• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 13 آذر 1400
کد مطلب : 147172
+
-

بازگشت حسن‌آباد

تا چند روز دیگر چهره تاریخی حسن‌آباد دوباره به هویت زیبای خود باز می‌گردد

زیباسازی
بازگشت حسن‌آباد

عملیات احیای میدان حسن‌آباد در حال انجام است و تا چند روز دیگر، چهره این بخش تاریخی تهران، هویت زیبای خود را دوباره به‌دست می‌آورد.
چند صباحی مانده تا میدان حسن‌آباد به هویت پیشین خود بازگردد و سازمان زیباسازی شهرداری تهران، در حال انجام آخرین اقدامات مرمت و احیای این بخش تاریخی شهر است. در این میان، آنطور که اعلام می‌شود عملیات گچ‌کاری و درب پایین سازه میدان حسن‌آباد به اتمام رسیده و اکنون کارهای نهایی برای نصب گنبد ساختمان آتش‌گرفته صورت می‌گیرد.
به گزارش همشهری، شامگاه 26تیر‌ماه سال1398 بود که آتش به جان انباری در ضلع شمال غربی میدان حسن‌آباد افتاد تا یکی از میادین اصیل و باهویت پایتخت، آسیب جدی ببیند. حسن آباد، یکی از نقاط دیدنی و تاریخی قلب تهران به‌حساب می‌آید که طی سال‌ها، با بی‌مهری از حفظ و ایمن‌سازی آن غفلت شده، اما آتش‌سوزی 2سال‌ونیم پیش، زنگ خطری شد تا هم فکری به حال حجره‌های اطراف میدان و انبارهای آن شود و هم اقداماتی برای احیای پوسته و کالبدش در دستور کار قرار بگیرد. بر همین اساس، توافقات اولیه برای بازسازی میدان حسن‌آباد صورت گرفته و کارهای مقدماتی هم برای اینکه یکی از تاریخی‌ترین میادین تهران، شکل و شمایلی در هیبت پیشین پیدا کند، آغاز شد. پس از این، شهرداری‌ جامه‌ای نو بر تن ساختمان آتش‌گرفته پوشاند تا عملیات مرمت در پشت ماجرا صورت گیرد. با وجود این، کارهای مرمت به کندی پیش رفت که البته کارشناسان وقت، علت را دقت در عملیات عنوان می‌کردند. به‌هرحال، اکنون سازمان زیباسازی شهرداری عنوان می‌کند که پروژه مرمت و احیای میدان حسن‌آباد به مراحل پایانی رسیده است. در این‌خصوص، رئیس این سازمان با اشاره بر اولویت فعلی این سازمان در ترمیم بافت‌های تاریخی سطح شهر به خبرگزاری مهر گفت: «هم‌اکنون پروژه میدان حسن‌آباد را در دستورکار داریم که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ماست. خوشبختانه مشکل معارض با مالک این بنا حل شده و وزارت میراث فرهنگی نیز اجازه نهایی را صادر کرده است. بنابراین با رفع مشکلات معارض، پروژه بهسازی و زیباسازی میدان حسن‌آباد را ادامه خواهیم داد.»
رضا صیادی در پاسخ به این سوال که چه زمانی پروژه بهسازی این میدان تکمیل خواهد شد؟ گفت: «مرمت بنا و جداره‌های بیرونی میدان حسن‌آباد که بر عهده ما بود تا ۹۰درصد انجام شده است، اما پس از انجام توافقات، قرار بر نصب یک گنبد نیز شد. به طور کلی امیدوارم با توافق وزارت میراث فرهنگی و مالک، برنامه‌های خود برای این میدان را تا پایان سال اجرایی کنیم و به اتمام برسانیم.»
 
تأییدیه میراث و کاربری فرهنگی بنا
یکی از کارهایی که برای بهره‌برداری از پروژه مرمت و بازسازی ساختمان میدان حسن‌آباد باید انجام شود، گرفتن تأییدیه از وزارت میراث فرهنگی است؛ به‌نحوی که تمام نقشه‌های مالک ساختمان باید به تأیید میراث فرهنگی برسد. به همین دلیل، برخی اقدمات با تأخیر روبه‌رو شده و چنانچه تعمیرات داخلی ساختمان تمام شود، خیلی سریع کارهای جداره انجام می‌شود. بعد از این می‌ماند، تعیین کاربری ساختمان که شهرداری پیشنهادهایی را برای این منظور ارائه کرده و منتظر تأیید یکی از آنهاست. ازجمله اینکه بنای آتش‌گرفته‌ بعد از بازسازی، موزه ایمنی یا معماری معاصر باشد. البته مشخص شده که کاربری این قسمت، دیگر تجاری نخواهد بود و به فضای فرهنگی تبدیل می‌شود.
معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی در همین خصوص گفت: «الان نصب گنبد ساختمان را دنبال می‌کنیم. البته ابتدا باید جاگذاری ستون‌های داخل بنا که به‌عهده مالک ساختمان است، انجام شود چرا که تا مالک مجموعه به نصب ستون‌های داخل ملک اقدام نکند، نمی‌توان گنبد را نصب کرد.» شاپور دیوسالار به مجوزهایی که برای هرگونه عملیات برای مرمت ساختمان نیاز است، اشاره کرد و گفت: «براساس تفاهمنامه مالک برای انجام هرگونه عملیات فنی و عمرانی در داخل بنای ساختمان حسن‌آباد باید موافقت میراث فرهنگی و شهرداری منطقه را جلب کند که همین امر موجب بروز تأخیر در تکمیل بنا شده است. مالک ساختمان پای کار است و همکاری لازم را دارد. به‌دلیل زمان‌بر شدن نصب ستون‌های سازه،  کار نصب گنبد هنوز به سرانجام نرسیده است. برای همین، نصب گنبد ساختمان آسیب دیده حسن‌آباد را که از ابتدای بازسازی در حیطه وظایف سازمان زیبا‌سازی‌ شهرداری تهران بود، مدتی از دستور خارج کردیم. حال هر زمانی که مالک، نصب ستون‌های داخلی ساختمان را انجام دهد بلافاصله گنبد سازه از سوی سازمان زیباسازی نصب می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید