• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 24 آبان 1400
کد مطلب : 145557
+
-

خطر خاموشی با اوج‌گیری مصرف گاز

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با همشهری: اولویت شرکت ملی گاز ایران در زمستان تأمین گاز مصارف خانگی است

انرژی
خطر خاموشی با اوج‌گیری مصرف گاز

زنگ خطر خاموشی در زمستان با ادامه روند مصرف گاز به صدا درآمده و یک مقام مسئول در شرکت ملی گاز ایران به همشهری می‌گوید: اولویت نخست این شرکت در زمستان پیش‌رو تامین گاز بخش خانگی است.
یک روز پس از آنکه علی کلاهی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران هشدار داد که تنها ۱۰روز ذخیره مازوت در نیروگاه‌ها داریم و در زمستان هم با مشکل کمبود برق مواجه می‌شویم و برای نخستین بار پس از پایان جنگ شاهد خاموشی در زمستان خواهیم بود، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به ورود سامانه سرد از روز سه‌شنبه هفته جاری به کشور، گفت: با ورود این سامانه، اگر تغییری در روند افزایش مصرف گاز اتفاق نیفتاد، مصرف به ۶۰۰میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید که برای این فصل از سال یک رکورد جدید به شمار می‌رود. وزارتخانه‌های نفت و نیرو در تلاش هستند تا سوخت دوم را جایگزین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها کنند، هم جلوی خاموشی ناشی از قطع برق را بگیرند و هم خانه‌ها را در فصل سرما، گرم نگه دارند. با این حال روند رشد مصرف گاز نگران‌کننده شده و به مرز 600میلیون مترمکعب در روز رسیده است.
مهدی جمشیدی دانا، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از آمادگی کامل این مجموعه برای انتقال پایدار گاز در فصل سرما خبر داد و بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی توسط مردم تأکید کرد.
وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت پایداری انتقال گاز، تعمیرات اساسی تأسیسات تقویت فشار، مراکز بهره‌برداری خطوط لوله، پیگ‌رانی هوشمند، تعویض پوشش و بازدیدهای دوره‌ای به‌موقع انجام شده تا خللی در فرایند انتقال بهینه گاز طبیعی به هموطنان در فصل سرد سال به‌وجود نیاید.
 این مقام مسئول افزود: شرکت انتقال گاز ایران و همه مناطق عملیاتی آن اکنون با تکمیل این اقدام‌ها برای گذر موفق از فصل سرما آماده هستند و از مهم‌ترین اقدام‌هایی که برای عبور موفق از فصل سرما در سال۱۴۰۰ انجام شده است، تکمیل تعمیرات اساسی و بازدیدهای دوره‌ای تا حدود ۷۵۰هزار نفرساعت کارکرد در کل شرکت انتقال گاز بود که براساس برنامه زمانبندی، انجام شد تا برای ورود به زمستان دغدغه‌ای وجود نداشته باشد.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران هم از آمادگی این شرکت و شرکت‌های تابع بهره‌برداری زاگرس جنوبی، شرق و غرب برای تأمین سوخت زمستانی خبر داد. رامین حاتمی افزود: براساس تعهدات تکلیفی در زمان اوج مصرف گاز در زمستان امسال، روزانه ۶۵میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کنیم. شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با تولید روزانه حدود ۲۵۰میلیون مترمکعب گاز در فصل زمستان معادل ۲۵درصد کل گاز تولیدی کشور، نقشی بسزا در تأمین پایدار سوخت زمستانی کشور ایفا می‌کند. علی نصیحت‌کن، سرپرست منطقه۱۰ عملیات انتقال گاز از انتقال روزانه بیش از ۷۰۰میلیون مترمکعب گاز از این منطقه خبر داد و افزود: با توجه به فعالیت‌های انجام شده در بخش‌های پایداری سیستم و افزایش بازده انتقال گاز، هم‌اکنون این منطقه آمادگی لازم برای انتقال پایدار انرژی گاز کشور را دارد.

تهدید جدی است
محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه اکنون مصرف گاز بخش خانگی در آستانه ۵۰۰میلیون مترمکعب در روز قرار دارد، افزود: روز سه‌شنبه (۲۵آبان‌ماه) سامانه سرد دیگری وارد کشور می‌شود. وی ادامه ‌داد: اگر روند افزایش مصرف گاز به همین شکل ادامه داشته باشد، مصرف گاز بخش خانگی از ۵۰۰میلیون مترمکعب کنونی به ۶۰۰میلیون مترمکعب تا ابتدای هفته بعد می‌رسد. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند که تامین گاز بخش خانگی از اولویت‌ نخست شرکت یادشده است و تمهیدات لازم برای سوخت جایگزین صنایع درنظر گرفته شده است. این گفت‌وگو را بخوانید:

پیش‌بینی شما از رشد مصرف گاز در فصل سرد امسال چیست؟
رشد مصرف گاز خانگی در زمستان سال‌جاری نسبت به سال قبل حدود 4درصد برآورد می‌شود.
چه میزان گاز قرار است وارد شود و تا چه میزان اطمینان دارید که کشور مقابل به تعهد خود عمل کند؟
در برنامه تراز گاز زمستان سال‌جاری واردات درنظر گرفته نشده و تراز گازی بدون واردات بسته شده است؛ لیکن درصورت برقراری واردات امکان اختصاص گاز بیشتر به نیروگاه‌ها و صنایع فراهم می‌شود.
الان تراز تولید و مصرف چگونه است؟
هم‌اکنون تراز تولید و مصرف مطابق برآوردهای صورت پذیرفته، بوده و درصورت نیاز سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف خواهد شد.
سهم بخش‌های مختلف در سناریوی زمستان چگونه پیش‌بینی شده است؟
در زمستان سال‌جاری سعی بر این است که نیاز صنایع به‌طور کامل با گاز طبیعی تامین شود، لیکن درصورت افزایش غیرمتعارف مصارف خانگی، اعمال محدودیت درخصوص بخشی از صنایع صورت می‌گیرد.
احتمال قطع گاز صنایع چقدر است و آیا هماهنگی با آنها شده است؟
تمهیدات لازم درخصوص صنایعی که امکان مصرف سوخت جایگزین را دارند به‌عمل آمده و هماهنگی لازم در مورد صنایعی که امکان مصرف فرآورده را ندارند نیز صورت گرفته است.
در صورت افزایش  رشد مصرف، وضعیت صادرات چه خواهد شد که باعث خسارت نشود؟
اولویت شرکت ملی گاز ایران، تامین گاز مصارف خانگی است و درصورت لزوم صادرات نیز متاثر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید