• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 26 مهر 1400
کد مطلب : 143186
+
-

میز خبر / آغاز تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای گروه‌های پرخطر

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری وزارت بهداشت با اعلام آغاز واکسیناسیون دوز سوم برای کادر درمان تأکید کرد که دوز یادآور یا سوم، براساس اولویتی که برای دریافت دوز اول اعمال شد، انجام می‌شود. به گزارش  ایسنا، به‌گفته محسن زهرایی، تزریق دوز سوم، با کارکنان خط اول مراکز بهداشت و درمان شروع می‌شود و سپس به سایر کارکنان نظام سلامت گسترش می‌یابد. علاوه بر آن افرادی که در فاز اول واکسینه شدند شامل جانبازان شیمیایی، جانبازان بالای ۵۰ درصد و افرادی که در مراکز نگهداری سالمندان و مراکز نگهداری معلولان
ذهنی-‌جسمی هستند، طبق پروتکل واکسیناسیون، نوبت یادآور هم خواهند گرفت و پس از آن به گروه سنی سالمندان می‌رسیم و این روند به‌تدریج پیش خواهد رفت.
این مسئول در وزارت بهداشت درباره نوع واکسنی که قرار است برای دوز سوم درنظر گرفته شود، گفت: «این موضوع وابسته به پلتفرم واکسنی است که در نوبت اول و دوم تزریق شده است. افرادی که در سری اول از واکسن‌های ویروس غیرفعال مانند سینوفارم استفاده کردند در نوبت سوم می‌توانند از پلتفرم غیرفعال یا آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند. آنهایی هم که در نوبت اول و دوم واکسن از پلتفرم آدنوویروسی مانند آسترازنکا یا اسپوتنیک‌وی تزریق کرده بودند می‌توانند در دوز سوم از آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند.» براساس اعلام زهرایی، بهتر است میان تزریق نوبت دوم تا دوز یادآور، فاصله زمانی 6‌ماه رعایت شود و مصوبه کمیته فنی هم بر این موضوع تأکید دارد و افرادی که 6‌ماه از دریافت نوبت دوز دوم‌شان گذشته است می‌توانند برای دریافت نوبت یادآور اقدام کنند.

 تزریق دوز اول واکسن کرونا به 93درصد تهرانی‌ها
معاون وزیر بهداشت از تزریق دوز اول واکسن به 93درصد تهرانی‌ها خبر داد و گفت: «میان تزریق دوز اول و دوم واکسن کرونا، حدود 60درصد اختلاف است. از ابتدای این هفته، موج مراجعه دوز دومی‌ها آغاز شده است.» کمال حیدری که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، با تأکید بر دستورالعمل‌های کمیته علمی مبنی بر اینکه جنس واکسن‌ها برای دوز یادآور باید یکسان باشد، گفت: «آنچه برای دوز سوم تأیید شده تزریق واکسن آسترازنکا و پاستوکووک است.  البته در این میان اعلام شده که کادر درمان نمی‌توانند از واکسن برکت برای تزریق دوز یادآور استفاده کنند.»
 او در ادامه درباره احتمال وقوع پیک ششم کرونا در هفته‌های آینده گفت: «براساس پیش‌بینی‌های متخصصان، موج ششم را در ‌ماه آینده تجربه خواهیم کرد. سفرهای انجام شده در تعطیلات اخیر و بازگشایی مشاغل، موجب نگرانی ما شد که موج ششم زودتر خود را نشان دهد؛ اما خوشبختانه بررسی نمودارها و شاخص‌ها نشان داد که واکسن توانسته در کاهش ابتلا و بستری‌ها بسیار مؤثر باشد؛ اما این موضوع نباید موجب عادی‌ انگاری از سوی مردم شود. در نمودارها افزایش بیماران در یک هفته را تجربه کردیم، اما شیب آن زیاد و نگران‌کننده نبود.» حیدری، در ادامه از بررسی مدارک واکسن برکت برای صدور مجوز تزریق آن به نوجوانان خبر داد و گفت: «در میان واکسن‌های ایرانی، واکسن پاستور هم درصدد دریافت مجوز است. هم‌اکنون فقط واکسن سینوفارم برای نوجوانان تزریق می‌شود.» معاون بهداشت وزیر بهداشت در توضیح رنگ بندی شهرها هم گفت: «رنگ‌بندی شهرها براساس فرمول پیچیده‌ای انجام می‌شود و میزان مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها، تعداد بیماران سرپایی، بهبود یافته‌ها، ترخیص شده‌ها و شدت بیماری از پارامترهایی هستند که رنگ شهرها را مشخص می‌کنند.»

کرونا، فقر جهانی را تشدید کرد
سازمان ملل متحد، در 17اکتبر برابر با روز جهانی ریشه‌کنی فقر، از تشدید میزان فقر با شیوع کرونا خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از تایمز نورونیوز، با شیوع بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان، پیشرفت‌های صورت گرفته در ریشه‌کنی فقر و بهبود استانداردهای زندگی در 2 سال گذشته معکوس شده است؛ به‌طوری که براساس گزارش سازمان ملل متحد به نقل از بانک جهانی، بین ۸۸ تا ۱۱۵میلیون نفر در نتیجه بحران‌های ایجاد شده ناشی از شیوع کووید-۱۹ به سمت فقر سوق داده می‌شوند. همچنین بیشتر افرادی که جدیدا دچار فقر شدید شده‌اند، در کشورهای جنوب آسیا و آفریقای سیاه، مناطقی که نرخ فقر هم‌اکنون نیز بالاست، یافت می‌شوند. همچنین سازمان ملل متحد اعلام کرده که انتظار می‌رود در سال‌جاری میلادی(۲۰۲۱) این آمار بین ۱۴۳ تا ۱۶۳میلیون نفر افزایش یابد. این فقرای جدید به جمع 1.3میلیارد نفری خواهند پیوست که تاکنون در فقر چند بُعدی و دائمی زندگی کرده و شاهد بدتر شدن وضعیت زندگی شان در طول پاندمی کووید-۱۹ بوده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید