• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14359
+
-

کاهش هزینه های درمان نازایی

نبود مرکز درمان نازایی در استان سبب شده است لرستانی ها برای درمان خود به استان های دیگر مراجعه کنند

گزارش
کاهش هزینه های درمان نازایی






عباس دارایی| خرم‌آباد- خبرنگار:

با وجود بالا بودن نرخ ناباروری در بین زوجین لرستانی اما این استان از داشتن مرکز درمان ناباروری محروم مانده است. 
به دلیل نبود مرکز ناباروری در استان روزانه حجم وسیعی از زوجین نابارور لرستانی برای درمان راهی استان‌های دیگر می‌شوند که این امر باعث شده است تا آنها متحمل هزینه‌های سرسام آوری شوند. نبود مرکز درمان ناباروری در لرستان در حالی بیش از پیش احساس می‌شود که بین دانشگاه لرستان و مرکز جهاد دانشگاهی تفاهم نامه‌ای برای راه اندازی این مرکز در استان منعقد شده اما با این وجود هنوز این مرکز راه اندازی نشده و براساس وعده‌های مسئولین قرار است این مرکز دراستان درسال جاری به بهره‌برداری برسد.

در صورتی که این مرکز در لرستان راه اندازی شود علاوه بر کاهش هزینه‌های درمان،زوجین نابارور لرستانی در داخل استان مبادرت به طی کردن روند درمان ناباروری خود می‌کنند که گامی مهم در راستای توجه به افزایش نرخ باروری در استان خواهد بود.


نبود مرکز ناباروری در لرستان

در این زمینه یکی از زوجین نابارور لرستانی در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: یکی از مشکلات زوج‌های نابارور لرستانی نبود مرکز درمان ناباروری دراستان است که باعث بروز مشکلات زیادی برای زوجین نابارور شده است.
«مبین حسنوند» می‌افزاید: لرستان، زوجین زیادی دارد که نابارور هستند و این زوجین برای درمان ناباروری خود در نبود مرکز درمانی راهی استان‌هایی نظیر یزد، اصفهان، اراک و تهران می‌شوند.
وی بیان می‌کند: هزینه‌های ایاب و ذهاب و مسائل روحی روانی ناشی از آن روی دوش زوج‌های نابارور سنگینی می‌کند. 
حسنوند اظهار می‌کند: ما باید علاوه بر اینکه هزینه‌های زیادی را برای درمان می‌پردازیم به دلیل بعد مسافت متحمل هزینه‌های اضافه تری می‌شویم که برای بسیاری از ما که رنج ناباروری را تحمل می‌کنیم سنگین است.
«ویدا منصوری» یکی دیگر از زوجین نابارور در لرستان عنوان می‌کند: به طور قطع ایجاد مرکز درمان ناباروری در خرم‌آباد علاوه بر اینکه هزینه‌ها را کاهش می‌دهد بسیاری از کسانی را هم که به علت عدم تمکن مالی به دنبال درمان نرفته‌اند ترغیب به پیگیری‌های درمانی در داخل استان می‌کند.

وی با اشاره به سختی‌ها و مشکلات مراحل درمان می‌افزاید: بزرگ‌ترین مشکل در مراحل درمان مربوط به مسائل مالی است؛ زیرا هزینه‌های دارویی و درمان سنگین است و اگر در داخل استان این مرکز راه اندازی شود بسیاری از هزینه‌ها طبیعتا در قیاس با جاهای دیگر کاهش پیدا می‌کند.


توسعه خدمات درمان ناباروری برای زوج‌های نابارور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این زمینه به همشهری می‌گوید: مرکز درمان ناباروری در خرم‌آباد در بهار سال 97راه اندازی و به بهره‌برداری خواهد رسید.
«کوروش ساکی» می‌افزاید: توسعه خدمات درمان ناباروری برای زوج‌های نابارور در قالب طرح تحول سلامت یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت است که در استان لرستان این مهم با محوریت جهاد دانشگاهی در دستور کار قرار گرفته و با تامین اعتبار مورد نیاز این مرکز در خرم‌آباد راه اندازی خواهد شد. وی بیان می‌کند: براساس تفاهم نامه‌ای که با جهاد دانشگاهی داشته ایم مرکز درمان ناباروری در خرم‌آباد براساس اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی راه‌اندازی خواهد شد. 


انعقاد تفاهم نامه بین دانشگاه و جهاد دانشگاهی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان می‌کند: تفاهم نامه بین این ارگان و جهاد دانشگاهی منعقد شده و موافقت نامه اصولی و کلیه مجوزهای مرتبط با آن از سوی دانشگاه علوم پزشکی انجام گرفته و علوم پزشکی فقط در بحث تامین بخشی از نیروی انسانی، آنها را همراهی می‌کند. 
وی با بیان اینکه با توجه به اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی نیازی به ورود مستقیم ما برای راه اندازی این مرکز نبود، می‌گوید: برای ساخت و راه‎اندازی مرکز رویان آنچه از دست دانشگاه علوم پزشکی برآمده، کوتاهی نشده است.


اهمیت مراکز درمان ناباروری در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت

کوروش ساکی با تاکید براهمیت مراکز درمان ناباروری در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت، می‌افزاید: نرخ نازایی در لرستان بالاست و با توجه به این امر نیازمند ایجاد مرکزی برای درمان ناباروری در لرستان بودیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح می‌کند: یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت، حمایت از درمان ناباروری برای افزایش باروری و زاد‌و ولد در جامعه است و به همین دلیل ایجاد مرکز درمان ناباروری یکی از برنامه‌های موثر در این زمینه در لرستان است.

پژوهشی و درمانی بودن مرکز ناباروری استان 
این مسئول با بیان اینکه تمامی کارهای مقدماتی و مورد نیاز برای راه اندازی این مرکز انجام گرفته است،می گوید: این مرکز پس از اخذ موافقتنامه اصولی و مجوزهای قانونی با خرید ساختمان،تجهیز و انجام سایر مراحل، آماده افتتاح است و در هفته‌های آتی رسما با پذیرش متقاضیان راه اندازی خواهد شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاکید می‌کند: این مرکز صرفا درمانی نیست؛ بلکه یک رویان درمانی_ پژوهشی است که در استان ما راه اندازی می‌شود و گامی مثبت و موثر در درمان و شناسایی علت‌های نازایی در استان است.
 

راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان 

ایجاد مراکز درمانی نازایی در سطح کشور یکی از برنامه‌های محوری جهاد دانشگاهی بوده و در لرستان نیز 3 سال طول کشید تا مقدمات کار فراهم شود و خوشبختانه با تلاش‌های انجام گرفته در شرف راه اندازی است.
پیگیری‌های اولیه برای راه اندازی مرکز درمانی_ پژوهشی ناباروری در لرستان از سوی جهاد دانشگاهی در سال 94آغاز شد و با رایزنی‌های انجام گرفته همه مجوزها و موافقتنامه‌های مورد نیاز برای این کار طی سال‌های گذشته اخذ شده است.

در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی لرستان حمایت‌های خوبی از جهاد دانشگاهی داشتند؛ به طوری که موافقت اصولی تاسیس مرکز درمان ناباروری از طرف دانشگاه به نام جهاد دانشگاهی صادر شد و با حمایت‌های استانداری لرستان،دانشگاه علوم پزشکی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، تمامی زیرساخت‎ها و مقدمات لازم جهت راه‎اندازی مرکز درمان ناباروری در مدت 3 سال فراهم شد و با خرید ساختمان این مجموعه و تامین تجهیزات دراوایل سال جاری،مرکز پژوهشی_ درمانی ناباروری در خرم‌آباد راه اندازی خواهد شد.
ما به دنبال این هستیم که این مرکز یک مرکز درمان ناباروری نمونه در سطح کشور و حتی بین‌المللی باشد و از آنجا که مراکز ناباروری جهاد دانشگاهی صرفاً درمانی نیستند اساس کار این مرکز پژوهشی_ درمانی خواهد بود.

در حوزه پژوهشی مرکز ناباروری خرم‌آباد پژوهش‌های راهبردی و کلیدی را در دستور کار قرار خواهد داد و برای حمایت از متقاضیان و جامعه نابارور،صندوق‌های ملی، خیرین و سازمان‌های مربوط باید همکاری و مساعدت‌های لازم را انجام دهند.

در مرکز درمان ناباروری یک چرخه وجود خواهد داشت؛ به طوری که واحدهای آموزش و اطلاع‌رسانی، مشاوره و بخش پژوهش‌های کاربردی راه‌اندازی خواهد شد تا نتایج خوبی حاصل شود.
ما تاکنون در قالب جهاد دانشگاهی 4و نیم میلیارد تومان هزینه و ساختمان مرکز را هم خریداری کرده‌ایم و 2و نیم میلیارد تومان نیز از طرف بنیاد برکت برای راه‎اندازی مرکز مصوب شده که به احتمال زیاد تا مرداد ماه سال جاری پرداخت خواهد شد.

گاها مشاهده می‌شود برخی زوجین در مراحلی که نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود مایوس می‌شوند و به همین دلیل راه اندازی مرکز در لرستان علاوه بر اینکه زوج‌های نابارور را به درمان ترغیب می‌کند در تداوم پیگیری‌های درمانی در صورتی که در مراحلی نتیجه‌ای حاصل نشود تاثیرگذار است؛ زیرا دسترسی آسان است و تجهیزات مدرنی نیز در مرکز وجود دارد. این مرکز در سه فاز، اجرایی می‌شود که از اواخر فروردین ماه شروع و در مرداد ماه سال جاری به طور کامل راه اندازی خواهد شد.بخشی از تجهیزات این مرکز عمدتا 20درصد تجهیزات فنی است که باید از خارج وارد شوند و باقی مانده در مرداد ماه امسال وارد و راه اندازی خواهند شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :