• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14356
+
-

سایه ارز و رجیستری بر بازار موبایل

رئیس اتحادیه موبایل‌فروشان: بیش از ارز، طرح رجیستری بر وضعیت فروش موبایل تأثیر گذاشته است

بازار
سایه ارز و رجیستری بر بازار موبایل




 علی قاسمیان | اردبیل- خبرنگار: 

یکی از موضوعاتی که به صورت مستقیم روی صنوف مختلف به لحاظ اقتصادی تأثیر می‌گذارد، نوسان قیمت ارز است که اصل موضوع نیازمند بررسی و تحلیل است. استان اردبیل نیز از این قضیه مستثنا نبوده و اصناف مختلف آن به تبع سایر نقاط کشور با نوسانات ارزی دچار برخی مشکلات اقتصادی شده‌اند. 
یکی از صنف‌هایی که امروزه همه مردم با آن سر و کار دارند، موبایل‌فروشی است که به واسطه حجم گسترده واردات این محصول، تقریبا رابطه مستقیمی با ارز دارد. البته از نظر برخی فعالان این حوزه، در کنار قیمت ارز، سایر مسائل نیز در افزایش و کاهش یا ثبات قیمت گوشی‌های تلفن همراه دخیل است. 


 بازار بی‌ثبات

یکی از فعالان حوزه موبایل در شهر اردبیل می‌گوید: سیاست‌های اتخاذ شده در زمینه فروش گوشی‌های تلفن همراه باعث شده در طول سال‌های گذشته شاهد بی‌ثباتی در بازار آن باشیم. 
میلاد خانزاده در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: در بسیاری از کشورها برای این صنف تعریف‌های خاصی ارائه شده و براساس آن قیمت‌ها با شیب ملایم هر سال افزایش می‌یابند. اما در ایران، با تغییر قیمت ارز یا ارائه طرحی ازسوی دولت، شاهد تغییرات در قیمت گوشی‌های تلفن همراه هستیم. 

وی می‌افزاید: در ماه‌های اخیر نوسان قیمت ارز و اجرای طرح رجیستری سبب شده وضعیت موبایل در کشور حالت نوسانی داشته باشد و بسیاری از عرضه‌کنندگان عمده گوشی تلفن همراه از عرضه تقاضای مورد نیاز جامعه خودداری کنند که باعث رکود کسب و کار نیز شده است.  یکی دیگر از فعالان این صنف به همشهری می‌گوید: متأسفانه در حوزه الکترونیک که به صورت مستقیم به ارز مرتبط است، بازار باثباتی نداریم و همین موضوع زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات برای خرده فروشان موبایل و گاهی سود کلان برای عرضه‌کنندگان عمده شده است.  حسین همتی اظهار می‌کند: شاید از نظر عموم مردم افزایش قیمت گوشی‌ها به نفع موبایل‌فروشان باشد، اما اصلا این‌طور نیست و این افزایش قیمت در مرحله بعدی باعث کمبود منابع اعتباری و حتی ضرر و زیان اقتصادی بسیاری از فعالان این بخش می‌شود. 


تأثیر رجیستری، بیشتر از ارز 

رئیس اتحادیه موبایل‌فروشان استان نیز معتقد است بیش از تأثیر ارز بر وضعیت بازار، طرح رجیستری بر قیمت و نحوه عرضه کالاهای مورد تقاضا موثر است. 
خلیل مهرآرا در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: نوسان ارز بر قیمت موبایل و مجموعه لوازم وابسته به آن تأثیری با شیب ملایم داشته و به مرور زمان اثرگذاری آن نمود پیدا می‌کند. بر این اساس نوسان روزانه آنچنان تأثیری در این زمینه ندارد. 

وی می‌افزاید: طرح رجیستری باعث جلوگیری از خرید و فروش گوشی‌های قاچاق که پیش از این 90 درصد بازار در دست آنها بود، خواهد شد و به همین دلیل باعث کمیاب شدن گوشی‌ها و به تبع آن افزایش قیمت‌ها و برابر نشدن عرضه و تقاضا می‌شود. 
رئیس اتحادیه موبایل‌فروشان استان تصریح می‌کند: البته وضعیت ارز نیز بر بازار موبایل بی‌تأثیر نیست و به گفته برخی از واردکنندگان قیمت ارز ارائه شده از سوی بانک مرکزی با قیمت ارز در بازار خیلی تفاوت داشته و عملا دست آنها را برای واردات گوشی‌های مورد تقاضا بسته است. 
وی درباره وضعیت فروش موبایل در استان می‌گوید: اردبیل به لحاظ خرید و فروش موبایل در رتبه نسبتا پایین‌تری نسبت به استان‌های همجوار قرار دارد، در حالی که در مالیات هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد و این یک مشکل بزرگ برای صنف بزرگ موبایل‌فروشان استان است. 

مهرآرا با تأکید بر لزوم واردات انبوه گوشی‌های پرتقاضا توسط شرکت‌های بزرگ می‌افزاید: در صورتی که وضعیت عرضه و تقاضا برابری کند، در بازار موبایل نوسان قیمت نخواهیم داشت و از به دردسر افتادن فروشندگان خرد با افزایش یا کاهش قیمت گوشی‌ها جلوگیری خواهد شد. 


افزایش قیمت ارز تنها به نفع صادرات است

یک کارشناس مسائل اقتصادی اظهار می‌کند: افزایش نرخ ارز از طریق افزایش صادرات زمینه‌ساز رونق گرفتن تولیدات داخلی می‌شود. با این افزایش، صادرکننده بابت صادراتش ریال بیشتری دریافت می‌کند. 

کاوه شهباززاده به همشهری می‌گوید: این افزایش قیمت هزینه قاچاق کالا را برای قاچاقچیان افزایش می‌دهد، زیرا در این حالت باید ریال بیشتری بابت وارد کردن هر دلار کالا پرداخت کنند در نتیجه برای کشوری همانند ایران که بالغ بر ١٢ میلیارد دلار ارزش کالاهای قاچاق آن است، امری مثبت قلمداد می‌شود. 
وی با بیان اینکه این موضوع تنها یک روی سکه است، تصریح می‌کند: در نقطه مقابل، نوسان و در واقع افزایش قیمت ارز باعث ضربه خوردن کسب و کارهای مرتبط با واردات همچون فروش گوشی تلفن همراه می‌شود. نتیجه این مساله دامن عموم جامعه را خواهد گرفت. در واقع با تغییر قیمت ارز کل معادلات بازار کشور تغییر می‌یابد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید