2 برابر هوادار متوقف شد تا 2 امتیاز کلیدی دیگر را از دست بدهد؛ آن هم مقابل تیم تازه صعودکرده‌ای که امثال محمد قاضی، داریوش شجاعیان و روح‌الله باقری را در اختیار نداشت. به‌طور کلی پرسپولیس امسال فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده که این مسئله عوامل زیادی دارد.
  
1- شهر بی‌دفاع | بی‌گمان یکی از مشکلات بزرگ پرسپولیس، تزلزل ساختار دفاعی این تیم است. قرمزها در فصول گذشته عمدتا به اعتبار یک خط دفاعی مستحکم موفق به کسب قهرمانی می‌شدند، اما امسال شرایط فرق کرده است. پرسپولیس طی 9هفته گذشته تنها در 3بازی کلین‌شیت کرده که در همان رقابت‌ها هم تا حدودی خوش‌شانس بوده است. از این تیم مدافعانی مثل شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان جدا شدند، جلال حسینی هم پا به سن گذاشته و زیاد مصدوم می‌شود. در این شرایط پرسپولیس با زوج فرشاد فرجی و علی نعمتی پیش می‌رود، اما آنها (به‌ویژه فرجی) قابل مقایسه با مدافعان نامدار پرسپولیس در فصول گذشته نیستند. به علاوه ساختار تیم در میانه میدان هم طوری شده که زیاد موقعیت گل در اختیار رقبا قرار می‌گیرد. شاید کوچ احمد نوراللهی و ناآمادگی کمال کامیابی‌نیا در وقوع این شرایط دخیل بوده باشد. حقیقت آن است که اغلب تیم‌های لیگ برتری ایران کیفیت چندانی ندارند، اما پرسپولیس با این ساختار دفاعی در آسیا مشکل خواهد داشت. یادتان باشد آنها از تیمی 2 گل خوردند که در 8 بازی قبلی فقط 2 گل زده بود. تازه هوادار در این دیدار گل دیگری هم به ثمر رساند که با فاصله نزدیک آفساید اعلام شد.
   
2-اینجا همه وینگر هستند|  پرسپولیس لیگ بیست‌ویکم، با مشکل تعدد وینگر و هافبک‌های کناری مواجه است. در این تیم، شمار زیادی از نفرات متخصص بازی در کناره‌ها هستند و کسی که از مرکز میدان توانایی بازیسازی داشته باشد، دیده نمی‌شود. ترافیک وینگرها آنقدر زیاد است که ستاره‌ای مثل وحید امیری گاهی در دفاع چپ یا حتی به‌عنوان هافبک راست به میدان می‌رود. غیراز او امثال مهدی ترابی، امید عالیشاه، احسان پهلوان، سیامک نعمتی و... هم اصالتا وینگر هستند. گاهی به تناوب از این بازیکنان در میانه زمین استفاده می‌شود، اما طبیعی است که این تغییر پست باعث کاهش کیفیت آنها می‌شود. نکته عجیب‌تر اینکه یحیی گل‌محمدی هم هر چه خریده وینگر بوده؛ از علی شجاعی و مهدی مهدی‌خانی تا رضا دهقانی که خیلی زود ناچار به ترک تیم شد. حتی گویا یکی از 2 خرید تاجیکستانی هم در همین پست بازی می‌کنند. با جدایی احمد نوراللهی، وزن بازیسازی از میانه میدان در پرسپولیس کاهش یافته، اما کادرفنی اعتنایی به این مسئله ندارد.

3- افت چند ستاره |  با وجود همه ریزش‌ها و خریدهای بد کادرفنی، پرسپولیس هنوز هم یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های لیگ را دارد. با این حال مشکل اینجاست که برخی از نفرات کلیدی سرخپوشان در این فصل به شکلی عجیب دچار افت شده‌اند. مهدی ترابی در لیگ 21به ندرت نمایش‌های خوب و قانع‌کننده داشته است. او البته در نیمه اول بازی با هوادار بعد از مدت‌ها فوتبال خوبی بازی کرد، اما اینجا هم با بدشانسی بین 2 نیمه آسیب دید و تعویض شد. یک مصداق شش‌دانگ دیگر از این مسئله در پرسپولیس، عیسی آل‌کثیر است؛ بازیکنی که با درخشش در لیگ قهرمانان آسیا اسمش را سر زبان‌ها انداخت، اما بعد از محرومیت 6ماهه به کیفیت سابق بازنگشت. مخصوصا در این فصل عیسی در خیلی از مسابقات کاملا «محو» بوده است. اینکه چرا برخی نفرات مهم تیم دچار نزول کیفی محسوس شدند، پرسشی است که کادرفنی باید به آن جواب بدهد.

4- دروازه‌بان معمولی |  دوران حضور حامد لک در پرسپولیس، به‌نوعی با یک سیر نزولی همراه بوده است. او در نخستین روزهای پیوستنش به جمع سرخپوشان، در لیگ قهرمانان آسیا در قامت یک منجی ظاهر شد. بعد اما لک تبدیل به یک گلر معمولی شد؛ دروازه‌بانی که گل بد نمی‌خورد، اما مهارهای خارق‌العاده چندانی هم نداشت. با این حال به‌تدریج به‌نظر می‌رسد لک در حال یک نزول دیگر است. او این هفته‌ها گاهی اشتباهات فاحشی هم داشته که بعضا مثل رها شدن توپ از زیر پایش برابر نفت آبادان مشکل‌ساز نشده و گاهی مثل گل دوم هوادار، به پرسپولیس ضرر زده است. البته که این گل هند بود، اما لک باید با خروجی مقتدرانه‌تر توپ را تصاحب می‌کرد. به‌طور کلی او در خروج‌ها عملکرد چندان مطمئنی ندارد. لک در حال اثبات این واقعیت است که یک دروازه‌بان معمولی و متوسط به شمار می‌آید، نه ستاره‌ای که زهر اشتباهات خط دفاعی را بگیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :