• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 22 مهر 1400
کد مطلب : 142903
+
-

پل طبیعت به عضویت سازمان گردشگری جهانی درآمد

گزارش 2
پل طبیعت به عضویت سازمان گردشگری جهانی درآمد

پل طبیعت جهانی‌تر از هر زمان دیگری رخ نشان می‌دهد؛ خبری که در هفتمین سالگرد افتتاح این پل غیرمکانیزه تفریحی و گردشگری مطرح شد. مراسم سالروز افتتاح پل طبیعت با حضور تعدادی از مدیران شهری، مسئولان دولتی، انجمن‌های فعال حوزه معماری و شهرسازی، سازندگان این پل غیرخودرویی و سفرای چند کشور دیروز در مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد برگزار شد؛ مراسمی در طبقه پایینی پل.
به‌گزارش همشهری، پل طبیعت توسط سازندگان و معماران ایرانی بنا و امروزه به‌عنوان چهارمین پل برتر غیرمکانیزه جهان به طول 270متر معرفی شده و تاکنون به‌دلیل نوع سازه و معماری آن، جایزه‌های مختلفی را از آن خود کرده است؛ به‌گونه‌ای که جایزه‌هایی چون جایزه معماری برتر کشور، خشت طلایی و برترین سازه فولادی کشور را در سال‌های گذشته کسب کرده و البته عنوان انتخاب اول مردم  را به دست آورده و در بین ۵ انتخاب برتر ۳۰۰معمار برجسته جهان در مسابقه معمار شهری (A+ (architizer awards ‌ در سال۲۰۱۵ قرار گرفته است.
در ابتدای مراسم دیروز، محمدحسین حجازی، مدیرعامل مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد تهران به ایام کرونا و فعالیت در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه در ایام همه‌گیری ویروس کرونا در فضای مجازی پل طبیعت را به گردشگران معرفی کرده‌ایم و رسانه‌ها می‌توانند برای افزایش مراجعه‌کنندگان و گردشگران به مجموعه، پل طبیعت را به نوعی به چالش بکشند. این پل توانسته اتصالی بین فضای سبز با محور زندگی و خانواده برقرار کند. الان نیز 3برنامه اصلی برای سازه مطرح است. اولویت فعلی به مطالعه برای افزایش ایمنی و امنیت پل طبیعت ارتباط پیدا می‌کند و مبحث مهم دیگر درباره پایش زلزله‌شناسی است که با همکارانم برای شناسایی مخاطرات، اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و در نهایت مسئله آخر به بحث نورپردازی نوین سازه برمی‌گردد که البته تاکنون نورپردازی‌های جالب و منحصر به فردی به اجرا درآمده است. نورپردازی، جذابیت خاصی  برای سازه‌های بزرگ همراه دارد و در این خصوص با حضور مهندسان نخبه نورپردازی پل طبیعت با رنگ‌ها و شکل‌های مختلف اجرا شد. افتخارمان این است که این 3موضوع پل طبیعت را به شرایط مطلوب گردشگری هدایت می‌کند.» حجازی در ادامه به استفاده از امکانات فناورانه برای جذب توریست به این قطب گردشگری اشاره کرد و گفت:‌ «طی 4سال اخیر نمی‌توان گفت که در جذب گردشگر و توریست موفق عمل شده، اما با توجه به تعاملاتی که با فعالان حوزه گردشگری و انجمن‌ها صورت گرفته، می‌توان وضعیت را مطلوب تفسیر کرد. در این مسیر از امکانات فناورانه هم بهره ‌برده‌ایم. پل طبیعت به اینترنت پرسرعت و رایگان و آبیاری هوشمند مجهز شده است.» در پایان محمدحسین حجازی از تمبر یادبود پل طبیعت رونمایی کرد و گفت: «تمام این اقدامات باعث شده، پل طبیعت به عضویت سازمان جهانی گردشگری درآید. این سازمان حدود 18عضو از ایران دارد  که جزیره کیش، مجموعه جزیره قشم، بانک گردشگری، مجموعه‌های توچال و... ازجمله این اعضا هستند و در این بین، این افتخار برای شهرداری تهران است که این مجموعه از شهرداری تهران‏ به عضویت سازمان جهانی گردشگری درآمده. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با همکاری وزارت گردشگری، این منطقه به وسعت 560هکتار به ثبت ملی برسد و میزبان توریست‌های خارجی و داخلی باشیم.»

توسعه گردشگری، هدف پل طبیعت است
پرهام جانفشان، مدیرکل میراث‌فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری‌ استان تهران هم تهران را به‌عنوان پایتخت ام‌القرای جمهوری اسلامی معرفی و در ادامه به روند واکسیناسیون و کاهش کرونا اشاره کرد و درخصوص رونق تورهای گردشگری گفت:‌ «باتوجه به کاهش بیماری کرونا، به‌زودی تورهای گردشگری ما نسبت به یکی، دو سال قبل با شور و اشتیاق‌بیشتری فعالیت ‌شان را آغاز خواهند کرد ودر این میان‏ پل طبیعت یکی از مقاصد اصلی تورهاست؛ به همین منظور طی این سال‌ها با مجموعه‌های مختلفی مانند سازمان فرهنگی شهرداری تهران، مجموعه موزه‌ها، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و حوزه‌های سلامت تفاهم‌های خوبی صورت گرفته است.» مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران در ادامه به گردشگری خانواده‌محور پل طبیعت اشاره کرد و گفت: «گردشگری خانواده‌محور در کنار گردشگری سلامت و تاریخی اهمیت فراوان دارد. امروزه در تمام دنیا بخش گردشگری محتوامحور و تجربه‌گرا جزو گردشگری‌های جدید به حساب می‌آید و این از اهداف‌مان در بخش گردشگری تهران به‌شمار می‌رود.»

پل طبیعت نیازهای فرهنگی گردشگران را تامین کند
پل طبیعت به‌عنوان یکی از نمادهای نوین در تهران در سال1393 در منطقه خوش‌آب‌و‌هوای تپه‌های عباس‌آباد به‌عنوان قطب گردشگری به بهره‌برداری گردشگران داخلی و خارجی رسید و این سازه مدرن، گردشگری و هویت تهران را تقویت کرده است. در مراسم دیروز، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر بحث گردشگری و هویتی این پل از سازگار نبودن برخی از فعالیت‌های اداری در اطراف مجموعه انتقاد کرد و گفت: «از ابتدای حضورم در شورا که به 20سال پیش برمی‌گردد، همیشه به منطقه عباس‌آباد تعصب داشتم. این مجموعه از ابتدا مورد توجه طراحان، مهندسان و معماران بود و اکنون صاحب طرح جامع شده است و هنوز برای تکمیل شدن نیاز به توجه دارد. درواقع نگاه گردشگری و توریستی این مجموعه با ساختمان موزه دفاع‌مقدس، کتابخانه ملی و باغ‌کتاب تکمیل‌تر شده است، اما همچنان خلأ‌های توریستی در آن به‌وفور دیده می‌شود. این خلأ‌ها به واسطه ساخت‌وسازهای غیراداری مانند بناهای بزرگ بانک سپه، تجارت و ساختمان‌های وزارتخانه است؛ درحالی‌که به جای این ساختمان‌ها باید هتل‌سازی‌ و محل اقامت برای توریست‌ها و گردشگران احداث می‌شد. همچنان امیدواریم این محوطه در آینده نزدیک تبدیل به مکانی برای توریست‌های داخل و خارج از کشور شود و مجموعه نیازهای فرهنگی مراجعه‌کنندگان را تامین کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید