• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 28 مهر 1400
کد مطلب : 143451
+
-

هیأت منصفه جدید دادگاه‌های مطبوعاتی و سیاسی

از بین ۱۴صنف، ۲۱عضو جدید هیأت‌منصفه دادگاه‌های مطبوعاتی و سیاسی تهران تعیین شدند

اعضای هیأت‌منصفه دادگاه‌های مطبوعاتی و سیاسی تغییر کردند و بنا به گفته نماینده رئیس قوه قضاییه در تعیین اعضای هیأت‌منصفه مطبوعات سراسر کشور از این به بعد دادگاه‌های مطبوعاتی و سیاسی با حضور هیأت‌منصفه جدید برگزار خواهند شد.
هیأت‌منصفه مطبوعات در حقیقت از زمانی اهمیت مضاعف پیدا کرد که پس از تصویب قانون جرم سیاسی، اعضای این هیأت‌منصفه، اعضای هیأت‌منصفه جرایم سیاسی نیز محسوب می‌شوند. به گزارش میزان، ناصر سراج، نماینده رئیس قوه قضاییه در تعیین اعضای هیأت‌منصفه مطبوعات سراسر کشور، درباره   اعضای جدید تصریح کرد: از بین ۱۴صنف ۲۱عضو جدید هیأت‌منصفه دادگاه‌های مطبوعاتی و سیاسی تهران تعیین شدند و از این پس دادگاه‌های مطبوعاتی و سیاسی با حضور   اعضای جدید برگزار خواهد شد. از جمله چهره‌های این هیأت می‌توان به علی‌اکبر کسائیان، یوسف غروی قوچانی، علی‌اکبر اشعری، نادر قدیانی، حسن خجسته باقرزاده، محسن اسماعیلی و ابوالقاسم طالبی اشاره کرد.

قانون جرم سیاسی؛ از تصویب تا اجرا
قانون جرم سیاسی سال۱۳۹۴ و در آخرین روز‌های کاری مجلس نهم به تصویب رسید و پس از تأیید شورای نگهبان در سال۱۳۹۵ از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت، ابلاغ شد. ابلاغ این قانون در حالی تا سال۹۵ به تأخیر افتاده بود که مطابق اصل۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که سال۱۳۵۸ به تصویب رسید، «رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیأت‌منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد».
پس از ابلاغ این قانون و از سال۱۳۹۶ اعضای هیأت‌منصفه مطبوعات، اعضای هیأت‌منصفه جرایم سیاسی نیز محسوب می‌شوند. در حقیقت یکی از مهم‌ترین مزایای قانون جرم سیاسی و تفکیک آن از جرایم امنیتی، برگزاری دادگاه این متهمان به‌صورت علنی و با حضور هیأت‌منصفه بود. همانطور که تصویب قانون جرم سیاسی با تأخیر 37ساله همراه بود، اجرای آن هم با تأخیر صورت گرفت و تا سال99 به مرحله اجرا درنیامد؛ تا اینکه دقیقا یک‌سال پیش یعنی 25مهر99 دو پرونده با «5متهم» در دادگاه کیفری تهران براساس قانون «جرم سیاسی» رسیدگی شدند چهره‌های شناخته‌شده سیاسی از 2جناح چون علیرضا زاکانی و نعمت احمدی نخستین متهمان دادگاه جرم سیاسی در کشور شدند.

مکث
اعضای هیأت‌منصفه چه کسانی هستند؟

علی‌اکبر کسائیان (معلم)، علیرضا سربخش(بسیجی جانباز)، یوسف غروی قوچانی(خبرنگار)، علی سرلک (روحانیون)، محمود خسروی‌وفا(ورزشکاران)، علی‌اکبر اشعری(فرهنگیان)، احمد مؤمنی‌راد (استاد، وکیل)، حسن حمیدزاده (استاد)، پروین سلیحی (نماینده بانوان)، نادر قدیانی(انتشارات)، سیدعلی جمالیان (پزشکان)، حسن خجسته باقرزاده (رسانه)، رمضان موسوی‌مقدم (صداوسیما)، محمدعلی امانی (بازاری)، محسن اسماعیلی (حقوقدان)، ابوالقاسم طالبی (کارگردان)، اکبر نصراللهی (رسانه)، محمدحسن رحیمیان (روحانیت)، عفت شریعتی (نماینده مجلس)، محسن قمی (هیأت نظارت) و امیر خوراکیان (فضای مجازی) اعضای جدید هیأت‌منصفه دادگاه‌های مطبوعاتی و سیاسی تهران هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید