• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 10 آبان 1400
کد مطلب : 144378
+
-

پشت پرده حمله به پمپ بنزین‌ها

سردار جلالی: حمله سایبری به شبکه هوشمند سوخت، کار آمریکا و رژیم صهیونیستی بود

حمله سایبری اواسط هفته گذشته به جایگاه‌های عرضه سوخت و پمپ بنزین‌ها، کار آمریکا و اسرائیل بوده است. سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل 4روز پس از این حادثه در مورد ماهیت و منشأ حمله سایبری به سامانه توزیع سوخت کشور گفت: در این زمینه نیازمند اطلاعات فنی و تحلیل اطلاعاتی هستیم. تیم‌های فنی متخصصان ما کماکان در حال مطالعه و بررسی زوایای فنی این اتفاق هستند. از منظر تحلیل اطلاعاتی و نه فارنزیک، حمله سایبری به سامانه‌های سوخت، یک تهاجم سایبری از منشأ یک کشور خارجی و به‌احتمال فراوان کار آمریکا و رژیم صهیونیستی است. همزمان با این اظهارات نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلویحا حملات سایبری به ایران را تأیید کرد. او با طرح اظهاراتی علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: «اسرائیل در جنگ سرد با ایران است و هر کاری که لازم باشد برای خنثی کردن تهدیدات ایران انجام خواهد داد.» سردار غلامرضا جلالی که طی روزهای اخیر سازمانش با انتقاداتی درباره غیرمؤثر بودن پدافند غیرعامل در حملات اخیر سایبری مواجه شده بود، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «هیچ کشوری از حمله سایبری در امان نیست. آمریکا با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه سایبری دارد دارای بیشترین میزان حملات سایبری است که حمله به زیرساخت‌های انتقال سوخت آن در ماه‌های گذشته یکی از آخرین انواع آنهاست. مشابه این حوادث در کشورهای فرانسه و انگلیس نیز رخ داده است. طبیعی است که کشور ما نیز از گزند چنین حوادثی در امان نخواهد بود. همانگونه که رئیس‌جمهور اظهار داشتند این حمله سایبری نه نخستین حمله بود و نه آخرین آن خواهد بود.»

شباهت با حملات قبلی
جلالی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود این تهاجم سایبری به ‌لحاظ فنی به حمله سایبری چند وقت گذشته به زیرساخت‌های راه‌آهن شباهت داشت نیز توضیح داد: برای اظهارنظر در مورد این موضوع باید دید حمله در کدام لایه اتفاق افتاده است. آنچه مشخص است حمله به راه‌آهن و حادثه بندر شهید رجایی به جهت آنکه در لایه میان افزار رخ داده بود با حمله به سامانه سوخت شباهت دارند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا رابطه‌ای بین حمله سایبری به سامانه توزیع سوخت و هک تابلوی تبلیغاتی و یک خبرگزاری وجود دارد نیز توضیح داد: من اطلاعی در مورد هک خبرگزاری ندارم و مسئول این بخش، نهاد دیگری است، اما در مورد تابلوهای تبلیغاتی می‌توان اینگونه تحلیل کرد که این کار، به‌احتمال قوی اقدام عوامل داخلی در امتداد اقدام خارجی در حمله سایبری به سامانه سوخت برای تشدید بحران ناشی از آن است. رئیس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: تعبیر من در مورد این موضوع این است که اگرچه یک گل خوردیم ولی در انتها بازی را نباختیم چراکه حضور هوشمندانه صدا و سیما و اطلاع‌رسانی دقیق توسط آن، شناخت مردم از مسئله و سوم سرعت عمل تیم‌های فنی در بازگشت خدمت به سیستم‌های سوخت‌رسان سبب شد این توطئه که به دنبال تکرار حادثه‌ای مانند آبان98 بود با شکست مواجه شود. سردار جلالی با اشاره به اینکه با وجود تصویب مجلس شورای اسلامی و کسب اجازه از مقام معظم رهبری و ابلاغ قانون با امضای رئیس مجلس، قانون عضویت رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در شورای‌عالی فضای مجازی به دولت ابلاغ شد ولی هرگز عملیاتی نشد، تصریح کرد: خوشبختانه در دولت آقای رئیسی از نخستین جلسه شورای‌عالی فضای مجازی، سازمان پدافند غیرعامل در جلسات و کمیسیون‌های زیرمجموعه شورا حضور فعالی داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید