• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 22 مهر 1400
کد مطلب : 142899
+
-

رایزن برجامی اروپا در تهران

مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و لغو تحریم‌ها، محور گفت‌وگوهای انریکه مورا با مقامات ایران است

دیپلماسی
رایزن برجامی اروپا در تهران

 معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز به تهران می‌‌آید. خبری که بسیاری معتقد‌ند نخستین گام برای بازگشت ایران و دیگر طرف‌های برجام به وین محسوب می‌‌شود و احتمالا در آن جمع‌بندی نهایی دولت درباره مذاکرات برجام به انریکه مورا اعلام ‌شود. مورا امروز با علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه که قرار است در دور جدید مذاکرات وین هیأت ایرانی را نمایندگی کند، دیدار و رایزنی می‌کند.
مورا تاکنون ریاست 6 دور مذاکره برای احیای برجام در وین را بر عهده داشته و به‌عنوان نماینده اتحادیه اروپا نقش میانجی بین تهران و واشنگتن را نیز ایفا کرده است. دیروز معاون وزیر خارجه کشورمان با تأیید این سفر در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت که در دیدار با مورا مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و مذاکره برای برداشتن تحریم‌ها در دستور کار خواهد بود. دیدار علی باقری کنی با مورا می‌تواند حاکی از ریاست او بر تیم مذاکره‌کننده دولت در وین نیز باشد. درحالی‌که هنوز ترکیب هیأت مذاکره‌کننده ایران اعلام نشده و البته تاریخ مشخصی نیز برای دور هفتم مذاکرات وین درنظر گرفته نشده است.
سفر معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران همزمان شده با استقبال بسیاری از کشورها و مقامات بین‌المللی مرتبط با برجام، چنان‌که در آستانه این سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که آژانس ضامن اجرای توافقات در تهران است. او گفته برجام توافق خاصی است که نیازمند احیا‌ست و آژانس در این حوزه وظایفش را انجام خواهد داد. از سوی دیگر نیز همزمان با سفر مورا، سخنگوی کاخ سفید ‌بار دیگر موضع آمریکا درباره برجام را تکرار کرد و گفت که مسیر دیپلماتیک با ایران را ترجیح می‌دهیم اما فرصت بازگشت به مذاکرات نامحدود نیست. البته در این میان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز به آمریکا سفر کرده تا با مقامات این کشور دیدار کند و طبق گزارش‌ها ایران محور اصلی رایزنی‌های اوست.

تمرکز آمریکا برای بازگشت به برجام
رژیم صهیونیستی تاکنون تلاش‌های زیادی برای مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات وین نشان داده و به شکل آشکار نیز مخالفت خود را با احیای توافق هسته‌ای اعلام کرده است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در این زمینه گفت که ما شرکایمان را در جریان اقداماتمان در جهت دست‌یافتن به مسیری دیپلماتیک در مذاکرات می‌گذاریم و بنابراین، مطمئنا، در این‌باره با مقامات اسرائیلی گفت‌وگو شده است. به گزارش ایسنا، ساکی همچنین افزود: هدف ما پیش‌رفتن در مسیر دیپلماتیک است. بحثی هم در این نیست که ما به‌خاطر خروج دولت قبلی [آمریکا] از توافق هسته‌ای و از بین بردن امکان نمایان‌بودن ظرفیت و توانی که آنها [ایران] داشتند، در وضعیت فعلی‌مان قرار داریم. او در همین راستا ادامه داد: اما تمرکز ما روی این است که ببینیم آیا می‌توانیم به دور دیگری از مذاکرات وین بازگردیم یا نه. فراتر از این حدس و گمانی را مطرح نمی‌کنم. ساکی تأکید کرد: ما باور داریم دیپلماسی همیشه انتخاب اول است و باید اینطور باشد.
 این‌ اظهارنظرها در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان بارها اعلام کردند که ایران از دیپلماسی و گفت‌وگو استقبال می‌کند اما آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای باید همه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را لغو کند؛ موضعی که آمریکایی‌ها تاکنون آن را نپذیرفته‌اند و اعلام کرده‌اند که آماده لغو تحریم‌های مغایر با برجام هستند.

استقبال قطر از احیای روابط تهران و ریاض
با وجود مانع‌تراشی برخی در مسیر برجام، حمایت‌های بین‌المللی از مذاکرات وین ادامه دارد. وزیر خارجه قطر در این زمینه تأکید کرد که بازگشت به توافق هسته‌ای به سود ماست و برای تحقق این امر حمایت‌های مطلوب را تقدیم می‌کنیم.
عبدالرحمن آل‌ثانی همچنین گفت: شاهد تحرکات مثبتی بین ایران و عربستان هستیم و ما آنها را به این امر تشویق می‌کنیم. او گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] باید به دور از هرگونه دخالتی با ایران ارتباط داشته باشند. این مواضع در حالی مطرح شده که دور چهارم گفت‌وگوهای تهران و ریاض در عراق تأیید شده و حتی خبرگزاری فرانسه در خبری اعلام کرد که 2کشور برای بازگشایی کنسولگری‌های خود نیز توافق کردند که به‌زودی اعلام خواهد شد.

مکث
گفت‌وگوی معاونان وزیر خارجه ایران و کره جنوبی
معاونان وزیر خارجه ایران و کره جنوبی در گفت‌وگویی تلفنی با یکدیگر رایزنی کردند.  این خبر را معاون وزیر خارجه کره جنوبی در توییتی اعلام کرد و نوشت: با علی باقری‌کنی، معاون وزیر خارجه ایران رایزنی کرده و صادقانه درباره اهمیت روابط دوجانبه میان کشورهایمان صحبت کردیم. من و او برای حفظ روابط تاریخی  2کشور با یکدیگر همکاری و تلاش خواهیم کرد. این دیپلمات ارشد کره‌ای افزود: سئول برای ازسرگیری مذاکرات درباره برجام کمک دیپلماتیک ارائه خواهد داد.

مکث
گفت‌وگوی امیر عبداللهیان  با وزیر خارجه آذربایجان
در میانه تنش‌های اخیر تهران و باکو، وزیر خارجه کشورمان با همتای خود در جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کرد. درست یک روز بعد از این گفت‌وگو نیز منابع خبری گزارش دادند که باکو راننده‌های کامیون ایرانی را آزاد کرده است. در همین حال اما الهام علی‌اف رییس‌جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با رسانه‌ای ایتالیایی با تکرار دوباره ادعاهایی علیه کشورمان مدعی شد که پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم پیامی به رییس‌جمهور ایران فرستاده و نوشته: «لطفاً به فعالیت‌های تجاری غیرقانونی که تجار ایرانی در قره‌باغ انجام می‌دهند توجه کنید.» با این همه حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای خود تأکید کرد که 2کشور باید مانع سوءتفاهم در مناسبات فی‌مابین شوند و شایسته است به سرعت روابط خود را در مسیر درست و رو به رشد ادامه دهند. امیرعبداللهیان با تأکید بر ضرورت احترام متقابل و استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، گفت: تهران و باکو دارای روابط دیرینه‌ای با یکدیگر هستند و توقع تهران این است که مشکل تردد ترانزیتی کامیون‌ها مرتفع شود. وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز رابطه با جمهوری اسلامی ایران را دوستانه خواند و بر حل‌وفصل مشکلات از طریق گفت‌وگو   در فضایی آرام و صمیمانه تأکید کرد. او پیشنهاد کرد، مقام‌های گمرک 2کشور برای حل مشکلات ترانزیت کالاهای ایرانی گفت‌وگو کنند و بر پیگیری آزادی 2راننده کامیون ایرانی نیز تأکید کرد. وزرای خارجه 2کشور در این گفت‌وگو از یکدیگر برای سفر به تهران و باکو دعوت کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید