• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 20 مهر 1400
کد مطلب : 142665
+
-

خسارت 6هزار میلیارد ریالی زلزله به چلگرد

پیگیری
خسارت 6هزار میلیارد ریالی زلزله به چلگرد

ستاره حجتی- خبرنگار
زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری ساعت 6:9 صبح دوشنبه (12مهر) مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان حوالی چلگرد را لرزاند. این زمین‌لرزه در ۳۳ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است. نزدیک‌ترین مراکز استان‌ها به محل وقوع این زلزله، شهرکرد با ۱۰۲ کیلومتر و اهواز با ۱۵۸ کیلومتر گزارش شده است. پس از وقوع زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری چلگرد، ۵۵ پس‌لرزه به ثبت رسید که 4مورد آن بیش از 4ریشتر بود و به تشدید خسارت‌های ناشی از زلزله اصلی منجر شد.

 جبران خسارت قبل از سرما
بعد از گذشت چند روز از این زلزله، استاندار چهارمحال و بختیاری از خسارت ۶هزار میلیارد ریال‌ در پی زلزله اخیر چلگرد خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید:  ۱۰۶روستای شهرستان کوهرنگ خسارت زیادی را متحمل شدند.
اقبال عباسی با بیان اینکه فرایند ارزیابی خسارات طولانی است، می‌افزاید: ۳۷۵میلیارد تومان در بخش زیربنایی، ۲۱۵میلیارد تومان در بخش مردمی، ۷۰میلیارد تومان در بخش معیشتی، ۱۴۵میلیارد تومان تسهیلات و 20میلیارد تومان خسارت در بخش کشاورزی مورد تأیید است. وی با بیان اینکه جبران خسارت‌های وارد شده بر معیشت و خانه‌های مسکونی مردم در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و فارسان در اولویت ‌ است، می‌گوید : تصویب و ابلاغ خسارت‌ها در سازمان‌های بالادستی زمانبر و طولانی است و به همین دلیل تا آن زمان باید سازمان‌ها و ادارات مرتبط از محل بودجه‌های دستگاهی خود برای رفع مشکلات اضطراری  و مهم استفاده کنند. عباسی ادامه می‌دهد: با توجه به سرد شدن هوا و موقعیت جغرافیایی منطقه انتظار می‌رود اعتبار مورد نیاز برای جبران خسارت‌های ناشی از زلزله هرچه زودتر ابلاغ شود تا روند جذب آن از سوی دستگاه‌های مرتبط در کوتاه‌ترین زمان در دستور کار قرار گیرد.
او با بیان اینکه باید از ظرفیت کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، گروه‌های جهادی، بسیج و خیران در 3بخش معیشتی، تسهیلات و کشاورزی استفاده شود، می‌گوید: تسهیلات باید در مراکز شهرستان‌ها و بخش‌ها ارائه و در صورت امکان از طریق اکیپ‌ها توزیع شود. دستگاه‌های اجرایی هم باید از ظرفیت دستگاه و سلسله مراتب خود برای رفع مشکلات زلزله‌زدگان و اختصاص اعتبار استفاده کنند. همچنین دستگاه‌هایی که اعلام خسارت می‌کنند باید گزارش دهند و پیگیری‌های لازم برای جذب اعتبار را داشته باشند و اختلافی بین اعداد و ارقام اعلام شده از سوی دستگاه‌های شهرستانی و استانی وجود نداشته ‌باشد.

آبرسانی سیار به مورز
ایرج کیانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه 5670نفر در قالب ۱۱هزار خانوار در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و فارسان این استان از زلزله متأثر شدند، می‌گوید: بیشترین منطقه متاثر از زلزله در شهرستان کوهرنگ و شامل روستاهای گراب، دره هندو، چلگرد و صمصامی بوده است. سهراب بهرامی، قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری نیز از خسارت ۵۳ میلیارد تومانی به تاسیسات این شرکت در شهرستان کوهرنگ خبر می‌دهد و می‌گوید: افت فشارآب، شکستگی و آسیب به خطوط انتقال، خسارت به حوضچه‌ها و تاسیسات آب‌رسانی از جمله این خسارت‌ها بوده است. وی با بیان اینکه مشکل آب‌رسانی در تمامی مناطق زلزله‌زده استان رفع شده است، ادامه می‌دهد: در روزهای اخیر فقط روستای مورز با قطعی آب روبه‌رو بود که با آب‌رسانی سیار خدمات‌رسانی به روستاییان تداوم یافت. بهرامی با بیان اینکه ۸۴ درصد منابع آب شهرستان کوهرنگ از چشمه‌ها تامین می‌شود، می‌گوید: چشمه‌ها در زمان بروز حوادث از جمله سیل و زلزله به شدت آسیب‌پذیرند.
‌بر اساس گزارش هلال احمراستان خوزستان، در پی وقوع این زمین‌لرزه ۱۱روستا هم در شهرستان اندیکا به مرکزیت شهر قلعه خواجه در شمال شرق خوزستان دچار خسارت شدند. بنابر اعلام معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان 600واحد مسکونی آسیب دیده از زمین‌لرزه اخیر در شهرستان اندیکا شناسایی و حدود ۸۰ درصد تخریب شده‌اند.با توجه به میزان خسارت زلزله در اندیکا، قرارگاه خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان به نام قرارگاه جهادی شهید مرتضی حسین‌پور در منطقه زلزله‌زده کمفه راه‌اندازی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید