• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14350
+
-

کارگران استان را دریابید

شفیع بهرامیان | خبرنگار :

 11 اردیبهشت (اول ماه مه) روز جهانی همبستگی با کارگران و یادآور پاسخ خشونت‌آمیز به مطالبات کارگران در ایالات ‌متحده آمریکاست. کارگران اعتصابی در سال 1886 خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات روزانه کار از 10 ساعت به ۸ ساعت بودند. دولت قول داد به این وعده عمل کند، اما جانب کارفرمایان را گرفت و در نتیجه، کارگران 1200 کارخانه در گوشه و کنار آن کشور تظاهرات کردند. پلیس آمریکا متأثر از ذهنیت نظام سرمایه‌داری به خشونت متوسل شد و تعداد زیادی از کارگران معترض را کشت یا زخمی کرد. از آن به بعد این روز را روز جهانی کارگر نام‌گذاشتند. در ایران نیز هرسال روز 11 اردیبهشت روز کارگر است و مراسمی برای بزرگداشت آن برگزار می‌شود. در بیشتر فرهنگ‌های اجتماعی، کار به فعالیت و تلاشی اطلاق می‌شود که به کمک آن، انسان از طبیعت بهره می‌گیرد و نیازهای خود را برای بقا در جهان مادی تأمین می‌کنند. کار و کارگر در اسلام و ادیان ابراهیمی نیز جایگاه ویژه ای دارد. از دیدگاه اسلام کار جوهر انسان و از ابزارهای اصلی کسب رضایت پروردگار و سعادت است. در ایران باستان برای ساخت تخت جمشید و بناهای حکومتی، کارگران و استادکاران مزد دریافت می‌کردند. فهرست دستمزد آنان روی تخته‌های گلین پیداشده است که نشان می دهد افزون بر مزد، هر هفته گوشت و سایر ملزومات زندگی را نیز دریافت می کردند و مهم‌تر آن که کار زنان باردار در این دوران کمتر از دیگران بود و از ماه هفتم بارداری تا شش‌ماهگی فرزند، بدون انجام کار، مزد می گرفتند.  

 در نظام جمهوری اسلامی ایران، توجه به قشر مستضعفان و کارگران مورد تأکید بنیان‌گذار فقید انقلاب و سایر دست ‌اندرکاران اجرایی قرار داشته است. با این حال، جامعه کارگران ایران و به‌تبع آن کارگران استان آذربایجان ‌غربی مشکلاتی دارند که باید رفع شود. در شرایط ناپایدار اقتصادی و رکود که به بیکاری تعدادی از کارگران ساختمانی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، عمران و راه‌سازی و حتی کارگران فصلی و کشاورزی منجر شده است نیز در مواردی قطع بیمه کارگران فصلی، قالی‌بافان و سایر مشاغل مشابه و واریز نشدن معوقات کارگران به ‌دلیل خودداری از واریز حق بیمه برای کارگران استان مشکلاتی را رقم‌زده است. دولت باید با اتخاذ سیاست‌هایی، دستمزد کارگران را افزایش دهد و پوشش کامل تأمین اجتماعی کارگران و خانواده‌های آنان را تضمین کند. معوقات پرداخت‌نشده چندین ماهه و گاه حتی بالای یک‌سال کارگران بخش‌های مختلف خصوصی در آذربایجان‌غربی و برخی بی‌مهری‌های مالکان و مدیران کارخانه‌ها و صنایع استان در اخذ تسهیلات وامی کم‌بهره از بانک‌های دولتی و تسویه نکردن مطالبات کارگران تحت پوشش از مشکلاتی است که می‌توان آن را محصول نظارت ضعیف بخش دولتی و دستگاه‌های مربوط در حوزه صنایع و فعالیت‌های کارگری دانست.

اگرچه در این دولت تا حدودی این روند بهبود یافته، هنوز تا نقطه آرمانی فاصله دارد. لازم است با تأسیس شعبات دیگر خانه کارگر در شهرهای عمدۀ استان و تلاش برای مشارکت کارگران استان که تعداد آنان چندین برابر رقم 67 هزار نفر عضو این تشکل قانونی کارگری است، نقش این تشکل و وزن آن در معادلات کارگر _کارفرمای استان افزایش یابد تا بتواند  از حقوق اعضا دفاع کند. اکنون رونق اقتصادی و رفع بیکاری در کشور، درگرو کوشش «مردم» است و آنان با «حمایت از کالای ایرانی» می‌توانند موجبات فروش بیشتر محصولات کارخانه‌ها را فراهم کنند تا موجب رفع بیکاری شوند. در هفته کارگر باید آرمان‌های انقلاب و نظام را در حوزه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کارگران یادآوری کرد تا دولتمردان، تشکل‌های کارگری و عموم مردم برای تحقق این آرمان‌ها بکوشند.
گرچه دولت‌ با افزایش ۵۵ درصدی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و در رفع مشکل کارگران توفیقاتی داشته است، برای رساندن کارگران این سرزمین به جایگاه شایسته خود باید بیشتر تلاش کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید