• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 10 آبان 1400
کد مطلب : 144379
+
-

مجلس به‌دنبال افزایش اختیارات استانداران

پس از تأکید دولت سیزدهم بر دادن اختیارات ویژه به برخی استانداران، نمایندگان مجلس هم با تأکید بر ضرورت تمرکز‌زدایی در حمایت از افزایش اختیارات استانداران به‌عنوان سفرای داخلی دولت میدان‌دار شده‌اند

 روز گذشته 2عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی سخنانی جداگانه از افزایش اختیارات استانداران دفاع کردند تا هم‌نظری مجلس را با دولت در زمینه انتصاب استانداران ویژه نشان دهند و چه‌بسا پیش‌زمینه‌ای برای اقدام جدی مجلس در این زمینه باشد چراکه تأکید دارند «تفویض اختیار به‌تنهایی، نمی‌تواند به نتیجه مدنظر ختم شود.» از سوی دیگر موضوع تفویض اختیارات ویژه هم تاکنون از میان 12استاندار منصوب‌شده در دولت جدید فقط به یکی از آنها یعنی استاندار خوزستان داده شده است؛ درحالی‌که به‌نظر می‌رسد نمایندگان بسیاری از استان‌ها چنین انتظاری از دولت داشته باشند.

تصمیم‌گیری سریع در مورد مسائل استان
عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تأکید بر اهمیت افزایش اختیارات استانداران، گفت: تفویض مسئولیت به مدیران اجرایی استان‌ها می‌تواند به پیشرفت و آبادانی کشور کمک شایانی کند. به گزارش خانه ملت، یعقوب رضازاده در ادامه افزود: افزایش اختیارات استانداران زمانی نتیجه مطلوب خواهد داشت که در حوزه اعتبارات نیز دست آنها باز باشد.
نماینده سلماس با بیان اینکه وقتی استانداران جهادی، میدانی و عملیاتی باشند، تفویض مسئولیت به آنها می‌تواند به گره‌گشایی از مشکلات مردم ختم شود، ادامه داد: در این میان باید مسئله تخصیص اعتبارات نیز با دیدگاه استانی صورت بگیرد.
 این نماینده مجلس یازدهم افزود: به‌عبارتی با توجه به شناختی که مسئولان استانی از مسائل مناطق تحت نظارت خود دارند، موضوع تخصیص بودجه نیز باید مطابق این نیاز آنها صورت بگیرد وگرنه تفویض اختیار نمی‌تواند به نتیجه مدنظر ختم شود.
این عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس یازدهم گفت: در واقع با تحقق این مهم، مسئولان استانی می‌توانند در حوزه موضوعات استانی در لحظه اقدام به تصمیم‌گیری کنند تا امور سریع‌تر انجام شود.

کاهش بوروکراسی و تمرکز‌زدایی از پایتخت
دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در این زمینه گفت: افزایش اختیارات استانداران سبب کاهش بوروکراسی اداری و همچنین تمرکززدایی از پایتخت می‌شود.
حسین نوش‌آبادی با تأکید بر اهمیت افزایش اختیارات استانداران گفت: بدون شک تفویض برخی اختیارات به مسئولان محلی یکی از خواسته‌های مردم است. در واقع باید سیاست‌های استانی اتخاذ کنیم تا مشکلات و دغدغه‌های مردم هرچه سریع‌تر برطرف شود.
وی با بیان اینکه تهران دارای جمعیت بالایی است و این امر موجب بروز مسائل مختلفی برای پایتخت شده است، ادامه داد: بر این اساس وقتی اختیار استانداران افزایش یابد، رفت‌وآمدها به تهران نیز کاهش خواهد یافت که این موضوع نیز امری قابل تامل است. این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه می‌توان اذعان کرد که استانداران به‌نوعی رئیس‌جمهور در استان خود به‌شمار می‌روند، افزود: درواقع باید به مدیران استانی تفویض اختیار صورت بگیرد و در مقابل دستگاه‌ها اقدام به افزایش نظارت کنند.
حال با سخنان 2نماینده مجلس به‌نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد جدی‌تر شدن افزایش اختیارات استانداران نه به واسطه تصمیم دولت که با تصمیم نمایندگان مجلس باشیم و دولت به‌عنوان مجری قانون موظف به این امر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید