• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 آذر 1400
کد مطلب : 146172
+
-

شهردار تهران در همایش شاهدان شهر که با حضور 639 فرزند شهید شاغل در شهرداری برگزار شد، اعلام کرد

مثلث شهر، شهروند و شهرداری؛ راهگشای آینده پایتخت

علیرضا زاکانی: ادامه ساخت بزرگراه‌های شهید صیاد، یادگار امام، شهید بروجردی و رینگ های تهران دنبال خواهد شد

شهر
مثلث شهر، شهروند و شهرداری؛ راهگشای آینده پایتخت

همایش شاهدان شهر با حضور ۶۳۰فرزند شهید شاغل در شهرداری تهران به مناسبت هفته بسیج برگزار شد.
شهردار تهران در این همایش در سالن گردهمایی‌های برج میلاد گفت: شهروندان از ما ناراحت و ناراضی هستند و سرمایه‌های اجتماعی در شهر آسیب دیده، اما مثلث شهر، شهروند و شهرداری اگر خوب ترسیم شود می‌توانیم با خدمتگزاری مناسب راه را برای آینده پایتخت باز کنیم. به گزارش همشهری، علیرضا زاکانی افزود: هفته بسیج یادآور غیرت، بزرگی، عظمت، ایثار، شجاعت، اخلاص، بندگی و خدمتگزاری است. امروز اگر از این ویژگی‌ها صحبت می‌کنیم شاید برخی بگویند که این موارد به تاریخ سپرده شده اما حقیقت این است که این ویژگی‌ها همیشه در تاریخ جاودان هستند و دیروز، امروز و فردا نمی‌شناسد. یاد و نام شهید، بزرگی و عظمت آموزگارانی است که باید از آنها درس‌ها بیاموزیم.

تبعیض بین شمال و جنوب تهران
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: در یک نهاد خدمتگزار به نام شهرداری هستیم. مثلث شهر، شهروند و شهرداری اگر خوب ترسیم شود می‌توانیم راه را برای آینده باز کنیم. او گفت: بین شمال و جنوب تهران تبعیض نهادینه‌شده‌ای وجود دارد و تهران نیازمند تحول در روح و کالبد است. باید شهر را به عنوان یک موجودیت به سمت تحول روح و کالبد سوق دهیم و یک الگوی کلانشهر جهان اسلام بسازیم. او خطاب به خانواده شهدا گفت: موارد درخواستی شما حق حداقلی و طبیعی‌تان است که انجام ندادن آن بی‌انصافی است. اگر دیگران این حق را رعایت نکردند، در واقع از اصل شهید و شهادت غفلت کرده‌اند و این ناملایمات گریبانگیرشان خواهد شد. وظیفه ما این ادای حق است و این مسأله امری قطعی است. شهردار تهران ادامه‌ داد: ۲ماه و ۱۹روز است که به عنوان شهردار تهران در خدمت شما هستم و مسیری را می‌رویم تا به شهر الگو برسیم. برای این ماجرا ۴خط راهبردی جدی را دنبال می‌کنیم. ابتدا اینکه تعریف مشخصی از افق آینده را داشته ‌باشیم و برنامه مدون محقق‌کننده آن افق را تنظیم کنیم و نیروی انسانی شایسته آن افق را در خدمت شهرداری قرار دهیم‌. زاکانی اضافه کرد: راهبرد دوم هم‌داستانی مسئولان و مردم در رسیدن به این افق عالی است. اگر همه مسئولان پای برداشت این مشکلات از تهران نایستند، دچار مشکل خواهیم شد. سومین راهبرد این است که مسیر را طوری دنبال کنیم که مردم‌سالاری در تهران محقق شود. همه این مشکلات با حضور و مشارکت مردم قابل حل است. لذا شهرداری باید خود را برای تحول مهیا کند و مسئولیت‌های خود را بپذیرد. مثلا دیدم که در روز‌های گذشته، یک رام قطار نیم‌ساعت در یک ایستگاه دچار نقص شد و دیدیم که چه ناراحتی‌هایی برای مردم به وجود آمد. زاکانی ادامه داد: باید ظرفیت‌های مردم را پای کار بیاوریم که مردم نیز سود خود را از حوزه‌ها ببرند تا یک رویکرد برد-برد شکل بگیرد و بدون اینکه شهرداری برای خودش جیب بدوزد کار پیش برود. شهرداری اگر در موضع نوکری و خدمتگزاری وارد شود امکان و ظرفیت‌های زیادی برای شهر وجود دارد. او بیان کرد: موضوع بعدی زیرساخت‌های شهر است. در شهر کارهای عمرانی به‌ویژه در دوره آقای قالیباف صورت گرفته اما باید امتداد پیدا کند و گلوگاه‌های شهر شناسایی شود. از جمله اینکه ادامه ساخت و توسعه شهید صیاد، یادگار امام، شهید بروجردی و رینگ‌های تهران پیگیری و دنبال شود. توسعه کالبد و روح شهر هزار و یک امکان خدمت می‌خواهد. ادامه این مسیر بر مدار هوشمندسازی و بر مدار مردم محقق می‌شود و این کارها جز با کمک شما شدنی نیست.  شهردار تهران عنوان کرد: ۱۵خط تلاش را ترسیم کردیم که خط تلاش اول در حوزه مسائل مالی و دومی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است.
زاکانی افزود: در شهرداری بنا داریم با فرهنگی که با آن ایران در مقابل ۴۳کشور جهان ایستاد و امروز نیز در عرصه جهانی با ۱۶میلیارد دلار در مقابل ۸هزار میلیارد دلار آمریکا بر این کشور پیروز شد، مسیر را ادامه دهیم. در واقع در شهرداری با مقاومت و تفکرات اینچنینی به دنبال تحول هستیم. او به فرزندان شهدا گفت: نیازمند مشارکت مردم در مسیر تحول و همچنین مشارکت همه شما هستیم.

300 واگن مترو از رده خارج هستند
شهردار تهران در همایش شاهدان شهر به برخی از مشکلات اداره پایتخت مانند کاستی‌های حمل‌ونقل عمومی و بودجه اشاره کرد که به طور خلاصه در زیر می‌خوانید:   
   در 7خط مترو، ۱۵۰۰واگن مهیا شده در حالی که این 7خط نیاز به 3هزار واگن دارد. از تعداد موجود ۳۶۴واگن از رده خارج هستند و بیش از دوسوم آنها نیز نیاز به اورهال دارند. همچنین این 7خط برای تکمیل و خدمت شایسته به ۱۰۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد. برای سایر خطوط نیز ۲۰۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. در اتوبوسرانی هم برای بازسازی و نوسازی اتوبوس‌ها به ۷۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. در مجموع برای بخش حمل‌ونقلی ۴۰۰ تا ۵۰۰هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهیم تا حال مردم را خوب و مشکلات را حل کنیم.  
   در 2 سال‌ونیم گذشته شهرداری کار می‌کرد که فقط حقوق‌ها را بپردازد. ۶۷ تا ۷۰درصد اعتبارات از شهرسازی فراهم می‌شد که آن بخش نیز قفل شده بود. اما با ایجاد انضباط مالی حقوق‌ها را در بیست‌وهشتم ماه واریز و به شورا اعلام کردیم که با حاکم‌کردن نظم مالی دیگر تنش مالی نداریم. 2 ماه است که حقوق پرداخت می‌شود و اعتبار نگهداشت شهر برای ماه آینده را نیز دیروز پرداخت کردیم.
    ۲۱هزار معتاد متجاهر داریم که منِ مسئول باید به آنها خدمت کنم. همچنین ۴هزار کودک خیابانی داریم که باید به آنها رسیدگی کنیم. برخی دستگاه‌ها این افراد را جمع‌آوری و بعد از ۶ماه آزاد می‌کنند، این مشکلی را حل نخواهد کرد، این چرخه معیوب است. بر همین اساس در استانداری و سایر نهادها مصوب شد که شهرداری محور باشد و دستگاه‌ها را جمع کند و این معضل را از شهر تهران برطرف کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید