• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14351
+
-

ضعف اهواز در تفکیک زباله از مبدأ

شهرام دهکردی| مدیر انجمن مهرورزان زمین و طبیعت پاک خوزستان: 

چند دهه است که زنگ خطر آلوده شدن زمین به صدا درآمده و روزی نیست که گزارش و خبری از این مسئله از سراسر جهان مخابره نشود و نگرانی عمیق فعالان محیط‌‌ زیست و دوستداران طبیعت را به دنبال نیاورد.مدیریت زباله‌ها و پسماندها یکی از معضلات و چالش‌های جدی زمین خوزستان است. براساس قانون برنامه توسعه پنجم، شهرداری‌های شهرهای ساحلی و شهرهایی با بیش از 200 هزار نفر جمعیت موظف شدند با به‌کارگیری شیوه‌های نوین و فناوری‌های نو با اولویت راهکارهای ارگانیک برای مدیریت چرخه پسماندهای شهری فعالیت کنند.76 شهر در خوزستان و همچنین وجود شهرهای بزرگ صنعتی همچون ماهشهر، آبادان و امیدیه فقط در کلان‌شهر اهواز در مکان و زمین مناسب برای دفن اصولی زباله‌ها و پسماندهای شهری در نظر گرفته شده است که واقع در مسیر جاده برومی است و آن هم داستان‌های خود را دارد.
وظیفه قانونی شهرداری‌ها در زمینه مدیریت پسماند از تولید تا دفن اصولی است. شهرداری‌ها موظف به مدیریتچرخه مدیریت چرخه از تولید پسماند تا دفن اصولی آن هستند که شامل اصلاح الگوی مصرف از طریق آموزش‌های همگانی، تفکیک زباله از مبدأ، حمل‌و‌نقل اصولی زباله، جلوگیری از تخلیه زباله‌ها به رودخانه و بازیافت می‌شود.

مدیریت چرخه پسماند در تمام شهرهای خوزستان به این شکل انجام نمی‌شود و در اهواز هم فقط برای مرحله آخر یعنی زمین و مکان مناسب برای دفن اصولی زباله اقدام شده است. یعنی در اهواز هم در دیگر مراحل مدیریت پسماند مشکل داریم.
تاکنون نتوانسته‌ایم کارخانه تولید کود عالی کمپوست راه‌اندازی کنیم. در برخی از نقاط اهواز به دلیل تولید حجم بالای زباله در برخی از مناطق، روزانه زباله‌های شهری 2-3 بار جمع‌آ‌وری می‌شود که با توجه به جمع‌آوری زباله‌ها به صورت یک روز در میان در بسیاری از شهرهای کشور، این وضعیت در اهواز هزینه‌های بسیاری به مدیریت شهری تحمیل می‌کند. در حال حاضر به صورت رسمی، تفکیک زباله از مبدأ در شهر اهواز انجام نمی‌شود.
در یک زمانی، تفکیک زباله از مبدأ به صورت آزمایشی در مناطقی از شهر کلید خورد، اما در حال حاضر حداقل ما در هیچ منطقه‌ای از شهر تفکیک زباله از مبدأ را به صورت رسمی نمی‌بینیم. البته در هیچ شهری، هیچ کدام از شهرهای کشور و جهان تفکیک زباله به صورت صددرصدی انجام نمی‌شود.

در کشور سوئد که دارای بالاترین نرخ تفکیک زباله از مبدأ است، تنها 50 درصد پسماندها در مبدأ تفکیک می‌شوند. براساس آماری که به ما ارائه دادند، در اصفهان 20 درصد زباله‌ها، در شیراز بین 10 تا 15 درصد زباله‌ها و در کرمانشاه 12 درصد زباله‌ها از مبدأ تفکیک می‌شوند و در اهواز حتی در حد این ارقام هم کار نمی‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید