• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14418
+
-

کرمان منشأ 33درصد از گردوغبار داخلی

مدیرکل دفتر امور گیاهان سازمان جنگل‌‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه کرمان یکی از استان‌های زیر تأثیر فرسایش و گردوغبار است، گفت: منشأ 33درصد از گردوغبار داخل کشور مربوط به این استان است.

فرهاد سرداری در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: مشکل گردوغبار و فرسایش بادی در کشور در سال‌های گذشته به سبب مسائل اقلیمی و کمبود بارش شدت پیدا کرده است. به گفته وی، حدود 20میلیون هکتار از عرصه‌های استان‌های بیابانی کشور در سال 89 زیر تأثیر فرسایش بادی قرار داشت اما در مطالعه امسال این میزان با رشد 40درصدی به 30میلیون هکتار رسیده که شرایط نامناسبی است.

سرداری تصریح کرد: در سال‌های قبل از مالچ پاشی نفتی برای مقابله با فرسایش بادی استفاده می‌کردیم که به دلایلی متوقف شد، اما سال1396 دولت بودجه‌ای به میزان 320میلیارد تومان برای عملیات مالچ‌پاشی در 6 استان کشور اختصاص داد.

وی یادآور شد: مقرر شده در سال‌جاری نیز 320میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، مالچ رایگان توسط وزارت نفت در اختیار سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار گیرد.

سرداری  با اشاره به برگزاری کارگاه هم‌اندیشی کنترل گردوغبار در کرمان افزود: با توجه به اینکه در روند عملیات مالچ پاشی سال گذشته مشکلات و مسائلی پدید آمد، این کارگاه برای ارائه راهکارها پیش‌بینی شد.

مدیرکل دفتر امور گیاهان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در برخی مناطق کشور به‌دلیل بالا بودن شدت فرسایش، استقرار گیاه ممکن نیست و عملیات مالچ پاشی برای کاشت گیاه ضرورت دارد. در سال‌های گذشته حدود 2میلیون جنگل دست کاشت در مناطق بیابانی کشور ایجاد شده که 225هزار هکتار آن با عملیات مالچ‌پاشی ممکن شده است.

سرداری تصریح کرد: با آزمایش‌های انجام شده براساس استانداردهای جهانی و تجارب گذشته، مالچ پاشی هیچ مشکلی برای محیط‌زیست گیاهی و جانوری و عرصه‌های طبیعی ایجاد نمی‌کند.
استان کرمان به‌ویژه مناطق شرقی آن و شهرستان‌های بم، فهرج و ریگان زیر تأثیر شدید پدیده گردوغبار و فرسایش بادی است. براساس آمار، 970هزار هکتار از بیابان‌های شرق استان کرمان زیرفرسایش بادی قرار دارد و 253هزار هکتار نیز کانون‌های بحرانی حساس و فرسایش بادی به‌شمار می‌رود که تاسیسات شهری، روستایی، راه‌ها و سایر زیرساخت‌ها را تهدید می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید