• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 مهر 1400
کد مطلب : 142404
+
-

شعار هفته ناجا؛ پلیس هوشمند، امنیت پایدار

یادداشت
شعار هفته ناجا؛ پلیس هوشمند، امنیت پایدار

 سردار حسین رحیمی- فرمانده نیروی انتظامی تهران
هوشمندسازی پلیس به‌عنوان سازمانی که روزانه در مواجهه مستقیم با مردم بوده و همگام با دگرگونی‌های ساختاری در امور اجتماعی، باید به روز شده و از فناوری‌های نوین ارتباطی و الکترونیکی بهره گیرد، یکی از ارکان جدایی ناپذیر برنامه‌ریزی‌های ناجا در سال‌های اخیر است.
بر همین اساس، شاهد سطح جدیدی از پویایی و شتاب در چرخه فعالیت‌های پلیس هستیم. لزوم صرفه جویی در وقت و هزینه، تسریع و تسهیل در ارائه خدمات انتظامی، کوتاه شدن چرخه مراجعه مردم و رسیدگی به درخواست‌ها و از طرفی افزایش دسترسی به اینترنت و حجم بالای کاربران، پلیسی هوشمند و همگام با تکنولوژی‌های روز می‌طلبد که خوشبختانه در سال‌های اخیر گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شده است. افزایش سامانه‌ها و سایت‌های ارائه خدمات انتظامی به مردم در بستر اینترنت، تجزیه و تحلیل آمارهای سازمانی با جدیدترین نرم افزارها در راستای کشف علمی جرائم، بهره‌گیری از پلتفرم‌های مختلف بررسی چرخه پرونده‌های ارجاعی از زمان تشکیل تا رسیدن به نتیجه با هدف کاهش بار ماموریتی و افزایش توان دانشی مدیران، فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی، صرف فعل «خواستن» و«توانستن» دربدنه سازمان است.
از آنجا که بهره‌مندی از تجهیزات به روز و هوشمندسازی سازمانی نه یک نیاز که یک ضرورت است، پلیس نیز با اتخاذ تصمیمات سنجیده، مناسب و از همه مهم‌تر به موقع و به هنگام، خود را در مسیر هوشمندسازی قرار داده و در حال تبدیل شدن به سازمانی پیشرو و پیشگام در این زمینه است؛ چرا که هوشمندسازی، استراتژی حکیمانه، آینده نگرانه و راهبردی محسوب می‌شود که به سازمان، حیاتی پرثمر داده و آن را از سکون و رخوت، دور می‌سازد و این همان رهیافتی است که نیروی انتظامی در سال‌های اخیر آن را دنبال کرده و سرلوحه فعالیت‌های خود در راستای رسیدن به «امنیت پایدار» قرار داده است.
ناجا سازمانی است که از یک سو در کنار و در تماس مستقیم با مردم بوده و درگیر مسائل و روزمرگی‌های آنان است و از دیگر سو، هرنوع تغییر در سبک زندگی و فعالیت‌های مردم، موجب تغییراتی در ماموریت های محول شده و اینجاست که درصورت داشتن ساختار سنتی و وابسته به روندهای قدیمی، عقب ماندگی سازمانی رخ داده، از تحول بازمانده و در نتیجه پیوند میان شهروندان و پلیس، گسسته شده و سرمایه اجتماعی نیروی انتظامی که همان مردم هستند، از آن ناامید می‌شوند.
کوتاه سخن آنکه، ناجا به‌عنوان سازمانی در مسیر هوشمندسازی، از یک سو به‌دنبال برآورده کردن نیازهای درون سازمانی و از دیگر سو، در پی پاسخگویی به نیازهای روز جامعه است. «دانش‌آفرینی» یکی از جلوه‌های هوشمندسازی سازمانی است که پلیس نیز قدم به وادی آن نهاده و در تلاش است تا با «کسب دانش»، «تفسیر دانش» و «توزیع دانش»، مدیریت استراتژیک خود را در راستای هوشمندسازی، به مرحله اجرا برساند که در این صورت  می‌تواند در اجرای ماموریت‌های جدید، وظایف محوله و حتی برخورد با جرائم جدید یک قدم جلوتر باشد؛ پلیس هوشمند، قابلیت و مهارت تغییر نسبت به تغییرات پیرامونی خود را دارد و با دریافت اطلاعات و تکنولوژی مدرن، علاوه بر حفظ ارتباط مستمر خود با جهان اطراف و مردم، می‌تواند ترجمان«پلیس پاسخگو»، «پلیس در تراز جامعه اسلامی»، «پلیس خدمتگزار» و «پلیسِ مقتدرِ مهربان»‌باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید