• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 15 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14728
+
-

اجرای 300 برنامه در هفته جوان

مدیرکل ورزش و جوانان استان: اداره ورزش و جوانان استان ابزار قانونی و توان مالی برای رسیدگی به همه مشکلات جوانان را ندارد

گزارش
اجرای 300 برنامه در هفته جوان




صبا خایانی |  اراک- خبرنگار: 

 با فرا رسیدن هفته جوان ضرورت توجه به مشکلات این قشر بیشتر می‌شود؛ مشکلاتی که این روزها کم نیست و برنامه‌ریزی برای رفع آنها کشور را در مسیر توسعه قرار می‌دهد و جامعه را سلامت نگه می‌دارد و انگیزه مردم را بالا می‌برد.
نگاه به جوانان و نیازهای آنها و برداشتن مشکلاتشان به معنای رفع آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و استرس است. شاید در هفته‌ای که به این نام در تقویم آمده است بتوان این مشکلات را بیشتر بررسی کرد و جدی گرفت و برای آنها راهکار‌های اساسی ارائه کرد. البته مسائل جوانان آنچنان مهم است که نباید تنها به این هفته معطوف شود و در بقیه روزها این نیروی و سرمایه ارزشمند به فراموشی سپرده شود.
دغدغه‌ها و مسائل جوان امروز با جوان دیروز کاملا متفاوت است و هر روز این نیازها تغییر پیدا می‌کند، اما بسیاری از برنامه‌ها هیچ وقت تغییر نمی‌کنند، گویی گرد چندین ساله به خود گرفته‌اند.
جوان در کنار نیاز به اشتغال و مسکن، امنیت روانی و تامین آینده شغلی، نیاز به تفریح مناسب هم دارد؛ تفریحی که امکان آن به درستی در استان مهیا نیست.


با داشتن مدرک کارشناسی ارشد هنوز نزد پدر و مادرم زندگی می‌کنم 

«امیرحسین محمودی» یکی از جوانان اراکی می‌گوید: من 33 سال دارم و کارشناس ارشد در رشته عمران هستم، اما تاکنون نتوانسته‌ام شغلی برای خود پیدا کنم، سرمایه‌ای هم ندارم که مغازه بزنم و یا کار آزاد راه بیندازم. با این سن و سال هنوز بر سر سفره پدر و مادرم زندگی می‌کنم و با آنکه آنها مشکلی از این بابت ندارند، اما همیشه خجالت می‌کشم.
وی می‌افزاید: مشکل ما جوانان بسیار زیاد است، اما اصلی‌ترین آنها نیاز شغلی است. با به دست آوردن کار قطعا مشکلات دیگر راحت‌تر برطرف می‌شود. 

«فرامرز پورمحمدی» جوان دیگری می‌گوید: با آنکه جوانان کشور بیکار هستند و همه این موضوع را می‌دانند، اما خیلی‌ها چند شغله هستند و حاضر نیستند یکی از شغل‌های خود را به جوانان بدهند. از طرف دیگر با وجود جوانان بیکار می‌بینیم هنوز مهر بازنشستگی بازنشستگان خشک نشده خلاف قوانین در جای دیگر استخدام می‌شوند و جای یک جوان را می‌گیرند. این بازنشستگان در حال حاضر در بسیاری از مؤسسات و بانک‌های خصوصی و یا شرکت‌ها مشغول کار هستند. 

یکی دیگر از جوانان با بیان اینکه ما جوانان نه شغل داریم و نه امیدی به آینده می‌گوید: چگونه می‌توانیم امید به ازدواج داشته باشیم وقتی امنیت شغلی نداریم؟
«مسعود کارخانه» بیان می‌کند: بیشتر دوستان من که وضعیت خوبی داشتند برای ادامه کار و زندگی به کشورهای دیگر رفتند، اما من دوست دارم در کشورم و پیش پدر و مادرم باشم و همین جا کار کنم و تشکیل خانواده بدهم. 


کارگاه‌های اشتغال‌زایی با همکاری 15 سازمان مردم‌نهاد 

مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به اهمیت موضوعات جوانان به همشهری می‌گوید: اولین ستاد امور جوانان استان با حضور استاندار و معاون سیاسی او در سال جاری برگزار و در این ستاد به مسائل مربوط به جوانان پرداخته شد. «عابد حقدادی» بیان می‌کند: اداره کل ورزش و جوانان یک دستگاه سیاست‌گذار است و در خصوص مسائلی مانند ازدواج و مسکن جوانان از طریق دستگاه‌های اجرایی مرتبط اقدام می‌کند. این اداره ابزار قانونی و توان مالی برای رسیدگی به این مسائل و حل آنها ندارد. وی ادامه می‌دهد: درباره ازدواج و معیشت جوانان استان اطلاعات دقیقی تهیه شده که این اطلاعات در اختیار سایر دستگاه‌های مرتبط قرار داده می‌شود تا تصمیم‌گیری و اقدام مناسب انجام شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان می‌افزاید: در کنار تهیه این اطلاعات برنامه‌های آموزشی برای دوران قبل و حین ازدواج تدوین شده است تا به حل مشکلات زندگی مشترک جوانان کمک شود.
حقدادی اظهار می‌کند: کارگاه‌های اشتغال‌زایی با همکاری 15 سازمان مردم‌نهاد فعال در بخش اشتغال جوانان برگزار شده و سازمان‌های مردم‌نهادی که طرح‌های اشتغال‌زایی ارائه کرده‌اند، مورد حمایت قرار گرفته‌اند.
وی می‌گوید: برای هفته جوان استان 300 عنوان برنامه در نظر گرفته شد که جشن جوان، تجلیل از جوانان نخبه و همایش پیاده‌روی خانوادگی از جمله این برنامه‌هاست.

مدیر کل ورزش جوانان استان بیان می‌کند: یکی از اقدامات انجام شده افتتاح خانه جوان استان است که در روز جوان رسما فعالیت خود را شروع کرد، همچنین حضور مسئولین در این خانه به معنای حمایت بیش از قبل از جوانان استان است.
حقدادی با اشاره به فعالیت 53 سازمان مردم‌نهاد در بخش جوانان استان ادامه می‌دهد: یکی از برنامه‌های این اداره کل افزایش میزان کمی و کیفی سازمان‌های مردم‌نهاد در این بخش است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌های در نظر گرفته شده مطابق سلیقه و نیاز جوان امروز هست، می‌گوید: یکی از برنامه‌های اداره کل بررسی وضعیت جوانان استان و تمایل و خواسته‌های این قشر است. این برنامه پژوهشی با همکاری جهاد دانشگاهی استان در دست اقدام قرار دارد و بعد از مشخص شدن نتیجه پژوهش برنامه‌ها با این محور تدوین می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید