• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14360
+
-

تولید پشت موانع کسب و کار

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت: پرداخت نشدن به موقع تسهیلات تأثیر منفی در رونق تولید دارد

تولید
تولید پشت موانع کسب و کار




هیوا محمدپور | دیواندره– خبرنگار:

کردستان به دلیل اینکه استانی صنعتی نیست و اقتصاد آن بر پایه کشاورزی می‌چرخد، با مشکلاتی از جمله عدم توازن شغلی و نبود رونق اقتصادی و اشتغال دست‌وپنجه نرم می‌کند. 
برای رفع این مشکلات به حمایت از تولیدکنندگان و بسترسازی برای ایجاد امنیت شغلی و اشتغال پایدار نیاز است. اما تولیدکنندگان معتقدند که برای تولید با موانعی مانند سود بالای تسهیلات مواجهند. ازطرفی باید از تولید کالای داخلی حمایت شود تا این کالاها بازار فروش بهتری داشته باشند. مردم نیز معتقدند که باید کیفیت کالاهای داخلی را بالا برد تا توان رقابت با کالاهای خارجی را پیدا کنند. 


زنجیر تولید 

یک تولیدکننده قدیمی می‌گوید: در کردستان برای اینکه تولیدکننده موفقی باشید باید راه‌های پرپیچ‌وخم زیادی را طی کنید. همه حرکت‌ها به سمت رونق دادن به تولید داخلی است تا وضعیت اقتصاد استان توسعه یابد. اما هر چند هم تلاش شود، کم‌کاری یک دستگاه این زنجیره حمایتی را از هم جدا می‌کند. 
«شاهو احمدیان» ادامه می‌دهد: سرمایه‌داران چندانی در استان وجود ندارند. آن‌ها هم که قدرت سرمایه‌گذاری دارند به دلیل وجود زیرساخت‌های مناسب در دیگر استان‌ها، در خارج از کردستان سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

وی می‌افزاید: یکی از مشکلات تولیدکنندگان در کردستان سرمایه در گردش است. فردی که در استان سرمایه‌گذاری می‌کند تمام توان مالی خود را صرف احداث طرحی برای تولید می‌کند، اما در همان ابتدای راه با چالش سرمایه در گردش مواجه می‌شود و نمی‌تواند آن‌طور که لازم است به تولید بپردازد. 

احمدیان بیان می‌کند: برخی از حمایت‌ها و تسهیلات بانک‌ها نه تنها کمکی به تولیدکننده نمی‌کند، بلکه به دلیل سود بالا و جریمه‌ دیرکردها و مدت بازپرداخت پایین، تولیدکننده را به سمت ورشکستگی می‌کشاند. آن‌هایی که ورشکسته نمی‌شوند فقط توان تولید را دارند، اما رقیب جدی برای تولیدکنندگان خارج از کشور محسوب نمی‌شوند. 


مقایسه کالای خارجی و داخلی باید منطقی باشد
    
یک شهروند سنندجی هم می‎گوید: برخی مقایسه‎ها بین کالای داخلی و کالای خارجی اصولی نیست، زیرا معمولا به‌جای مقایسه کالای تولید داخل با مشابه خارجی همان کالا، استدلال می‌آورند که چون فلان کشور در زمینه خودرو تولیدات بهتری دارد، پس در سایر بخش‌ها و محصولات هم بالاتر از سایر کشورهاست. 
«فاروق رسولی» ادامه می‌دهد: نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی نیازمند اعتقاد و باور قلبی است. وقتی افراد متمول جامعه یا حتی برخی از مسئولان به هیچ عنوان راضی نمی‌شوند از کالای ایرانی استفاده کنند، قطعا مردم هم در چنین راهی گام برنمی‌دارند. 

وی که دانشجوی رشته بازاریابی است، می‌افزاید: بازار نباید انحصاری باشد. ملت و دولت سال‌هاست از خودروهای داخلی به شکل‌های متفاوت حمایت می‌کنند، اما تولیدکنندگان در این سال‌ها نتوانسته‌اند خودرویی برای رقابت با خودروهای خارجی تولید کنند. رسولی بیان می‌کند: تولیدکنندگان باید این اطمینان خاطر را به مصرف‌کنندگان بدهند که روز به روز بر کیفیت محصولات خود می‌افزایند و آنها را ارتقا می‌دهند. اگر چنین باشد، مردم تولیدات داخلی را می‌خرند و به خرید کالای خارجی روی نمی‌آورند. 


در استان کالاهای باکیفیت تولید می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‌گوید: در استان کالاهای باکیفیت تولید می‌شود. این کالاها قیمت رقابتی مناسبی نیز دارند و دیگر شایسته نیست مشابه این کالاها از خارج از استان خریداری شود. 
«محمد دره‎وزمی» ادامه می‌دهد: لازم است مردم استان و دستگاه‎ها و سازمان‎های دولتی بدانند که خرید تولیدات داخل استان تضمین‌کننده شغل‎های موجود و عامل ایجاد اشتغال بیشتر در همه زمینه‎هاست. تمامی مواد و محصولات مورد نیاز در بیشتر بخش‌ها اعم از مصالح ساختمانی، لوازم اداری، محصولات لبنی، سنگ‌های تزیینی، سرامیک و سیمان و دیگر محصولات نیز در کردستان تولید می‎شود. 

وی می‌افزاید: برای معرفی کالاهای تولیدی داخل استان کتابچه‌ای از این کالاها تهیه خواهد شد و در آینده‌ای نزدیک نیز برای معرفی کالاهای استان از طریق صداوسیما اقداماتی صورت خواهد گرفت. 
این مسئول با بیان این‌که استان فقط دارای چند واحد تولیدی با اشتغال بالای 100 نفر است، می‌گوید: وقتی برای واحدهای با اشتغال بالای 100 نفر مشکل پیش بیاید، به اعتماد سرمایه‌گذاران خدشه وارد می‌شود. عدم پرداخت به موقع تسهیلات به واحدهای دارای مشکل بازتاب منفی در اذهان عمومی خواهد داشت و عامل تحمیل هزینه‎های غیر قابل جبران در آینده خواهد بود. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‌گوید: زمانی ما از کار و تلاش خود راضی خواهیم بود که واحدهای تولیدی دارای رونق باشند. لذا در این زمینه تمامی لایه‎های مختلف مدیریتی و بدنه کارشناسی این سازمان برای رفع موانع پیش روی واحدهای تولیدی تلاش خواهند کرد. 


کیفیت، خواست نهایی مردم

یک فروشنده می‌گوید: قیمت درج‌شده روی برخی از محصولات برای مصرف‌کننده ثابت نیست و گاهی شاهد هستیم که کالا با قیمت بالاتر یا پایین‌تر از قیمت درج‌شده به فروش می‌رسد. 
«حسین رضایی» ادامه می‌دهد: کیفیت، خدمات پس از فروش، بسته‎بندی و قیمت مناسب خواست خریداران است. فرد با زمانی که برای خرید می‌گذارد به دنبال باکیفیت‎ترین‎ کالاهاست. 
وی می‌افزاید: زمانی بود که مردم اصلاً رغبتی به خرید کالاهای چینی نداشتند، اما آن‌ها بازارهایمان را سنجیدند و روی خواست و ذائقه مشتری مطالعه کردند و مردم نیز خرید کالای چینی را به داخلی ترجیح دادند. یکی از دلایل این ارجحیت، استفاده از تکنولوژی شرکت‎های برتر بود. در حال حاضر بسیاری از کالاهای معتبر در چین تولید و وارد بازارهای جهانی می‎شود. 
رضایی بیان می‌کند: تعدادی از تولیدکنندگان به جزئیات و خواست مصرف‌کننده توجهی نمی‎کنند و فقط از روی کالای خارجی کپی‌برداری ناقص می‌کنند. در کل حرف اول و آخر تمام مشتریان کیفیت است و باید به آن توجه ویژه‌ای
 شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید