مهدی اسماعیلپور| روزنامهنگار
اگر تا دیروز چشممان فقط به آن سوی مرزها و هزاران کیلومتر آنطرفتر دوخته شده بود تا اتوبوسهای برقی خارجی وارد کشور شوند، حالا فقط 200کیلومتر دورتر از پایتخت اتوبوسهای برقی داخلی در حال ساخت هستند و نخستین سری از آنها نیز همین دیروز وارد ناوگان حملونقل عمومی شهر تهران شدند. حالا اتوبوسهای برقی داخلی رسما رونمایی شدهاند و در چرخه خدمترسانی به شهروندان در مسیر خط میدان جمهوری-بهارستان قرار خواهند گرفت.
تکمیل یک قرارداد تا اواسط سال آینده
قرار است 104دستگاه اتوبوس تمامبرقی زیما توسط شرکت شتاب در شهرک صنعتی سمنان تولید شود که البته قرارداد آن در سال1402 بسته شده است و تعداد اصلی قرارداد 500دستگاه است که طبق برنامه در چند فاز تولید و وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت میشود. حالا در فاز اول قراراست تا اواسط سال آینده تولید و تحویل 104دستگاه اتوبوس تمامبرقی زیما به پایان برسد که از این تعداد در گام نخست، 5دستگاه اتوبوس برقی زیما وارد ناوگان شد تا پس از آمادهسازی در خط میدان جمهوری-بهارستان مسافران را جابهجا کند.
تحویل 75دستگاه تا پایان دوره ششم مدیریت شهری
علاوهبراین 5دستگاه، طبق برنامه اعلامشده قرار است تا پایان سال 20 تا 25دستگاه اتوبوس برقی دیگر هم از همین مدل زیما وارد ناوگان شود. تا پایان اردیبهشت1405 هم 25دستگاه دیگر و به همین ترتیب تا پایان خرداد نیز یک بسته 25تایی از راه میرسد. مابقی هم به همین ترتیب و تا قبل از پایان نیمه اول سال آینده تحویل داده خواهد شد تا تمام 104دستگاه اتوبوس برقی زیما وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شود. بهاینترتیب تا پایان دوره مدیریت شهری ششم تعداد اتوبوسهای تحویل دادهشده به 75دستگاه میرسد.
525اتوبوس برقی تا پایان سال در تهران
درحالحاضر 390دستگاه اتوبوس برقی چینی در خطوط اتوبوسرانی تهران با محوریت مناطق مرکزی شهر فعال است. همچنین 110دستگاه دیگر تحویل شهرداری تهران داده شده و تا پایان سال وارد ناوگان خواهد شد. در بخش تولید داخل هم علاوه بر این 5دستگاه، 20 تا 25دستگاه دیگر اتوبوس برقی زیما تا پایان سال تحویل داده میشود. بهاینترتیب ناوگان حملونقل عمومی تهران در پایان سال 525اتوبوس برقی خواهد داشت.
اولین ثمره تولید داخل
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران:در ابتدای این دوره تنها ۸۶۰دستگاه اتوبوس فعال در سامانه وجود داشت، اما اکنون به بیش از ۳۲۰۰دستگاه اتوبوس فعال در خطوط رسیدهایم. یکی از رویکردهای اصلی ما برقیسازی اتوبوسها بود. تاکنون ۵۰۰دستگاه اتوبوس برقی چینی رسیده است که از این تعداد ۳۹۰دستگاه در خط است و ۱۱۰دستگاه بعدی نیز بهزودی تحویل خواهد شد. در کنار اتوبوسهای برقی چینی، سراغ خرید اتوبوسهای برقی داخلی هم رفتیم و با شرکتهای شتاب، مپنا و عقاب قرارداد بستیم. این 5دستگاه اتوبوس نخستین ثمره تولید داخل است. تولید این اتوبوسهای برقی بهطور کامل توسط مجموعههای داخلی انجام میشود.
عبور از واردات و حرکت به سمت تولید داخلی
مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی:سیاست ما عبور تدریجی از واردات و حرکت به سمت تولید انبوه داخلی است. این رویکرد علاوه بر تأمین نیازهای ناوگان حملونقل عمومی، زمینهساز اشتغالزایی برای جوانان و تقویت امید در داخل کشور خواهد بود. اتوبوسهای برقی داخلی باید بهصورت هدفمند و مؤثر در خطوط شهری بهکار گرفته شوند تا نقش ملموسی در کاهش آلودگی هوا ایفا کنند و صرفا به آمار ناوگان افزوده نشوند.

پنج شنبه 27 آذر 1404
کد مطلب :
269267
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/MQ1QG
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved