• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 14 آذر 1400
کد مطلب : 147318
+
-

سن قانونی برای دزدی

محمدرضا نصیری

اینکه در خبرها به‌طور رسمی اعلام کنند که «سن سارقان به زیر ۱۸سال رسیده است» واقعا چیز ترسناکی است. کاش شایعه باشد وگرنه داری تو کوچه راه می‌روی، یک کودک بامزه می‌بینی، لپ کودک را می‌گیری و می‌پرسی: «آخی! چه بچه بامزه‌ای! خدا برای پدر و مادرش حفظش کنه» که ناگهان می‌بینی کیف پول یا گوشی همراهت یا هر دو نیست.
- اصلا باید قانونی تصویب کنند که کیف‌قاپی افراد زیر سن قانونی ممنوع شود. هرکس خواست کیف‌قاپی کند، مدارک موردنیاز اعم از کارت شناسایی و فتوکپی صفحه وسط شناسنامه و 2قطعه عکس همراه داشته باشد تا مشخص شود به سن قانونی رسیده یا صلاحیت کیف‌قاپی را ندارد.
- اگر با چنین موردی روبه‌رو شدید و دیدید یک نوجوان زیر 18سال، قصد دزدیدن گوشی همراه شما را دارد، فورا از او بپرسید: «تو مامان‌بابات می‌دونند دزدی می‌کنی؟!»
- درصورتی که یک گوشی‌قاپ زیر سن قانونی بود، باید با ولی خود مراجعه کند. به هیچ‌وجه بدون اذن ولی، گوشی خود را در اختیار دزدان کم‌سن‌وسال نگذارید.
- باز هم خوب است که سن دزدی از این پایین‌تر نیامده. بچه همسایه را می‌بینی، می‌پرسی: «عمو جون کلاس چندمی؟» جواب می‌دهد: «عمو! 2سال دیگه می‌رم تو سن قانونی کیف‌قاپی!» اصولا سؤال پرسیدن از بچه‌ها که کلاس چندم هستند به همان اندازه واجب است که وقتی یک سرباز را می‌بینی باید از او بپرسی: «چند‌ماه خدمتی؟»
- الان یک‌سری از فعالان اجتماعی در اینستاگرام کمپین #نه به کودکان کار سرقت راه می‌اندازند و از دنبال‌کننده‌های خود می‌خواهند به کارت‌شان برای تهیه گوشی برای این دسته از سارقان زیر سن قانونی و خرید آب‌معدنی برای زاینده‌رود و دریاچه ارومیه پول واریز کنند.
- متولدان دهه30و 40هنوز پست‌های مدیریتی دارند، دهه پنجاهی‌ها دنبال کارهای اداری مربوط به بازنشستگی هستند، دهه شصتی‌ها دربه‌در دنبال نیمه گمشده می‌گردند و... بعضی سارقان محترم دهه هشتادی هم دنبال گوشی مردم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید