• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 10 آذر 1400
کد مطلب : 146976
+
-

در نخستین نشست سخنگویی دولت رئیسی تشریح شد:

13دستاورد در 100روز دولت سیزدهم

دولت
13دستاورد در 100روز دولت سیزدهم

  تریبون سخنگویی دولت از روز سه‌شنبه به بهانه صدمین روز فعالیت دولت سیزدهم از زمان تشکیل کابینه، فعال شد. علی بهادری جهرمی، سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گزارش عملکرد بیش از 3ماهه دولت را مقدمه آغاز به‌کار سخنگویی خود قرار داد. بهادری شرایط امروز کشور را با روز تحویل دولت مقایسه کرد و حداقل 13اقدام و دستاورد را به‌عنوان نتایج این 100روز برشمرد.
سخنگوی 36ساله دولت با بیان اینکه ما تقریبا به 100روزگی دولت از زمان تشکیل کابینه رسیده‌ایم و شنبه آینده روز صدم تولد دولت جدید است، گفت: هر‌چند دولت تعهدی به ارائه گزارش 100روزه نداشته، اما لزوم ارائه گزارش عملکرد به رسانه‌ها باعث می‌شود دولت بر خودش واجب بداند یک گزارش عملکرد 100روزه به مردم داشته باشد که این گزارش در هفته بعد با شدت بیشتری پیش خواهد رفت.
علی بهادری جهرمی درباره رویکردهای رسانه‌ای مجموعه دولت و ارتباطات با مردم، گفت: رئیس‌جمهور در جلسات تأکید دارند دولت باید در اقداماتش شفافیت داشته باشد و نسبت به رسانه‌ها و افکار عمومی پاسخگو  باشد.

وکیل مدافع مردم خواهم بود
بهادری همچنین درخصوص طرح درخواست خودش از سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور درباره وظایف سخنگویی گفت: مسئله‌ای که من به‌عنوان سخنگو وظیفه خودم قرار داده‌ام و با رئیس‌جمهور نیز در میان گذاشتم، این بود که سخنگوی دولت فقط پل ارتباط دولت با رسانه‌ها نیست، سخنگوی دولت قطعا پل ارتباطی رسانه‌ها با افکار عمومی و رسانه‌ها نیز خواهد بود. سخنگوی دولت در جلسات هیأت دولت و در جلسات عالی که در دولت تشکیل می‌شود حضور دارد و نماینده افکار عمومی است. تلاش کرده‌ام در جلسات این نقش را ایفا کنم. آقای رئیسی به من گفته‌اند که باید وکیل مدافع افکار عمومی در جلسات باشید. سخنگوی دولت با اشاره به نزدیکی روابط دولت و مردم در دوره جدید اجرایی کشور، یادآور شد: در سیاست داخلی امروز مردم دولتمردان را در دسترس خودشان و در کنار خودشان و جزئی از خودشان می‌بینند. امروز اگر مردم مشکلی می‌‌بینند، خیال‌شان راحت است که مقامات عالی دولتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن نه از پشت جلسه ویدئو‌کنفرانس و نه از روی میز، بلکه از نزدیک و در صحنه به ارزیابی مسائل خواهند پرداخت.

وزرا را پاسخگو خواهیم کرد
همشهری در نخستین نشست سخنگویی دولت از ضرورت پاسخگویی وزرای کابینه و معاونان رئیس‌جمهور و ارتباط مستمر آنها با رسانه‌ها براساس آیین‌نامه وظایف سخنگویی و تشکیل شورای اطلاع‌رسانی دولت پرسید. براساس این آیین‌نامه سخنگوی دولت به‌عنوان عضو هیأت دولت و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت می‌تواند در همه جلسات و کارگروه‌های هیأت دولت شرکت کند و برگزاری جلسات شورای اطلاع‌رسانی با حضور برخی وزرا و معاونان ریاست‌جمهوری برعهده اوست. اعضای کابینه نیز به فراخور محتوای جلسات موظفند در آنها شرکت کنند. علی بهادری جهرمی درباره پاسخگویی وزرا گفت: به‌عنوان سخنگوی دولت در تمام جلسات هیأت دولت و کارگروه‌های آن شرکت می‌کنم و به‌عنوان رئیس شورای اطلاع‌رسانی خود را موظف به حفظ ارتباط خود با همه اعضای کابینه می‌دانم. از وزرا خواسته‌ایم مشارکت فعالی در حفظ ارتباط و اطلاع‌رسانی خود با مردم داشته باشند و در آینده نیز به‌عنوان رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت این مسئله را از کابینه پیگیری خواهم کرد. نخستین جلسه شورای اطلاع‌رسانی برگزار شده است و همانطور که من در اختیار وزرای و اعضای هیأت دولت‌ بوده‌ام، آنها را نیز در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد؛ مقدمات حضور و پاسخگویی وزرا فراهم شده است و حتما از نظرات و دیدگاه‌هایی که بیان شد، در آینده استفاده خواهد شد.

سند تحول دولت، نسخه حل مشکلات
  ما به‌زودی سند تحول دولت را اعلام عمومی خواهیم کرد. سند تحول دولت در 37موضوع جدی و محوری کشور،  حل غالب مسائل را در نتیجه خواهد داشت. تدوین سند یک سال زمان می‌برد ولی در طول 100روز تمام شد. نسخه دولت امروز در حوزه‌های اساسی و مورد نیاز مردم آماده است.
  دیپلماسی امروز ما فعال و متوازن است و نقش همسایه‌ها را پررنگ کرده است، ازجمله در اجلاس اکو و شانگهای. دیپلماسی امروز ما منفعل نیست. فقط به یک سو نگاه نمی‌کند و به یک حوزه توجه ندارد، در همه محورها، نتیجه‌گرا و نتیجه‌محور است.
  ما در همین 3ماه چندین رکورد در حوزه صادرات در گمرک داشته‌ایم و رکوردهای ترخیص کالا را در 2ماه شکسته‌ایم.
  در مسائل منطقه‌ای،  بحران افغانستان ساده نبود و با تدبیر و مدیریت از کنارش گذشتیم . دولت میزبان کشورهای حاشیه‌ای در حوزه همکاری بود.
  در 3ماه بیش از 20سند بین‌المللی با سایر کشورها امضا کردیم؛ یعنی هر 5روز یک سند که عموما در حوزه‌های اقتصادی و با محوریت مسائل اساسی مردم بوده است.
  مقامات عالی در سطح رئیس‌جمهور و وزرا بیش از 100ملاقات خارجی و گفت‌وگو داشته‌اند، یعنی به‌طور میانگین روزی یک ملاقات یا گفت‌وگوی تلفنی.
  بعد از حدود 20ماه تعطیلی گردشگری خارجی خبر فعال‌شدن دوباره ورود گردشگران خارجی و صدور ویزای گردشگری را از ابتدای آبان‌ماه داشته‌ایم.
  امروز کالاهای اساسی در دسترس مردم است. مردم برای اینکه به مرغ و تخم‌مرغ دسترسی داشته باشند، نه استرس و واهمه‌ای دارند و نه نیاز بود برای در اختیار داشتن سبد کالا در صف بایستند. امروز سبد کالا درب منزل مردم تحویل‌شان می‌شود. اولویت دولت حفظ کرامت مردم و اهمیت‌دادن به مسائل اساسی مردم بوده است.
  امروز با کمبود واکسن مواجه نیستیم. ما امروز با انبارهایی از واکسن مواجه هستیم که منتظر حضور مردم است. رئیس‌جمهور قبل از نشستن بر کرسی ریاست، حل مشکل ورود واکسن را آغاز کرد. 15اسفندماه سال گذشته نخستین محموله واکسن وارد کشور شد. از آن تاریخ تا سوم شهریور که آغاز به‌کار دولت است در حدود 6ماه 5میلیون دوز واکسن به مردم تزریق شده بود ولی از سوم شهریورماه به بعد که 3ماه می‌شود 100میلیون دوز واکسن جدید تزریق شده است، یعنی 20برابر در نصف زمان؛ یعنی سرعت تزریق واکسن کرونا در این 3ماه 40برابر دوره گذشته بوده است.
  در طول 100روز اول دولت شاهد برگزاری 10سفر استانی بودیم و بیش از 200سفر استانی از سوی مقامات عالی در حد وزیر و معاون وزیر برگزار شده است؛ یعنی به‌طور متوسط روزی 2سفر. رئیس‌جمهور هم به‌طور متوسط هر 10روز یک سفر استانی داشته است. چرا این حجم کار انجام شده است؟ چون تشریفات زائد کنار گذاشته شده است. دولت خودش را مکلف به‌ کار جهادی برای مردم می‌داند.
  امروز شوراهای تعطیل شده بیش از 10سال دوباره احیا شده‌اند و تصمیم‌گیری‌ها دیگر فردی صورت نمی‌گیرد. جمع‌های نخبگانی و مشورتی در حوزه‌های تخصصی گرد هم می‌آیند. امروز دولتمردان در صحنه با پشتوانه کارشناسی و مشورتی تصمیم‌گیری می‌کنند، دیگر آمارسازی و گزارش‌سازی نمی‌تواند رئیس‌جمهور را فریب دهد چون در صحنه شاهد صحت‌سنجی آمار است.
  در طول 3ماه گذشته حقوق‌های پایان‌ماه مثل دوره سابق معضل اصلی کابینه نبوده است که با روش‌های تورم‌زا مثل استقراض از بانک مرکزی انجام شود.
  ما مثل بحران برق که در تابستان داشتیم، باید منتظر قطعی گاز در فصل زمستان می‌بودیم اگر قرارداد اخیر امضا نمی‌شد (سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان).

 

این خبر را به اشتراک بگذارید