• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 15 آذر 1400
کد مطلب : 147330
+
-

بازارچه ملوانی هرمز، از فواید تا موانع

اقتصادی
بازارچه ملوانی هرمز، از فواید تا موانع

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری بندرعباس در شرایطی از بهره‌برداری بازارچه ملوانی جزیره هرمز در هفته آینده خبر می‌دهد که این جزیره در سال‌های 97-96 تجربه راه‌اندازی بازارچه ملوانی و تعطیلی آن به‌دلیل نوسان‌های ارزی را داشت.

   در انتظار لندی‌گراف  
به گزارش همشهری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری بندرعباس با بیان اینکه بازارچه ملوانی جزیره هرمز آماده است و پس از رفع نواقص هفته آینده بهره‌برداری می‌شود، می‌گوید: کانکس درنظر گرفته شده برای بازارچه ملوانی تهیه شده است و تعاونی لنج‌داران جزیره هرمز باید آن را از بندرعباس به جزیره منتقل کند. حسین باباخانی، با بیان اینکه اداره‌های دولتی ازجمله گمرک کارهای لازم را برای فعالیت بازارچه ملوانی جزیره هرمز انجام داده‌اند، می‌افزاید: به محض اینکه تعاونی لنج‌داران کانکس را مستقر کند شاهد آغاز فعالیت این بازارچه هستیم. این‌کار باید با لندی‌گراف انجام شود که این وسیله حمل‌ونقلی هفته‌ای یک‌بار تردد می‌کند.
او راه‌اندازی بازارچه ملوانی را یکی از راه‌های توسعه صنعت سفر و گردشگری می‌داند که می‌تواند موجب تقویت اشتغال و ایجاد شغل جدید شود و معیشت جزیره‌نشینان را هم تقویت کند.

   به نفع اقتصاد محلی   
به استناد آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰تن (لنج تجاری)، ملوانان این شناورها می‌توانند به واردات ٩٧قلم از انواع کالاهای ملوانی با معافیت حقوق گمرکی مطابق قانون و آیین‌نامه مربوطه اقدام کنند که شناورهای جزیره هرمز می‌توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند. تامین کالاهای اساسی، تنظیم بازار، دسترس بودن کالاهای مورد نیاز مردم، استفاده از تخفیف حقوق ورودی گمرکی برای ملوانان و سوق دادن ملوانان به سمت تجارت خرد رسمی، توسعه صنعت گردشگری، اشتغال‌زایی جوانان و صادرات محصولات تولیدی از مزایای راه‌اندازی این بازارچه‌ است. فرماندار بندرعباس هم در این‌باره به همشهری می‌گوید: یکی از اهداف بازارچه‌های ملوانی قانونی کردن روند تردد و ورود و خروج کالاست و به همین دلیل طبق حقی که قانونگذار به ملوانان داده، آنها می‌توانند در مسیر برگشت شناورهای تجاری کالاهایی را بیاورند و با معافیت گمرکی به فروش برسانند. عزیزالله کناری‌زاده، با بیان اینکه کالای ملوانی به نفع ملوانان که عموما از جوامع محلی هستند، خواهد بود، می‌افزاید: در هیچ جای کشور دیگر بازار ته‌لنجی نداریم و فقط بازارچه‌های ملوانی فعالیت می‌کنند.

   نگرانی از نوسانات ارز   
جزیره هرمز در فاصله ۱۹کیلومتری جنوب‌شرقی بندرعباس و در مقابل تنگه هرمز واقع شده است. در همه دهه‌های گذشته یکی از پرترددترین مناطق داد و ستدی در جنوب ایران محسوب می‌شد، اما دلایل مختلف‌ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و گاهی امنیتی موجب شده رونق خود را از دست بدهد. آخرین تجربه فعالیت بازارچه ملوانی این جزیره به 3سال پیش برمی‌گردد؛ سال‌های 97-96 بازارچه ملوانی جزیره هرمز فعال، اما بعد از زمان کوتاهی (15ماه) به‌دلیل نوسان ارز تعطیل شد. اهالی جزیره معتقدند نوسان نرخ ارز موجب شده بود واردات کالا و تردد شناورهای تجاری برایشان سودی نداشته باشد؛ اتفاقی که برخی کارشناسان نگران هستند درباره بازارچه جدید ملوانی هم رخ دهد. اما یکی از اهالی جزیره که نخواست نامش ذکر شود به نکته دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: الان هم ممکن است نوسان ارز به‌ویژه دلار و درهم رغبت را از تاجران بگیرد، اما مهم‌تر از آن قوانین و تغییرات مداوم آنهاست. او با بیان اینکه فعلا گفته شده است ملوانان کالای کره‌ای وارد نکنند، تأکید می‌کند قوانین لحظه‌ای عوض می‌شود و از سوی دیگر، تخلیه نشدن به موقع بار از گمرک و مشکلاتی که در این‌باره وجود دارد هم مزید بر علت می‌شود و به ملوانان ضرر می‌رساند. این ملوان تأکید می‌کند اگر قرار است این بازارچه بر اقتصاد محلی و توسعه جزیره مؤثر باشد نیاز به حمایت همه جانبه‌ ارگان‌های دولتی دارد.

*** 
جزیره هرمز به‌دلیل وجود تنوع گسترده رنگی به جزیره رنگین‌کمانی خلیج‌فارس شهره شده و همچنین به‌دلیل مجاورت با تنگه هرمز از اهمیت استراتژیک و راهبردی ویژه‌ای برخوردار است. با استناد به آمارهای ثبت شده در سامانه ترددهای دریایی، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، سواحل بکر، وجود رنگ‌های متنوع طبیعی و اماکن تاریخی اقبال مسافران را طی سال‌های اخیر برای بازدید از این جزیره دو چندان کرده است. حالا بسیاری از اهالی منتظرند با راه‌اندازی بازارچه ملوانی از این فرصت بهره بیشتری ببرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید