• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 24 مهر 1400
کد مطلب : 142966
+
-

مترو؛ پلی میان محله‌های دور

عاطفه چوپان 

شاید فاصله بسیاری میان قنات‌های پرآب قلهک و ساختمان‌های اداری میدان شهدای هفتم تیر وجود نداشته باشد اما سبک زندگی آدم‌های این دو محدوده، بسیار متفاوت خواهد بود. این روزها زیاد از بالاشهر و پایین‌شهر سخن گفته می‌شود اما ساخت تهران قدیم نیز خود مسبب شکل‌گیری این بالا و پایین‌ها بوده است. مناطق خوش آب‌وهوای کنونی مانند شمیرانات، از چندین دهه قبل‌تر، به محل مسکونی تبدیل شد و مناطقی که اکنون به‌عنوان مرکز شهر شناخته می‌شوند، به‌تدریج از ابتدای سده کنونی به‌منظور استفاده اداری ساخته شدند. به همین نسبت، ساکنان محلات گوناگون تهران نیز سبک زندگی‌های متنوع و قابل تفکیکی خواهند داشت. بخشی از سبک زندگی آن چیزی است که محلات بر روزمره ما تحمیل خواهند کرد و یکی از این تحمیل‌ها مسئله حمل‌ونقل روزانه است.

ایستگاه قلهک
قلهک با برکت

در سیزده کیلومتری جنوب امامزاده صالح(ع)، زمین آنقدر سخاوتمندانه آب را به انسان هدیه می‌داد که مردم قدیم، نخستین قریه شمیران به نام «قله کوچک» را در آن بنا کردند؛ جایی که این روزها به نام قلهک شناخته می‌شود. قلهک چنان باب میل تهرانی‌ها بود که در دوران قاجار هزاران نفر در آن ساکن شده بودند. قلهک این روزها نیز پرطرفدار و پررفت‌وآمد است. چند سال پیش ایستگاه مترویی در این منطقه احداث شد تا ساکنان این محدوده با خیال آسوده‌تری تردد کنند. این روزها اما قلهک دیگر مانند گذشته منطقه مسکونی نبوده و با فروشگاه‌های بی‌شمار و ساختمان‌های اداری پر شده است. قلهک و زرگنده از محله‌های تاریخی و سنتی تهران هستند که مانند بسیاری از محله‌های امروزی تهران در دوران قاجار، دهکده‌ای بیش نبودند.

ایستگاه میرداماد
از ارغوانیه تا میرداماد

وقتی قلهک را ترک کرده و از خیابان شریعتی یا همان جاده شمیران سابق به سمت جنوب حرکت کنید، به محله‌ای خواهید رسید که روزگاری داوودیه نام داشت و این روزها به نام میرداماد شناخته می‌شود. باغ ییلاقی میرزا داوودخان، پسر دوم میرزا آقاخان نوری یکی از نخستین بناهای این محله بود که محدوده آن پایین‌تر از میدان مادر فعلی بوده است.  پیش از اینکه متروی میرداماد در این محدوده احداث شود یا حتی، پیش از زمانی که میرزا داوودخان در این منطقه ساکن شود، این محدوده را ارغوانیه می‌نامیدند. دلیل این نامگذاری، دقیقا مشخص نیست اما گفته می‌شود، ارغوان‌میرزا، پسر حسنعلی میرزا شجاع‌السلطنه نخستین بنا را در میرداماد ساخته و ارغوانیه نیز برگرفته از نام او است.

ایستگاه هفت تیر
حوالی هفت تیر

اگر این روزها ساکن قلهک و میرداماد باشید، احتمالا کوچه‌های باریک و ساختمان‌های قدیمی داخل آن را زیاد مشاهده می‌کنید اما کمتر منطقه‌ای از تهران آب‌وهوای محل سکونت شما را داردبا وجود این، در معضل ترافیک با ساکنان حوالی میدان شهدای هفت تیر مشترک هستید. هفت تیر از آن مناطقی است که از ابتدا اداری بود و سازه‌های اداری و مسکونی آن با توازنی معین رشد کرد. سال1381نیز یک ایستگاه مترو در دل این منطقه اداری- مسکونی احداث شد تا گرهی از حمل‌ونقل این منطقه باز کند. ساکنان هفت تیر هرگز مشکلی برای حمل‌ونقل نخواهند داشت، زیرا علاوه بر ایستگاه مترو، از سال71، هفت‌خط اتوبوسرانی را نزدیک خود داشته‌اند. نام این میدان برگرفته از حادثه تلخ انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر سال1360است.

ایستگاه شهید بهشتی
نگین سبز پایتخت

هر سه ایستگاهی که تا‌کنون از آنها صحبت شده در خط‌یک قرار داشته‌اند. آخرین ایستگاه نیز در همین راستا قرار خواهد داشت. کمی پایین‌تر از میرداماد و اندکی بالاتر از منطقه عباس‌آباد، ایستگاهی به نام شهید بهشتی قرار دارد. شرح حال تعدادی از مناطق شمالی ایستگاه بهشتی گفته شد اما جنوب این محدوده نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد. عباس‌آباد به‌علت وجود بناها، فضای سبز و پل‌ها یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق تهران است.
نگین سبز پایتخت، عنوانی است که به اراضی سبز تپه عباس‌آباد داده می‌شود. سال1380که ایستگاه شهید بهشتی احداث شد، هنوز تپه عباس‌آباد تا این حد آباد نشده بود. حدودا 4سال پس از تاسیس ایستگاه مذکور، مجموعه فرهنگی-تفریحی عباس‌آباد نیز شروع به‌کار کرد. کتابخانه ملی ایران، موزه بانک مرکزی، وزارت راه و ترابری، استانداری تهران، مجموعه فرهنگستان‌ها، مصلای تهران، بوستان نوروز، بوستان آب و آتش، بوستان طالقانی (بوستان جهان‌کودک) و موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس و باغ کتاب مهم‌ترین بناهایی هستند که در این منطقه خودنمایی می‌کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید