• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
سه شنبه 11 آبان 1400
کد مطلب : 144442
+
-

بررسی طرح صیانت در اتاق شیشه‌ای

عصر امروز آیین‌نامه داخلی کمیسیون بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران به‌طور کامل تصویب و از جلسه بعد بررسی کلیات طرح آغاز می‌شود

اینترنت
بررسی طرح صیانت در اتاق شیشه‌ای

عمادالدین قاسمی‌پناه- خبر‌نگار

 عصر امروز چهارمین نشست کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، مشهور به طرح صیانت با حضور اعضای کمیسیون برگزار می‌شود. پس از تصویب 10ماده دیگر از آیین‌نامه داخلی کمیسیون، احتمالا 3ماده دیگر باقی مانده که امروز نهایی می‌شود. در نشست سوم، ماده 4 که مربوط به حضور خبرنگاران و پخش زنده مذاکرات بود، تصویب شد. براساس ماده 4آیین‌نامه داخلی کمیسیون مقرر شد مشروح مذاکرات همه جلسات کمیسیون به‌صورت زنده از طریق رسانه ملی و تارنما (سایت) خبرگزاری خانه ملت برای اطلاع عموم پخش شود. همچنین نماینده رسانه‌ها و جراید داخلی که مجوز ورود به مجلس شورای اسلامی را دارند و به‌ویژه رسانه ملی می‌توانند با حضور در جلسات علنی کمیسیون، گزارش روند بررسی طرح و مصوبات را تهیه و پخش کنند. ماده۱۳ آیین‌نامه داخلی کمیسیون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی هم بررسی و تصویب شد که براساس آن هیأت رئیسه کمیسیون رأسا یا به پیشنهاد 3نفر از نمایندگان موظف است از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها، نمایندگان دستگاه‌های دولتی مرتبط، نمایندگان بخش خصوصی، اصناف، اتاق‌ها، مجامع صنفی و سایر بخش‌های ذی‌نفع که به نوعی با موضوع طرح ارتباط دارند، حسب مورد و مطابق با موضوع مورد بحث دعوت به عمل آورد.

حضور خبرنگاران حوزه فناوری؟
عموما خبرنگاران سیاسی در مجلس حضور می‌یابند. اما از آنجا که طرح حمایت از حقوق کاربران مربوط به حوزه فناوری است، این پرسش مطرح می‌شود که آیا خبرنگاران حوزه فناوری هم می‌توانند در نشست‌های کمیسیون مشترک حضور داشته باشند یا نه؟
مهرداد ویس‌کرمی، دبیر دوم کمیسیون ویژه در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش، با اشاره به اینکه آیین‌نامه کمیسیون هنوز به پایان نرسیده، می‌گوید: «با توجه به اینکه جزئیات نشست‌ها از ابتدا تا آخر به‌صورت زنده از طریق مجلس پخش می‌شود و صدا و سیما هم مجاز به پخش مذاکرات است، از این بابت دیگر نگرانی وجود ندارد.»
نماینده مردم خرم‌آباد و چگینی در مورد حضور خبرنگاران در جلسه می‌گوید: «آنگونه که مصوب شده، خبرنگارانی که مجاز به حضور در مجلس هستند، می‌توانند در جلسات کمیسیون حاضر باشند.»
به‌گفته او «خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های مختلفی در مجلس حضور دارند که می‌توانند با هماهنگی در کمیسیون حضور داشته باشند و با شرایط درنظر گرفته شده، گزارش‌های جلسه را منتشر کنند.»
دبیر دوم کمیسیون مشترک با اشاره به مقررات خود مجلس و درنظر گرفتن مسائل امنیتی می‌گوید: «چنین محدودیت‌هایی هم وجود دارد که مربوط به مجلس است، اما خود کمیسیون به لحاظ شفافیت هیچ حد و مرزی قائل نشده است.» به‌گفته او «از وقتی که قرآن خوانده می‌شود و تا زمانی که جلسه پایان می‌یابد، جزئیات به‌طور کامل و به‌صورت زنده پخش می‌شود». ویس‌کرمی همچنین به ماده13 آیین‌نامه داخلی کمیسیون اشاره می‌کند و می‌گوید: «همچنین اگر 3نفر از اعضای کمیسیون هم درخواست دهند، می‌توانند افراد فنی را برای حضور در جلسات دعوت کنند. درواقع، با این همه شفافیت اگر یک نفر هم حضور فیزیکی نداشته باشد، قاعدتا مشکلی ایجاد نمی‌شود.»

مکث
علت توقف پخش زنده  در جلسه یکشنبه

دبیر دوم کمیسیون مشترک در مورد وقفه‌ای که روز یکشنبه در پخش زنده جلسه رخ داد، می‌گوید: «به خاطر تأخیری که بعضی از نمایندگان داشتند، جلسه هنوز به حد نصاب نرسیده بود و بعضی صحبت‌های غیررسمی مطرح می‌شد. در عین حال، جلسه در حال پخش زنده بود که گفتند پخش متوقف شود تا جلسه رسمیت پیدا کند. اما اینکه گفته می‌شود آقای تقی‌پور گفته جلسه رسمی قطع شود، اینگونه نبوده و در طول جلسه رسمی هرگز با وقفه مواجه نبودیم.»
ویس‌کرمی با اشاره به این موضوع که قبل و بعد از جلسه رسمی گاهی این اتفاق می‌افتد، ادامه می‌دهد: «هرچند که قرآن خوانده شده و جلسه رسمی هم شروع شده بود، اما ظاهرا بعضی از دوستان توجه نکرده بودند. گاهی نمایندگان با همدیگر خوش و بش می‌کنند و صحبت‌های غیررسمی بین آنها رد و بدل می‌شود و باید بپذیریم که پخش زنده مشکلات خود را هم دارد.»
نماینده مردم ملایر با اشاره به صحبت‌های چندی پیش خود در مورد حذف زوائد جلسه می‌گوید: «آن روز که من گفتم زوائد حذف و سپس پخش شود، منظور همین مسائل بود که البته عده‌ای از این حرف سوءاستفاده کردند و بحث سانسور جزئیات جلسه را مطرح کردند.»
دبیر دوم کمیسیون مشترک تأکید می‌کند که «حتی رئیس و هیأت رئیسه در مورد مسائلی که به شفافیت مربوط می‌شود مکلف شده‌اند و این موضوع به اختیار هیأت رئیسه واگذار نشده است. علت آن هم این است که شاهد اوج شفافیت باشیم و دغدغه‌ای که مردم دارند برطرف شود».
ویس‌کرمی همچنین با اشاره به جلسه امروز می‌گوید: «در این جلسه باقیمانده ماده‌های آیین‌نامه داخلی کمیسیون تصویب می‌شود و پس از آن در جلسه بعد، کمیسیون وارد بررسی کلیات و پیش‌نویس طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید