• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 9 آذر 1400
کد مطلب : 146854
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/v21PM
+
-

اولین عملیات مشترک و متمرکز جهادی در محله‌های آسیب‌دیده پایتخت شروع شد

تغییر چهره هرندی تا سال 1403

تغییر چهره هرندی تا سال 1403

محله های آسیب‌دیده پایتخت از جمله هرندی در یک فرایند 3 ساله به تراز آبادانی و رفاه در تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، خدماتی، امنیتی و ... می‌رسند. به گزارش همشهری، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران، همزمان با آغاز اولین عملیات مشترک و متمرکز جهادی در محله هرندی این خبر را داد و گفت که بیش از 30 فعالیت با حضور 70 گروه جهادی در محله‌های آسیب‌دیده انجام می‌شود. اواخر آبان‌ماه بود که سرتیپ دوم حسن حسن‌زاده با حضور در صحن شورای شهر تهران از اجرای طرح پاکسازی محله‌های آسیب‌دیده خبر داد و تاکید کرد که این اقدامات مستمر خواهد بود. روز گذشته او به وعده خود عمل کرد و طی مراسمی اولین عملیات مشترک در محله هرندی شروع شد و این فرمانده سپاه در ضرورت ورود بسیج به محله‌های آسیب‌دیده و اهمیت پاکسازی و رفع محرومیت در این محله‌ها گفت: «متأسفانه در پایتخت، محله‌هایی مانند هرندی، مظاهری، خلازیر و ... وجود دارد که به ‌موازات سایر محله‌ها در زمینه‌های رفاهی، فرهنگی، خدماتی و ... رشد نکرده‌اند. هرچند در دوره‌های مختلف، اقدامات ارزشمندی از سوی نهادها، گروه‌ها، سازمان‌ها، خیرین و... صورت‌گرفته است، اما هیچ یک نتایج رضایت‌بخشی نداشته‌اند و وجود این محله‌ها در پایتخت خوشایند نیست؛ بنابراین برای رفع مشکلات و رساندن تراز آنها به سایر محله‌ها باید اقدامات مستمر و فراگیر انجام شود.»

راه‌اندازی قرارگاه شبانه‌روزی
در محله‌های آسیب‌دیده علاوه بر حضور معتادان و کارتن‌خواب‌ها، مشکلاتی چون بافت‌های فرسوده و کمبود امکانات ورزشی، خدماتی، بهداشتی و ... سبب نارضایتی شهروندان شده است که به گفته سرتیپ دوم حسن‌زاده، خدمات جهادی زمانی تاثیرگذارخواهند بود که تداوم داشته باشند. او ادامه داد: «قرارگاه شهید اسداللهی با همین رویکرد در محله هرندی راه‌اندازی شده که نمونه یک قرارگاه عینی، واقعی و شبانه‌روزی است تا بتوان در هر ساعات از روز به مردم خدمات ارائه داد. همچنین برای موفقیت در اقدامات جهادی هم‌افزایی و هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌ها، نهادها، خیرین و ... صورت‌گرفته است و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده با 3 مؤلفه فراگیری، استمرار و تمرکز ابتدا در محله هرندی و سپس در سایر محله‌های آسیب‌دیده تهران اجرا می‌شوند.»

تبدیل محله‌ها به کوی
در عملیات مشترک و متمرکز جهادی، محله‌های آسیب‌دیده به بخش‌های کوچک‌تر یعنی «کوی» تبدیل می‌شوند. سرتیپ دوم حسن‌زاده در توضیح این موضوع گفت که نیاز است در یک بازده زمانی کوتاه‌مدت اقداماتی در محله‌های آسیب‌دیده انجام شود و مردم هم اثرات مثبت را ببینند؛ بنابراین محله‌ها به کوی تبدیل شده‌اند تا کارها با تمرکز بیشتری انجام شوند. او تاکید کرد: «رسیدن به نقطه مطلوب یعنی افزایش تراز رفاه، خدمات، امنیت و ... هدف اجرای عملیات مشترک و متمرکز جهادی است و پیش‌بینی می‌کنیم این هدف در محله هرندی حداکثر 3 سال دیگر محقق می‌شود.» به گفته این فرمانده سپاه، در تهران 5 محله آسیب‌دیده وجود دارد که به 25 کوی تبدیل شده‌اند و خدمت‌رسانی جهادی در آنها به طور مستمر و فراگیر ادامه خواهد داشت.

خدمت بی‌منت
خدمتگزاری در محله های آسیب‌دیده عنوان «بی‌منت» را یدک می‌کشد. فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران با تاکید بر این موضوع گفت: «بیش از 30 فعالیت برای تغییر چهره محله های آسیب‌دیده از جمله هرندی پیش‌بینی کرده‌ایم که در گام نخست کمبودها و مطالبات مردم در عرصه‌های بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی، خدماتی و ... احصا و با حضور گروه‌های جهادی مشکلات حل می‌شوند. به طور مثال اکنون مشخص است در محله هرندی خانه کدامیک از ساکنان نیاز به مرمت و بازسازی دارند که این کار توسط گروه جهادی عمرانی انجام می‌شود.» پاکسازی در محله های آسیب‌دیده امری لازم و ضروری است، اما به گفته سرتیپ دوم حسن‌زاده با اقدامات جهادی قطعاً زمینه پاکسازی آسیب‌ها فراهم می‌شود و لذا این اقدام در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

حصول نتایج مثبت با مشارکت مردم
امیر یزدی، شهردار منطقه 12 هم با ابراز خرسندی از عملیات مشترک جهادی در محله هرندی به همشهری گفت: «فاز اول این عملیات در 8 محور عمرانی، بهداشت و درمان، فرهنگی و آموزشی، علمی و تحصیلی، اشتغال‌زایی، اجتماعی، محرومیت‌زدایی و امنیتی، اجرا می‌شود که با مشارکت و همراهی مردم نتایج مطلوب‌تری حاصل می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید