• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 15 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14754
+
-

تالاب کیاکلایه در ورطه نابودی

رئیس شورای شهر لنگرود: این شورا در دادن آب این تالاب به کشاورزان نقشی نداشت، زیرا فرمانداری و شهرداری بدون اطلاع ما این تصمیم را گرفتند

گزارش
تالاب کیاکلایه در ورطه نابودی




وحیده اسماعیلی | لنگرود- خبرنگار: 

تالاب کیاکلایه لنگرود و استخرهای چندگانه پیرامون آن مدتی است دستخوش تصمیمات و تغییرات مختلف از سوی مسئولان و مدیران شهری لنگرود شده است. ازیکپارچه‌سازی استخرهای چندگانه گرفته تا برداشت آب از بخش تالابی که زیستگاه حیات وحش و مملو از گونه‌های گیاهی مختلف است. 
در طول یک ماه اخیر اقدامات و تصمیمات مختلف در مورد تالاب، حساسیت‌های شهروندان لنگرودی به سرنوشت و حیات آن را بیش از گذشته کرده است.

تالاب کیاکلایه به لحاظ تنوع گونه‌‌های حیاتی یکی از جاذبه‌های گردشگری و اکوتوریستی و محلی برای درآمدزایی برخی از شهروندان لنگرودی است و از این حیث دارای اهمیت زیادی است. یکی دیگر از کارکردهای این تالاب تأمین آب زراعی شالیزارهای اطراف لنگرود است و به طور طبیعی سال‌های زیادی است که بخشی از آب مزارع کشاورزی از این تالاب تامین می‌شود. 
اما برداشت مضاعف از آب تالاب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی لنگرود در چند روز گذشته بحث‌های زیادی را در میان شهروندان این شهر در پی داشته است. کمبود بارش‌های زمستانی و بهاری و نبود آب کافی برای شروع نشا در شالیزارها بهانه‌ای شد تا مدیریت شهری تصمیم به برداشت آب تالاب بیش از همیشه و انتقال آن به کانال‌های آبیاری داشته باشد. تبعات زیست محیطی برداشت زیاد آب از تالاب و زندگی حیوانات و پرندگان در این منطقه سوالی بود که از مدیریت شهری لنگرود پرسیدیم. 


اداره آبیاری آب را پس می‌دهد

در این زمینه شهردار لنگرود گفت: انتقال آب از استخر پارک فجر لنگرود به کانال آبیاری مزارع صرفا به مدت 4 روز و به دلیل آغاز فصل نشا در مزارع انجام شد. «سید مهدی رجایی» کم‌آبی و کم‌بارشی را دلیل این برداشت عنوان کرد و افزود: طبق تصمیمات اخذ شده در کارگروه آب شهرستان که با حضور همه مسئولان این شهر صورت گرفته است، آب استخر متصل به تالاب در پارک فجر به کانال آب انتقال داده شد. این انتقال به مدت 4 روز و هر روز به مدت 2 ساعت و تا زمان رهاسازی آب سد سنگر ادامه پیدا کرد. 
وی تاکید کرد: با جلساتی که در این زمینه با شرکت آب منطقه‌ای برگزار شد، مقرر شده است بعد از رهاسازی آب سد سفیدرود و سد سنگر اداره آبیاری از طریق کانال آبیاری، میزان آب برداشت شده را به استخر پارک فجر بازگرداند.


مسئولان می‌توانستند تا رهاسازی آب سد صبر کنند

رئیس شورای اسلامی شهر لنگرود نیز در این خصوص گفت: در جلسه مشترک با مسئولان آبیاری اعلام شد که این برداشت فقط چند روز بود و بعد از رهاسازی آب سدها برداشت آب از تالاب کیاکلایه قطع شد.
«فریدون امین» افزود: این تصمیم در شورای شهر مورد بحث قرار نگرفت و از سوی فرمانداری و شهرداری برای تامین کوتاه مدت آب کشاورزی گرفته شد. 

وی ادامه داد: به شخصه مخالف این کار هستم. با توجه به اینکه پیش‌تر هم اعلام شده که تاریخ رهاسازی آب سد سفیدرود و سد سنگر 8 اردیبهشت است، کشاورزان و سایر مسئولان مرتبط با بخش کشاورزی شهرستان می‌توانستند چند روز تا رهاسازی آب صبر کنند. امین تاکید کرد: برداشت‌های بیش از اندازه از آب تالاب کیاکلایه می‌تواند تبعات زیست محیطی هر چند کوچک به دنبال داشته باشد، اما لزومی به اصرار روی این موضوع وجود نداشت و ما در شورای شهر به هیچ وجه در این تصمیم‌گیری نقشی نداشتیم، چراکه اصلا در ابتدا در جریان این تصمیم‌گیری نبودیم.

 وی گفت: صحبت‌هایی که درخصوص خشک شدن آب تالاب می‌شود به هیچ وجه صحیح نیست. قرار شده است تا 2 اینچ در محدوده مجازی که شرکت آب منطقه‌ای مشخص کرده از سطح آب تالاب کاسته شود. رئیس شورای شهر لنگرود مدیریت‌های ناصحیح درگذشته روی آب کشاورزی شهرستان را دلیل اصلی کمبود آب دراین شهر دانست و گفت: در بسیاری از نقاط دنیا که خشک و کم‌آب هستند اصلا در بخش کشاورزی مشکل کم‌آبی وجود ندارد. متاسفانه ما با این حجم بارش‌ها نتوانستیم در مدیریت آب موفق عمل کنیم و در این بخش از دنیا عقب هستیم. 


شرکت آب منطقه‌ای باید سهم تالاب را برگرداند

دیگر عضو شورای شهر لنگرود نیز بیان کرد: برداشت روزانه 2 ساعت از آب تالاب با هماهنگی شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای بوده است. با توجه به اینکه در منطقه کشاورزی قرار داریم  کم‌آبی نگرانی‌های زیادی را برای کشاورزان و شهروندان لنگرودی ایجاد کرده بود و به همین دلیل تصمیم به انجام این کار گرفته شد. 
«مهرداد زحمتکش» اضافه کرد: آب سد سفید رود رهاسازی شده است و اکنون شرکت آب منطقه‌ای باید میزان آب برداشت شده از تالاب را به تراز قبلی بازگرداند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید