• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 18 آذر 1400
کد مطلب : 147693
+
-

پرونده/ حوصله‌مان دارد سر می‌رود

در مورد عملکرد مهاجمانی که فعلا کمتر از حد انتظار بوده‌اند

بهروز رسایلی

به همین سرعت بیش از 25درصد از مسابقات لیگ بیست‌ویکم فوتبال را پشت سر گذاشته‌ایم و کم‌کم جا برای تحلیل و تفسیرها بازتر می‌شود. در لیگی که به شکل وحشتناکی کم‌گل است و تقریبا یک‌چهارم مسابقاتش به تساوی بدون گل می‌انجامد، طبیعتا مهاجمان متهمان ردیف اول هستند. در پایان هفته هشتم، 2 مهاجم خارجی یعنی گادوین منشا از مس رفسنجان و لوسیانو پریرا از فولاد با 5و 4گل زده در صدر جدول گلزنان قرار گرفته‌اند. صد البته این دو بازیکن بیشتر از هر چیز دیگری، باید قدردان پنالتی‌هایی باشند که به ثمر رسانده‌اند. منشا 3و شیمبا 2گل خود را از روی ضربات پنالتی زده‌اند. بهترین گلزنان ایرانی 3 گله هستند که بین آنها نام نفراتی مثل پیمان بابایی، دانیال اسماعیلی‌فر، سعید صادقی، کریم اسلامی و مهدی عبدی به چشم می‌خورد. کوین یامگا از استقلال هم 3 گل زده است. با این حال برخی مهاجمان نامدار لیگ برتری تا اینجا توقعات را برآورده نکرده‌اند و کم‌کم دارند حوصله مخاطبان و منتقدان را سر می‌برند.

   این عیسی، آن عیسی نیست
مهاجم زهردار پرسپولیس در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا، این روزها شرایط خوبی ندارد. بسیاری بر این باورند که این عیسی آل‌کثیر، آن بازیکن مؤثر و آماده قبل از محرومیت نیست و هنوز نتوانسته شرایط خوبش را بازیابی کند. البته دست مهاجم 31ساله پرسپولیس امسال خیلی هم خالی نبوده و او 2 گل به فولاد و گل‌گهر سیرجان زده، اما اگر از خودش هم بپرسید، لابد تأیید خواهد کرد که با سطح کیفی مورد انتظار فاصله دارد. کادرفنی پرسپولیس موقعیت خوبی در اختیار عیسی قرار داده تا به فرم مطلوب برسد و بهتر از اینها باشد، اما او هنوز نتوانسته منتقدان را راضی کند. مخصوصا در داربی اخیر تهران که آل‌کثیر به مهدی عبدی ترجیح داده شد، انتظار می‌رفت این مهاجم بازی مؤثرتری ارائه بدهد، اما او کار چندانی از پیش نبرد. عیسی باید هر چه سریع‌تر تبدیل به همان شکارچی فرصت‌طلب محوطه جریمه شود، وگرنه شاید در پنجره زمستانی اتفاقاتی رخ بدهد که کار را برای حضور او در ترکیب اصلی سخت‌تر کند.

   ژستد و یک انتظار طولانی
مهاجم فرانسوی و 33ساله استقلال هم هنوز نتوانسته توقعات را برآورده کند. همیشه انتظارها از مهاجمان خارجی بیشتر است، چرا که برای جذب آنها دلار خرج می‌شود و قاعدتا باید یک سر و گردن بالاتر از بازیکنان داخلی باشند. ژستد کارنامه بدی ندارد و دوران اوج فوتبالش مربوط به درخشش در آستون‌ویلا بوده، اما این به سال‌های دور برمی‌گردد. این بازیکن در فصل جاری 4 بار برای استقلال به میدان رفته و هنوز هیچ گلی نزده است. عده کمی از اثربخشی او رضایت دارند که از قضا فرهاد مجیدی هم بین آنهاست، اما عده بیشتری حتی انگیزه ژستد را هم زیر سؤال می‌برند و عقیده دارند او به اندازه کافی جنگجو نیست. شاید هنوز هم برای قضاوت زود باشد، اما حجم اظهارنظرهای انتقادی علیه ژستد، روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

   این امین، بمب نبود
حالا دیگر داستان امین قاسمی‌نژاد را همه می‌دانند؛ مهاجم 35ساله‌ای که در قامت بمب نقل‌وانتقالات به استقلال پیوست، اما هنوز هیچ صدایی از او بلند نشده است! امین البته کج‌دار و مریز در استقلال به بازی گرفته شده، اما به هر حال در 6مسابقه به‌عنوان بازیکن فیکس یا ذخیره به میدان رفته و هنوز هیچ گلی به ثمر نرسانده است. مشکل استقلال این است که تعدادی مهاجم تقریبا در یک سطح دارد و خود فرهاد مجیدی هم دقیقا نمی‌داند کار را با کدام یک از آنها باید پیش ببرد. ژستد و یامگا خارجی‌های تیم هستند و قاسمی‌نژاد و ارسلان مطهری به‌عنوان مهاجمان داخلی در سطحی نزدیک به آنها بیشتر روی نیمکت می‌نشینند. مطهری هم امسال در 7 بازی فقط یک گل برای استقلال زده است.

   شهریار و داستان آن پنالتی
شهریار مغانلو بعد از انتقال پرسرو صدایش به سپاهان، فقط در بازی با نساجی موفق به گلزنی شده است. او البته مهاجم پرتحرکی است و حتی وقتی گل نمی‌زند هم تأثیر خودش را در بازی نشان می‌دهد. با این حال مغانلو در جریان شکست سپاهان برابر گل‌گهر یک پنالتی مهم خراب کرد که کمی روی عملکردش سایه انداخت. مغانلو این ضربه را در حالی از دست داد که بازی یک بر صفر به سود تیم سیرجانی بود و شاید به ثمر نشستن آن پنالتی، خیلی چیزها را عوض می‌کرد.

   تعویضی‌های کم‌اثر
در سپاهان باید به یاسین سلمانی و محمدرضا خلعتبری هم اشاره کرد؛ 2 بازیکنی که امسال به‌عنوان یار تعویضی، هر کدام در 6مسابقه به میدان آمده‌اند و هیچ‌کدام موفق به گلزنی نشده‌اند. سلمانی فصل گذشته در 17بازی 4گل به ثمر رسانده بود. او در تیم ملی امید هم نمایش خیره‌کننده‌ای داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید