• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14361
+
-

روز شیراز؛ از شعار تا واقعیت

هرسال به مناسبت روز شیراز برنامه‌های متنوع فرهنگی از سوی شهرداری و دیگر ارگان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی برگزار می‌شود

مناسبت
روز شیراز؛ از شعار تا واقعیت




زینب شهریاری| شیراز - خبرنگار:


شاید در نگاه اول نامگذاری روزی به نام شیراز در تقویم، مایه مسرت و خرسندی شهروندان این کلانشهر باشد، اما خارج از هر سلیقه‌ای در مدیریت شهری، آنچه امروز امری ضروری به نظر می‌رسد، معرفی شیراز به عنوان کلانشهری شناخته شده در جهان است. در گفت و گو با چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به چرایی تبیین این روز و واکاوی سهم هر دستگاه و راهکارها جهت معرفی این شهر به عنوان کلانشهری جهانی پرداخته شده است.


تخریب آثار تاریخی شیراز

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه 15 اردیبهشت با تصویب شورای شهر شیراز و تأیید مجلس شورای اسلامی به عنوان روز شیراز نامگذاری شده است، می‌گوید: این روز آن چنان که باید به ایرانیان معرفی نشده و به همین دلیل در چند سال اخیر موردکم لطفی قرار گرفته و مراسم‌های قابل توجهی در آن برگزار نشده است.

«نوذر امامی» به ظرفیت‌های شیراز اشاره می‌کند و می‌افزاید: این شهر سزاوار توجه بیشتر است و اگر اقدامی در بزرگداشت آن انجام نمی‌شود، نباید در جهت تخریب آثار تاریخی آن نیز قدم برداشت.

وی با استناد به روایت تاریخی در خصوص نام این کلانشهر، ادامه می‌دهد: نام شیراز از الواح گلی ایلامی متعلق به 2 هزار سال پیش از میلاد که در گوشه جنوب غربی این شهر یافت شد، گرفته شده است؛ در این الواح به شهری با عنوان تیرازیس اشاره شده که بر اثر گذر زمان به شیراز تغییر نام داده است.
امامی به سهم و وظیفه هر دستگاه در قبال بزرگداشت روز شیراز اشاره می‌کند و می‌افزاید: تا امروز تنها ارگان و دستگاهی که در بزرگداشت این روز سهیم شده، شهرداری شیراز بوده است در‌حالی‌که تمام دستگاه‌ها از‌جمله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مرکز اسناد، دفاتر بافت تاریخی و سازمان عمران و بهسازی با همکاری وزارت راه و شهرسازی نیز باید دخیل باشند. 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز به دلایل جهانی نشدن این کلانشهر نیز اشاره و اضافه می‌کند: ضعیف عمل کردن در حوزه اطلاع رسانی به مناسبت روز شیراز هم در عرصه داخلی و هم خارجی، هماهنگ نبودن تمام ارگان‌ها برای ایجاد ظرفیت‌ها و نبود کارگروه مشخص برای ابلاغ و انجام برنامه‌ها و تنظیم آنها از مهم‌ترین عوامل جهانی نشدن این کلانشهر محسوب می‌شود.

امامی که اعتقاد دارد در برگزاری رویداد روز شیراز بسیار ضعیف عمل شده است، می‌گوید: نبود حضور جدی دستگاه‌های ذی ربط جهت تولی‌گری و بودجه اندک شهرداری برای برگزاری این روز از جمله دلایل کم‍رنگ برگزار شدن روز شیراز در سال‌های اخیر است.


نیاز به همکاری‌های میان‌بخشی

دیگر عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز با اشاره به ظرفیت‌های این کلانشهر از گذشته‌های دور تاکنون می‌گوید: شیراز شهری تاریخی، فرهنگی و مذهبی با گذشته بسیار درخشان است که مردمی مهربان، خونگرم و مهمان نواز دارد و همواره در بحث علم، فرهنگ و ادب سرآمد بوده است. «سیروس پاک فطرت» با بیان اینکه شیراز مهد تمدن و فرهنگ ایران و دیار عطر بهار نارنج و شاعران است، می‌افزاید: اگر شیراز را به نام شهری جهانی، فرهنگی و حتی عنوان شیراز جنت طراز می‌شناسیم، باید در تمام ابعاد و زمینه‌ها این مهم تحقق یابد.

وی ادامه می‌دهد: همسو نبودن سیاست‌ها و اقدامات دستگاه‌ها، فقدان سیاستگذاری یکپارچه و روشن در مواجهه با مسائل مختلف شهری و نبود همکاری‌های میان‌بخشی از آسیب‌های اصلی تدوین سند راهگشای ارتقاء شیراز به جایگاه جهانی به شمار می‌روند.
پاک فطرت تاکید می‌کند: اهمیت و گستردگی فعالیت به جهت ماندگاری شیراز در رده جهانی مستلزم همکاری تمام دستگاه‌ها از طریق یک دبیرخانه فعال است. در غیر این صورت هیچ سازمانی به تنهایی نمی‌تواند این مهم را به فرجامی نیک هدایت کند. وی می‌گوید: چنانچه فراخور عظمت این شهر گام‌های اساسی از سوی سازمان‌های بین‌المللی به ویژه یونسکو برداشته نشود با مشکل رو به رو خواهیم شد.

پاک فطرت بر لزوم تشکیل یک تقویم زمانی به مدیریت شورای اسلامی شهر برای هدایت برنامه‌های مدون از سوی سازمان‌های ذی ربط در راستای ارتقای هویت فرهنگی و تمدنی شیراز تاکید می‌کند و می‌افزاید: تقویت الگوهای ارتباطی برای دریافت نظرات نخبگان، فرهنگ دوستان و شیراز شناسان در مسیر عملیاتی کردن برنامه‌های ارتقاء هویتی به جای ارائه مضامین شعاری، امری ضروری است.


ایجاد زمینه مشارکت بیشتر شهروندان

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز نیز که اردیبهشت ماه را تبلور مشارکت شهروندان در توسعه فرهنگی و اجتماعی این کلانشهر می‌داند، می‌گوید: شیرازی‌ها اردیبهشت را از آن‌رو گرامی می‌دارند که در این ماه بهار به اوج می‌رسد و شمیم گل‌های بهاری کوی و برزن این شهر را پر می‌کند.

«قاسم مقیمی» با بیان اینکه اردیبهشت در شیراز با زاد روز شاعر سخن سرای ایران زمین سعدی شیرازی آغاز می‌شود، اضافه می‌کند: پایان اردیبهشت نیز در شیراز نیکو و خوش بوده و با بزرگداشت صدرالمتاهلین ملاصدرای شیرازی یکی دیگر از فلاسفه شهیر ایران زمین همراه است. وی با اشاره به اینکه هرسال به مناسبت روز شیراز برنامه‌های متنوع فرهنگی از سوی شهرداری و دیگر ارگان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی برگزار می‌شود، می‌افزاید: اگرچه همه این موارد برای یادآوری و احیای ارزش‌ها و داشته‌های تاریخی و معنوی روز شیراز اهمیت دارد، اما مهم‌تر آن است که در روز شیراز زمینه مشارکت بیشتر شهروندان برای تصمیم گیری در خصوص توسعه فرهنگی و اجتماعی شیراز فراهم شود.
مقیمی ادامه می‌دهد: با توجه به اهمیت بحث فرهنگی در شیراز و شناخته شدن این شهر به عنوان پایتخت فرهنگ و ادب ایران، ضرورت توجه جدی به جنبه‌های گوناگون مدیریت خدمات در این شهر به خصوص موضوع سرمایه‌گذاری در گستره‌های فرهنگی، تفریحی و گردشگری کاملاً محسوس است.

وی راه‌اندازی تورهای گردشگری در سطح استان به مناسبت روز شیراز، برپایی نمایشگاه‌های متعدد با موضوعات متنوع در این کلانشهر و تبلیغات گسترده و جذاب در کشورهای دیگر را از جمله برنامه‌های راهبردی در راستای معرفی این روز عنوان می‌کند و می‌گوید: باید با اجرای این موارد ضمن کسب در آمد برای شهر، پیشینه فرهنگ و تمدن ایران به خصوص شیراز را به گوش جهانیان برسانیم. مقیمی که این مهم را جز با همدلی و همراهی همه نهادها و ارگان‌ها قابل اجرا نمی‌داند، ابراز امیدواری می‌کند که در سال آینده با برنامه ریزی بیشتر بتوانیم روز شیراز را متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار و شادی و نشاط را برای شهروندان به ارمغان بیاوریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید