• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 10 آبان 1400
کد مطلب : 144377
+
-

سفر به قلب مشکلات

حضور بی واسطه رئیس جمهوری در میان مردم موجب افزایش امید در جامعه شده است

دولت
سفر به قلب مشکلات

 انتشار یک ویدئو در روزهای اخیر از سفر نخست سیدابراهیم رئیسی به خوزستان که در آن یکی از اهالی رئیس‌جمهوری را به صرف دوغ به اندیکا دعوت می‌کند و قریب به 2ماه بعد رئیس‌جمهوری سرزده به اندیکا می‌رود و به دعوت ساده او پاسخ می‌دهد؛ پاسخی ساده و صمیمی که مورد توجه بسیاری از کابران قرار گرفت.
انتشار این ویدئوی کوتاه با تیتر «رئیسی به وعده‌‌اش عمل کرد» شاید بیش از هر چیز از این منظر جالب توجه بود که رئیس‌جمهوری به وعده‌اش عمل کرده است؛ چیزی که در سال‌های اخیر مردم کمتر از مسئولان دیده‌اند.
البته وعده رئیسی صرفا حضور در میان مردم منطقه اندیکا نبوده است؛ رئیس دولت سیزدهم همانطور که با شعار دولت مردمی در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری کار خود را آغاز کرده بود، پس از حضور در کسوت ریاست‌جمهوری هم ارتباط بی‌واسطه با مردم، سفر‌های استانی، دیدار با مردم پس از رخدادهای ناخوشایند را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد؛ چنان‌که حضور غافلگیر‌کننده او در پمپ بنزین پس از اختلال در سامانه سوخت هم واکنش‌های مثبت در جامعه را درپی داشت.

اهمیت سفر‌های استانی
در همین مدت کوتاه که از شروع به‌کار دولت سیزدهم گذشته است، فقط در زمینه سفرهای استانی و بازدید مستقیم از استان‌ها و دیدار با مردم نقاط دور و نزدیک کشور، رئیسی تا‌کنون 8سفر انجام داده تا هم از نزدیک در جریان مشکلات قرار بگیرد و با رصد مشکلات مردم  تلاش کند تا اعتماد و امید مردم به دولتمردان را تقویت و براساس اولویت‌ها در راستای رفع مشکلات عدیده مردم، مؤثرتر عمل کند. امید و اعتماد مردم به دولت در سال‌های اخیر به‌شدت آسیب دیده و شاهد کاهش اعتماد عمومی و ایجاد شکاف در میان مردم و دولت بودیم. ضمن اینکه یکی از ویژگی‌های مهم سفرهای استانی رئیسی ‌ 2سفر او به خوزستان بوده؛ استانی که در جریان خاموشی‌های تابستان و بروز مسئله کم‌آبی، شاهد بیشترین نارضایتی‌ها بود و چندی بعد هم با بروز زلزله در اندیکا موجب شد که دوباره مقصد سفر‌های استانی سیدابراهیم رئیسی باشد. چه‌بسا رئیس‌جمهوری نخستین سفر استانی خود را به خوزستان کلید زد تا هم نشان دهد که اهمیت اتفاقات رخ‌داده را شناخته و هم نگاه‌های مسئولان نظام را متوجه این استان استراتژیک و مهم کند.
بر همین اساس هم رئیسی‌ نه منتظر تشریفات ماند و نه توقع داشت که مردم که به‌شدت درگیر پاندمی کرونا بودند، به استقبالش بروند. سفرهای استانی را بدون هزینه‌های معمول آغاز کرد؛ آن‌هم از مناطق محروم. تا ضمن تأکید بر رعایت عدالت، امید را هم در جامعه و به‌ویژه مناطق محروم بازگرداند و با محرم‌دانستن مردم، شکاف ایجاد‌شده بین مردم و حاکمیت کاهش یابد.
رئیسی و دیگر اعضای هیأت دولت در سفر به استان‌ها همواره اعلام کرده‌اند که هدف اصلی از این سفرها آشنا‌شدن با مسائل و مشکلات مردم، مدیرانِ مناطق و به‌ویژه شناخت ظرفیت‌های اقتصادی است تا بتوان براساس اطلاعات و آمارهای دقیق در هر منطقه برای ایجاد اشتغال، رونق تولید، رفع مشکلات مردم و کمک به فقرا و محرومان گام‌های مؤثری برداشت.
آنچه در میان برنامه‌ها و رویه سفرها مشهود است، اینکه قبل از سفر کارهای کارشناسی توسط متخصصان و صاحب‌نظران انجام، چالش‌ها و مسائل هر منطقه دسته‌بندی شده و براساس ظرفیت‌های هر استان و امکانات دولت برای تخصیص بودجه، تصمیم‌گیری می‌شود و در نهایت با حضور میدانی و گفت‌وگوی رو‌در‌رو با مردم، دستورات ویژه صادر می‌شود.

رضایت ۷۲ درصدی مردم ایران از عملکرد دولت رئیسی
نتیجه مستقیم حضور بی‌واسطه رئیسی در میان مردم، در کنار آنچه تا‌کنون از سوی دولت سیزدهم در کشور صورت‌گرفته، افزایش رضایت مردم از دولت بود؛ موضوعی که هم در جامعه مشهود است و هم نظرسنجی‌های صورت‌گرفته از سوی مؤسسه‌‌های معتبر خارجی آن را نشان داده است.
مؤسسه نظرسنجی گالوپ در نخستین هفته‌های ورود رئیسی به کاخ ریاست‌جمهوری، نظر مردم ایران را درباره عملکرد دولت او پرسیده است که بر این اساس، ۷۲‌درصد مردم از عملکرد رئیسی و کابینه او راضی‌اند. به گزارش ایرنا، مؤسسه گالوپ مستقر در واشنگتن با انتشار آخرین نظرسنجی‌های صورت‌گرفته گزارش داد که از هر ۱۰ نفر بزرگسال، بیش از 7نفر عملکرد دولت رئیسی را تأیید می‌کنند.
آمار منتشر‌شده از نظرسنجی گالوپ صورت‌گرفته از ۲۴ تا ۳۱ آگوست (دوم تا نهم شهریور) 3هفته پس از روی کار آمدن دولت رئیسی صورت گرفته است. مؤسسه گالوپ همچنین به مقایسه عملکرد دولت رئیسی با روحانی پرداخت و اعلام کرد که رئیسی در مدت کوتاه به‌دست‌گرفتن دولت توانسته برخلاف رئیس‌جمهوری پیشین ایران از رضایت بیشتری برخوردار باشد. آخرین نظرسنجی مؤسسه گالوپ در دوران ریاست‌جمهوری روحانی که در نوامبر (آبان) ۲۰۲۰ در دوران همه‌گیری ویروس کرونا در ایران انجام شد، تقریبا یک‌سوم ایرانیان یعنی ۳۲‌درصد، عملکرد روحانی را تأیید کردند.
همچنین یافته‌های نظرسنجی دانشگاه مریلند آمریکا از مردم ایران درباره موضوع‌هایی چون شرایط اقتصادی، کرونا، فساد و ناکارآمدی، سیاستمداران محبوب و منفور، دلایل کاهش مشارکت در انتخابات و... هم نشان از محبوبیت سیدابراهیم رئیسی داشت.
براساس این نظرسنجی که بازه زمانی پایان سپتامبر‌۲۰۲۱ (اوایل مهرماه ۱۴۰۰)‌ را دربر‌می‌گیرد، سیدابراهیم رئیسی با ۴۵‌درصد زیاد و ۳۳‌درصد تا‌حدودی محبوب‌ترین سیاستمدار ایران است.  

 ضرورت حفظ اعتماد مردم
گرچه در این میان برخی کارشناسان، نمایندگان و تحلیلگران هم پیشنهاد‌هایی را در مورد سفر‌های استانی عنوان می‌کنند، اما آنچه هست، همه این پیشنهاد‌ها برای بلندمدت و حفظ اعتماد مردم به دولت ضرورت دارد و فعلا اولویت همین حضور بی‌واسطه با مردم، محرم دانستن آنها و پر‌‌کردن شکاف ایجاد‌شده میان دولت و مردم است؛ چنان‌که شخص رئیس‌جمهوری هم به‌رغم برخی انتقاد‌ها همچنان بر سفرهای استانی و آثار مثبت آن اصرار دارد. چنان‌که اخیرا در جلسه هیأت دولت با اشاره به اهداف سفرهای استانی گفت که «دولت باید در همه نقاط کشور حضور یابد، چرا‌که در بسیاری از موارد برخی طرح‌ها که دچار وقفه بی‌دلیل شده‌اند، با پیگیری‌های مدیران ارشد در جریان بازدید حضوری، فعال می‌شود.» وی اجرای مصوبات سفرهای استانی را برای باز‌کردن گره از زندگی مردم ضروری دانست و افزود: دولت مصمم است سفرهای استانی و حضور بی‌واسطه بین مردم را با قوت ادامه دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید