• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 10 آبان 1400
کد مطلب : 144313
+
-

تازه‌های نشر/ سفر به دور اتاقم


«سفر به دور اتاقم» نوشته «اگزویه دو مستر» را احمد پرهیزی به فارسی برگردانده و از سوی نشر ماهی منتشر شده است. اگزویه دومستر این اثر کلاسیک را سال ۱۷۹۴ نوشت و در ۱۷۹۵ در لوزان منتشر کرد. او پس از دوئل با افسری ایتالیایی، که با پیروزی نویسنده فرانسوی خاتمه یافت، محکوم به 42 روز اقامت اجباری در اتاق خود شد.  این اثر در قالب زندگی‌نامه خودنوشت درباره افسری جوان است که مجبور می‌شود 42روز در اتاق خود محبوس بماند. انتخاب گونه سفرنامه به این اثر بُعدی پارودیک می‌بخشد. درعین حال، این کتاب از آغاز جنبش رمانتیسم خبر می‌دهد، به‌خصوص که «من» در آن بسیار پررنگ است. سفر به دور اتاقم را اُدیسه‌ای کمدی می‌دانند به سبک و سیاق آثار لارنس استرن. این کتاب شهرت فراوانی برای نویسنده به ارمغان آورد و بلافاصله نیز به اکثر زبان‌های اروپایی ترجمه شد. این کتاب 128صفحه‌ای به بهای 14هزار تومان منتشر شده است.


  ارباب‌ها
کتاب «اربا‌ب‌ها» نوشته «ماریانو آزوئلا» داستان نویس مکزیکی است که اکثر آثار او مضمون سیاسی دارد. سروش حبیبی، مترجم زبردست ایرانی این کتاب را ترجمه کرده است. داستان کتاب درباره خانواده تاجر و بانکداری است که در شهر کوچک و دور افتاده‌ای در غرب مکزیک ارباب هستند و مردم شهر را بسیار اذیت می‌کنند تا روزبه‌روز قدرت و ثروت خو‌د را افزایش دهند و زالو وار شیره جان مردم را می‌مکند. این خانواده توسط دولت فاسد پورفیریو به قدرت رسیده است و البته که از هیچ کار زشت و خشونتی در راه رسیدن به هدف خود دریغ نمی‌کنند. رمان در زمان حکومت فرانسیسکو مادرو (۱۹۱۳-۱۸۷۳) رئیس‌جمهور انقلابی که رئیس‌جمهور قبلی را کنار زده، نوشته شده است. نشر ماهی این کتاب 144صفحه‌ای را به بهای 16هزار تومان منتشر کرده است.


  دوست بازیافته
این کتاب داستانی بسیار خواندنی از «فرد اولمن»، نویسنده و نقاش آلمانی درباره رابطه پرفراز و نشیب دو دوست به نام‌های هانس و کنراد در زمان حکومت نازی‌هاست؛ دو دوست هم مدرسه‌ای که یکی یهودی و دیگری از یک خانواده اشرافی آلمان است. آنها ابتدا زندگی به ظاهر آرام و بی‌دغدغه‌ای را می‌گذرانند و دوستان خوبی هستند؛ اما این دوستی دوام چندانی ندارد. کشمکش‌های سیاسی و اجتماعی هانس و کنراد را کم کم از هم جدا می‌کند. سرنوشت یکی تبعید و مهاجرت ناخواسته می‌شود و دیگری رو به ترقی و پیشرفت
می‌رود. اما رویدادهای تکان‌دهنده‌ای همه آنچه را خواننده حدس می‌زند نقش برآب می‌کند. نشر ماهی این کتاب را با ترجمه روان و خواندنی زنده‌یاد مهدی سحابی در 112صفحه به بهای 15هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید