• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14407
+
-

ارائه خدمات دولتی روی موبایل

با شروع به‌کار رسمی سامانه دولت همراه مردم می‌توانند ۵۰ خدمت را از ۱۶ دستگاه دولتی به‌صورت شبانه‌روزی روی موبایل‌شان دریافت کنند

دولت الکترونیک
ارائه خدمات دولتی روی موبایل

فناوری اطلاعات کارها را هر روز ساده‌تر می‌کند. اگر تا همین چند وقت پیش مجبور بودید برای هر خدمت دولتی یا گرفتن استعلامی مدت‌ها در صف بایستید و معطل شوید حالا هر روز کارها راحت‌تر انجام می‌شود. رسول سراییان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات روز گذشته از آغاز به کار سامانه دولت همراه خبر داد و اعلام کرد فعلا ۱۶ دستگاه روی این اپلیکیشن موبایل ۵۰ خدمت را به مردم ارائه می‌کنند. به گزارش همشهری رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اعلام اینکه دستگاهی که بیشترین همکاری را با دولت داشته است ثبت احوال بوده که با هماهنگی سیستم کد ملی و شماره موبایل در تسهیل بسیاری از امور کمک کرده است،  گفت: همچنین از بانک مرکزی،  گمرک،  آموزش و پرورش و حوزه سلامت انتظار داریم در پیوستن این شبکه دولت همراه به ما کمک کنند.



دولت همراه چطور کار می‌کند؟

دولت همراه برای هر دو پلتفرم اندروید و iOS عرضه شده که می‌توانید آن را روی گوشی تلفن همراه‌تان نصب کنید. با اجرای اپلیکیشن دولت همراه به وسیله وارد کردن شماره موبایل‌تان یک کد فعال‌سازی‌ دریافت می‌کنید. با ورود و زدن این کد می‌توانید از خدمات دولتی استفاده کنید.  در اپلیکیشن دولت بسیاری از کارها ساده شده است. مثلا در بخش وزارت صنعت سیستم بارکدخوان با دوربین تلفن همراه دارد و کافی است شما آن را روی بارکد درج‌شده روی جعبه گوشی موبایلی که می‌خواهید بخرید بگیرید. اپلیکیشن خودش با این کار استعلام می‌گیرد که گوشی رجیستر شده هست یا خیر. همچنین وقتی می‌خواهید کالایی را خریداری کنید دیگر در بازار درباره کشور سازنده و... گیج نمی‌شوید. شما با اسکن بارکد کالا به وسیله اپلیکیشن می‌توانید متوجه شوید که کالا وارد‌کننده‌اش  چه شرکتی و از چه منبعی بوده است.



کار پوشه ملی ایرانیان

اما در کنار این خدمات مهندس رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات کارپوشه ملی ایرانیان را مهم‌ترین سرویس این اپلیکیشن می‌داند. او در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: هر کسی اپلیکیشن را نصب کند و درخواست کارپوشه را بزند می‌تواند آن را برای خود فعال کند. این کار اما به شرط این است که کد ملی و شماره تلفن او احراز شود. از آنجا دیگر امکان تعریف کارپوشه فرد در دستگاه‌ها وجود دارد. یعنی هر اطلاعیه، اعلان یا فرض اخطاریه‌ای برای شخص وجود داشته باشد در کارپوشه او قرار می‌گیرد و مطلع می‌شود.



خدمات پر طرفدار

خدمات منتخب که بیشترین کاربرد را در این اپ دارند شامل موارد زیر می‌شود:

     تأمین اجتماعی: آخرین سابقه و دستمزد، استحقاق درمان بیمه‌شدگان

     سازمان امور مالیاتی: استعلام بدهی مالیاتی

     بیمه مرکزی: امکان مشاهده سوابق بیمه

     سازمان تنظیم مقررات: امکان استعلام تمام خطوط  تلفن.

     وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: استعلام بیمه سلامت

     وزارت صنعت: استعلام اصالت گوشی تلفن همراه. اگر قصد خرید تلفن همراه جدید دارید در این بخش می‌توانید کد IMEI آن را وارد کرده یا حتی بارکد آن را با اپلیکیشن دولت همراه اسکن کنید تا نتیجه به شما اعلام شود.

فعال‌سازی گوشی: گوشی جدیدی را که خریده‌اید با در اختیار داشتن کد در این بخش می‌توانید فعال کنید.

استعلام اطلاعات مختصر از کالا: با وارد کردن کد شناسه کالا یا با اسکن بارکد روی یک کالا می‌توانید متوجه شوید که کالا وارد‌کننده‌اش کجا و از چه منبعی بوده است.

سرویس شماره تلفن‌های ضروری: اگر از داخل اپلیکیشن تلفن‌های اضطراری را بگیرید اپ از شما سؤال می‌کند که تمایل دارید از لوکیشن استفاده شود یا خیر. درصورتی که تأیید کنید در پنلی که در اختیار اورژانس و آتش‌نشانی است مکان دقیق شما روی نقشه مشخص می‌شود و شما در وضعیت بحرانی و اضطراری نیاز به گفتن آدرس دیگر ندارید.  مهندس رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده اپلیکیشن مورد نیاز اورژانس، آتش‌نشانی و هلال‌احمر تهیه شده و در حال قرار گرفتن در اختیار آنهاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید